• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 1 بهمن 1402
کد مطلب : 216277
+
-

رونمایی از عمودپرواز هیدروژنی سوئیسی

هوانوردی
رونمایی از عمودپرواز هیدروژنی سوئیسی

یک استارت‌آپ هوانوردی سوئیسی از یک هواپیمای شیک عمودپرواز (VTOL) رونمایی کرده است و قصد دارد در سال2025 آن‌را به آسمان بفرستد. به‌گزارش روزنامه سان، طبق برنامه فعلی، این پرنده که «سیریوس ملنیوم» نام دارد، نخستین هواپیمای هیدروژنی در آسمان خواهد بود که می‌تواند به‌صورت عمودی از زمین بلند شود و عمودی هم فرود بیاید. تمام هواپیماهای عمودپرواز پیشین از سوخت جت یا باتری برای بلند شدن از زمین استفاده می‌کرده یا می‌کنند. استارت‌آپ هوانوردی «سیریوس‌ای.جی» در رونمایی از این هواپیما اعلام کرد که 2جفت بال آن، برای ترکیب آیرودینامیک یک جت با تطبیق‌پذیری هواپیماها و بالگردها طراحی شده‌اند. این سبک از جت بسیار ساکت‌تر از هواپیماهای معمولی است، زیرا این مدل هواپیماها کاملا هیدروژنی هستند. این نه‌تنها باعث می‌شود که هواپیما به میزان 60دسی بل آلودگی صوتی داشته باشد، بلکه به این معنی است که آنها باعث کاهش آلایندگی نیز می‌شوند. چگالی انرژی هیدروژن 3برابر سوخت جت‌های سنتی و بیش از 100برابر باتری‌های لیتیوم یونی است. هر هواپیمای
«سیریوس ملنیوم» با استفاده از 20فن الکتریکی که سیستم رانش آن را تشکیل می‌دهند، به‌صورت عمودی از روی زمین بلند می‌شود. شرکت سازنده این هواپیمای فوق‌ آرام برنامه‌هایی برای ساخت 2 مدل از جت‌های بدون آلایندگی را نیز ارائه کرده که قرار است برای نخستین بار سال آینده میلادی به پرواز درآیند. «سیریوس ملنیوم» برای استفاده تجاری طراحی شده است و می‌تواند تا 5مسافر را حمل کند. اگرچه برد این هواپیما به 1050کیلومتر کاهش یافته است، اما با این حال، هواپیما برای پروازهای منطقه‌ای کاملا ایده‌آل و مناسب خواهد بود.
هواپیماهای عمودپرواز به‌طور معمول در مقایسه با هواپیماهای تجاری سنتی دارای برد پروازی کمتری هستند؛ اگرچه آنها در تئوری در عملیات پرواز و فرود، سریع‌تر عمل می‌کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید