• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
یکشنبه 1 بهمن 1402
کد مطلب : 216245
+
-

این پدیده از کجا آمد؟

اینترنت بدون شک بزرگ‌ترین سامانه‌ای محسوب می‌شود که تاکنون به‌دست بشر طراحی، مهندسی و اجرا شده‌ است.

تعریف
کلمه اینترنت مخفف interconnected network (شبکه به هم پیوسته) است. اینترنت، سامانه‌ای جهانی از شبکه‌های رایانه‌ای متصل است که از مجموعه پروتکل‌هایی برای ارتباط بین شبکه‌ها و دستگاه‌ها استفاده می‌کند. به‌عبارت دقیق‌تر، اینترنت مجموعه‌ای از سامانه‌های خودگردان است که با روتر به هم متصل شده‌اند.

تفاوت اینترنت و وب
بسیاری از اوقات در گفت‌وگوهای روزمره از 2 واژه «وب» و «اینترنت»، به اشتباه، بدون تفاوت استفاده می‌شود. اما این دو عبارت از نظر معنی با یکدیگر متفاوت هستند. اینترنت یک سامانه ارتباطی جهانی برای داده‌ها، زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری است که رایانه‌ها در سراسر جهان را به یکدیگر متصل می‌کند. در مقابل، وب یکی از خدماتی است که روی اینترنت ارائه می‌شود و برای ارتباط از شبکه اینترنت استفاده می‌کند.

پیش‌زمینه
وجود شبکه‌های مخابراتی که در ابتدا در قرن نوزدهم ایجاد شده بودند، بنیانی مهم برای شکل‌گیری هر نوع شبکه الکترونیکی محسوب می‌شدند و این پیشرفت‌ها با ایجاد نظریه اطلاعات در دهه۱۹۴۰ تکمیل شدند و پیشرفت علم الکترونیک به کندی پیش می‌رفت.

ابداع
اینترنت توسط شخصی به‌نام رابرت تیلور که برای «آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته» وزارت دفاع آمریکا کار می‌کرد، ابداع شد. او 3دستگاه رایانه در دفترش داشت که هر یک به یکی از پروژه‌های متعدد آرپا (ARPA) در ماساچوست، لس‌آنجلس و منلوپارک متصل بود. تیلور از اینکه نمی‌توانست از طریق یک رایانه با هر 3پروژه ارتباط داشته باشد و از اینکه3 پروژه امکان ارتباط مستقیم با هم و درمیان گذاشتن اطلاعات با یکدیگر را نداشتند، خسته شده بود. راه‌حل او برای این معضل که بعدها نخستین شبکه رایانه‌ها شد، آرپانت نام داشت. تیلور نخستین ماموریت خود را در شب ۲۹اکتبر ۱۹۶۹ به نتیجه رساند؛ زمانی که جی. سی کلایندر از دانشگاه کالیفرنیا در لس‌آنجلس پیام Lo را به بیل دووال در منلوپارک فرستاد. این پیام قرار بود واژه Login باشد، اما دستگاه بعد از 2 حرف از کار افتاد و نتوانست کلمه را به‌شکل کامل ارسال کند! البته کمتر از یک ساعت بعد، آنها توانستند پیام را کامل ارسال کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید