• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 2 بهمن 1402
کد مطلب : 216379
+
-

نباید از ژاپن و کره بترسیم

حمید استیلی معتقد است که اگر ایران قهرمانی جام‌ملت‌های آسیا را می‌خواهد نباید به نام تیم‌‌ها توجه کند

نباید از ژاپن و کره بترسیم

امیرحسین اعظمی

تیم ملی در حالی خودش را برای بازی سوم در مرحله گروهی جام‌ملت‌های آسیا و مقابل امارات آماده می‌کند که از 2بازی ابتدایی 6امتیاز گرفته است. البته برد خفیف در بازی با هنگ‌کنگ باعث شد تا تیم ملی با انتقادهای زیادی مواجه شود؛ هرچند امیر قلعه‌نویی بعد از بازی تأکید کرد که از نمایش فنی تیمش راضی است. درخصوص شرایط تیم ملی دقایقی با حمید استیلی گفت‌وگو کرده‌ایم. او حضور در 3دوره جام‌ملت‌های آسیا را تجربه کرده و مثل تمام بازیکنان ایرانی که در 48سال گذشته در این جام حاضر بوده‌اند، طعم قهرمانی را نچشیده و حالا امیدوار است که این نسل هم بی‌جام نماند.

   شما 3دوره در جام‌ملت‌های آسیا حضور داشتید ولی در یک دوره بازی نکردید، درست است؟
بله، نخستین باری که همراه با تیم ملی به جام‌ملت‌های آسیا رفتم سال1992 بود که بازی‌ها در هیروشیما برگزار می‌شد و سرمربی هم علی آقا (پروین) بود. من در آن دوره فرصت بازی پیدا نکردم ولی در جام‌های 1996 و 2000 برای تیم ملی به میدان رفتم.

   سال1996 تیم بسیار خوبی داشتیم، فکر می‌کنید چرا تیم ملی قهرمان نشد؟
واقعا تیم خوبی داشتیم ولی در نیمه‌نهایی و در بازی با عربستان بابت اشتباهات داوری خیلی ضربه خوردیم و همین اشتباهات تأثیر مستقیم در نرفتن ما به فینال داشت. داور پنالتی صددرصد روی من را نگرفت و فکر می‌کنم گل خداداد عزیزی هم درست بود. ما اگر به فینال می‌رفتیم، امارات را هم می‌بردیم و قهرمان می‌شدیم. از طرفی برخی از بازیکنان ما جوان بودند و نخستین‌بار بود حضور در چنین تورنمنت سنگینی را تجربه می‌کردند ولی در مجموع نتایج خوبی گرفتیم.

   در بازی با عربستان فکر می‌کردید علی دایی در ضربات پنالتی، توپ را به بیرون بزند؟
نه، علی معمولا پنالتی‌ها را گل می‌کرد و فکر نمی‌کردیم این پنالتی را از دست بدهد. ما در مرحله گروهی 3گل به عربستان زدیم و از لحاظ فنی خیلی بهتر از آنها بودیم ولی اشتباهات داور دیگر دست ما نبود.

   به کره‌جنوبی هم 6گل زدید و یک برد تاریخی رقم خورد. در مورد آن بازی صحبت می‌کنید؟
ما در نخستین بازی به عراق باختیم و آقای مایلی‌کهن تغییراتی در تیم داد. مدافعان یا بک‌های کناری ما تغییر کردند و سرمربی تیم مهرداد میناوند و نعیم سعداوی را در ترکیب ثابت قرار داد که هر دوی آنها در بازی با تایلند گل زدند. ما فرم خوبی پیدا کردیم و بعد از بردن عربستان با 3گل، 6گل هم به کره زدیم که یک روز استثنایی برایمان رقم خورد. یکی از دلایلی که خوب نتیجه گرفتیم، مدیریت خوب مایلی‌کهن و شجاعت این مربی در استفاده از جوان‌ها بود. به‌عنوان مثال، نیما نکیسا جانشین احمدرضا عابدزاده شد و شاید هر مربی‌ دیگری بود این تصمیم را نمی‌گرفت. مایلی‌کهن سعی می‌کرد هر بازیکنی را که آماده است، ‌بازی بدهد و تیم ما در آن سال یکدل و متحد بود.

