• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
یکشنبه 1 بهمن 1402
کد مطلب : 216345
+
-

ایمنی، اولویت اصلی مترو است

ماجرای نقص فنی خط یک متروی تهران چه بود؟

اصل ماجرا
ایمنی، اولویت اصلی مترو است

محمد سرابی؛ روزنامه‌نگار

توقف خط یک مترو در صبح نخستین روز هفته باعث معطلی مسافران و ازدحام در خروجی‌های چند ایستگاه این خط شد. تصاویر جمعیت زیاد مسافران که به‌دنبال پیداکردن وسیله نقلیه و رسیدن به مقصد خود بودند در فضای مجازی انتشار یافت.

توقف خط یک مترو در صبح نخستین روز هفته باعث معطلی مسافران و ازدحام در خروجی‌های چند ایستگاه این خط شد.
محسن هرمزی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در گفت‌وگو با همشهری گفت:« زمان بین توقف قطار تا راه‌اندازی مجدد خط، برای کسب اطمینان از ایمنی کامل قطاری که از حرکت بازمانده بود صرف شد و بعد از انتقال قطار به ایستگاه و خروج مسافران، حرکت دیگر قطار‌های خط از سر گرفته شد.»
صبح شنبه یکی از قطار‌های خط یک مترو در مسیر جنوب به شمال، در ساعت 7 و 19 دقیقه در مسیر کهریزک به سمت تجریش بین ایستگاه‌های شهید همت و حقانی از حرکت بازماند. کارشناسان شرکت بهره‌برداری مترو در کمترین زمان ممکن برای راه‌اندازی به محل اعزام شدند. تک‌تک واگن‌های قطار از نظر فنی مورد بازبینی قرار گرفت و سپس به ایستگاه مصلی انتقال پیدا کرد؛ بعد مسافران در ایستگاه همت  از قطار پیاده شدند و سکو را ترک کردند. پس از آن قطار برای تعمیر از مسیر خط یک خارج شد و در ساعت 8 و3دقیقه خط یک در مسیر جنوب به شمال دوباره کار خود را شروع کرد. در این مدت مسیر شمال به جنوب حرکت عادی داشت.
هرمزی در این‌باره گفت: «ابتدا از مسافران محترم مترو عذر‌خواهی می‌کنیم. وقوع اختلال در هر مجموعه حمل‌ونقل عمومی، برنامه‌های سفر شهروندان را به هم می‌ریزد و تلاش می‌کنیم عوارض ناشی از آن را به حداقل برسانیم.»
معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه نسل اول قطار‌های مترو تا‌کنون یکسره مشغول کار هستند، افزود:« امسال 13رام و 2واگن قطارکرج را اورهال کردیم و در مدت 2‌ماه باقیمانده تا پایان سال 5رام قطار هم اورهال می‌شوند. تعمیرات اساسی قطار‌ها به‌صورت مداوم انجام می‌شود تا توان جابه‌جایی مسافران را داشته باشند.»
در هنگام تحویل مترو از مدیریت پیشین به دوره فعلی اعلام شد که کمبود شدید قطعات در انبار‌های مترو باعث شده است، روند تعمیرات با کندی روبه‌رو شود. هرمزی با اشاره به اینکه بخشی از کمبود قطعات جبران شده است، گفت: «برخی قطعات باید خریداری شوند که به روش‌های مختلف در حال تامین آنها هستیم. قطعاتی که امکان ساخت داشته باشند هم با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان در حال تولید در داخل کشور هستند.»

خرید قطار‌های جدید
در فاصله سال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۹ تنها ۲۹۷واگن اورهال شده بود، اما در 2 سال گذشته ۲۵۱واگن اورهال شده است. با وجود توسعه ایستگاه‌ها، تأخیر ۷ساله در نهایی کردن قرارداد ۶۳۰دستگاه واگن مترو باعث عقب‌ماندگی در ناوگان شد. قرارداد ۶۳۰دستگاه واگن مترو پس از سال‌ها با پیگیری‌های مستمر مدیریت فعلی شهرداری تهران به ثمر رسید که با الحاقات آن در متمم قرارداد، میزان واگن وارداتی مورد توافق با چین به ۷۹۱دستگاه رسیده است. مدتی پیش مسئولان شهرداری تهران در سفر به کشور چین با تولید‌کننده چینی به توافق رسیدند که در مدت 23‌ماه قطار‌ها ساخته و تحویل داده شود، اما با رایزنی‌های بعدی این ۲۳‌ماه به ۱۳‌ماه رسید و تا سال آینده نخستین واگن‌ها وارد پایتخت می‌شوند. عملیات ساخت واگن ملی هم آغاز و منابع مالی آن نیز تامین شده است و مراحل اولیه ساخت نخستین رام انجام گرفته و ساخت رام دوم آغاز شده است.



156 ایستگاه
شبکه بزرگ متروی تهران نزدیک به 300کیلومتر طول دارد که با 156ایستگاه و 171رام قطار فعالیت می‌کند، روزانه 2.5میلیون سفر در آن انجام می‌شود. کنترل این شبکه با استفاده از مجموعه دستگاه‌های الکترونیک انجام می‌شود تا حرکت و توقف همه قطار‌ها مطابق برنامه انجام شود. از طرف دیگر باید تمام شرایط ایمنی رعایت شود زیرا بروز هر حادثه‌‌ای می‌تواند خسارت‌های زیادی داشته باشد. هر اختلال در این شبکه ابتدا از دیدگاه ایمنی بررسی می‌شود تا مسافران و کسانی که در ایستگاه‌ها یا سوار قطار‌ها هستند آسیبی نبینند.

این خبر را به اشتراک بگذارید