• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
یکشنبه 1 بهمن 1402
کد مطلب : 216275
+
-

با ثریا تا ثریا

ماهواره ثریا که توسط ماهواره‌ بر قائم 100 در مدار قرار گرفت، رکورد جدیدی در تاریخ برنامه‌های فضایی کشور ثبت کرد

گزارش
با ثریا تا ثریا

زهرا خلجی-روزنامه‌نگار

پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره‌ای که با قائم100به فضا پرتاب شده است، در ادامه پرتاب‌های موفق یکی دو سال اخیر سازمان فضایی، جایگاه ویژه‌ای دارد. این ماهواره که در برخی رسانه‌ها از آن با نام ثریا یادشده است، روز گذشته با موفقیت در مدار 750کیلومتری زمین قرار گرفت و رکورد جدیدی را به ثبت رساند. البته عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با عنوان یک محموله آزمایشی از آن نام برده است. آبان سال گذشته نیز ماهواره‌بر قائم 100یک پرتاب زیرمداری موفق را پشت سر گذاشته بود.

11دقیقه تا مدار
ماهواره 50کیلوگرمی که توسط سازمان فضایی ایران ساخته شده است، پس از 11دقیقه با سرعت 7478متر بر ثانیه بر مدار 750کیلومتری زمین مستقر شد. این ماهواره، یک ماهواره سنجش از راه دور و از سری ماهواره‌های تحقیقاتی SRI ساخت پژوهشگاه فضایی ایران است. سردار سرلشکر حسین سلامی، فرمانده‌کل سپاه، حسن سالاریه، رئیس سازمان فضایی، سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه و جمعی از مقامات و مسئولان کشوری و لشکری صبح روز گذشته شاهد این پرتاب موفق بودند.

رکوردشکنی با قائم 100
ماهواره‌بر قائم، گروهی از موشک‌های ماهواره‌بر ساخت ایران هستند که قرار است دسترسی سازمان فضایی ایران به مدار ۳۶هزار کیلومتری را میسر کنند. این ماهواره‌ها که با مدل‌های مختلف قرار است در خدمت ماموریت‌های فضایی کشور باشند، می‌توانند به موشک‌های قاره‌پیما نیز تغییر کاربری دهند. در این بین، ماهواره بر قائم 100نخستین ماهواره‌بر3 ‌مرحله‌‌ای سوخت جامد ساخت کشور است که توسط دانشمندان نیروی هوافضای سپاه ساخته شده است. موفقیت این موشک در پرتاب زیر مداری که سال گذشته انجام شد، باعث شد در این پرتاب مداری هم به‌کار گرفته شود. انواع پیشرفته این ماهواره‌برها نظیر قائم ۱۰۵، با طول ۲۳٫۵ متر و وزن ۱۸تن، توان حمل ۲۰۰کیلوگرم محموله را تا ارتفاع ۴۰۰کیلومتری دارد. به عبارتی توانایی بالاتر در حمل محموله سنگین تر نسبت به قائم 100 را دارد.‌



 

این خبر را به اشتراک بگذارید