   آن زمان تیم‌های حریف را هم آنالیز می‌کردید؟
آن زمان در مورد علم تغذیه، آنالیز حریفان، بحث آمادگی جسمانی و... شرایط ایده‌آلی نداشتیم و این چیزها برای جام‌جهانی98 کم‌کم به تیم اضافه شد.

   در جام‌ملت‌های 2000 هم مقابل کره حذف شدیم و خیلی‌ها معتقدند جلال طالبی سرمربی تیم، مدیریت خوبی نداشت. نظر شما چیست؟
من بازیکن آن تیم بودم و نمی‌توانم در مورد سرمربی صحبت کنم. ما سال2000 هم تیم خوبی داشتیم ولی مقابل کره در دقایق آخر بدشانسی آوردیم و گل خوردیم.

   در مورد جام‌ملت‌هایی که در حال برگزاری است، صحبت کنید. فکر می‌کنید ایران شانس قهرمانی دارد؟
ما بازیکنان با‌تجربه‌ای داریم که بعضی از آنها حضور در 3جام‌ملت‌ها را تجربه کرده‌اند و 10سال کنار هم بوده‌اند. فکر می‌کنم در بحث آمادگی جسمانی باید شرایط بهتری داشته باشیم چون از دقیقه75 به بعد از لحاظ بدنی کم می‌آوریم و همین باعث می‌شود که فاصله بین خطوط زیاد شود و به حریفان موقعیت بدهیم.

   انتقادها از خط دفاعی هم زیادشده. در این خصوص چه نظری دارید؟
نفرات خط دفاعی ما در تک‌‌به‌‌تک‌ها خوب هستند ولی باید دفاع تیمی و گروهی را تقویت کنیم. ما مقابل تیم‌هایی مثل ژاپن و کره دیگر فرصتی برای اشتباه نداریم و باید در بازی با این‌ تیم‌ها باهوش و کم‌اشتباه بازی کنیم. در خط حمله هم نفراتی داریم که بتوانیم از کمترین موقعیت استفاده کنیم و گل بزنیم. تیم ما از لحاظ میانگین قدی هم شرایط خوبی دارد و می‌توانیم روی ضربات ایستگاهی حساب باز کنیم. مهم این است که بعد از دقیقه70 تعویض‌هایی انجام دهیم که نقاط ضعفمان را پوشش دهد و تیم از لحاظ بدنی کم نیاورد.

   با شکست ژاپن حالا معادلات تغییر کرده و امکان دارد در یک‌چهارم نهایی به این تیم هم برخورد کنیم. کار سخت‌تر است؟
تیمی که قهرمانی می‌خواهد نباید برایش مهم باشد که مقابل چه تیمی قرار می‌گیرد. ما انتظار نداریم که تیم ملی در مرحله حذفی با حریف آسانی روبه‌رو شود، ژاپن و کره از حریفان اصلی ما هستند و نباید از آنها بترسیم. ما در این سال‌ها مقابل کره نتایج خوبی گرفته‌ایم و ژاپن هم شکست‌ناپذیر نیست. اگر عراق موفق می‌شود ژاپن را شکست بدهد، ما هم می‌توانیم آنها را ببریم. از همه مهم‌تر روح تیمی است که باید بالا باشد و بازیکنان فعل خواستن را به خوبی صرف کنند. این آخرین جام مهمی است که خیلی از بازیکنان تیم ملی در آن حضور دارند و امیدوارم یک اتفاق بزرگ را رقم بزنند. این نسل می‌خواهد تیم ملی را قهرمان کند و امیدوارم این اتفاق رخ دهد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید