• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
شنبه 30 دی 1402
کد مطلب : 216186
+
-

کوتاه از گفت‌وگو

۱۰میلیارد دلار واردات کالای حوزه کشاورزی است
واردات کالای اساسی در حوزه کشاورزی حدود ۱۰میلیارد دلار بوده است. این عدد در بعضی از کالاها کاهش جدی داشته است؛ مثلا در حوزه چای، برنج و شکر کاهشی جدی داشتیم؛ به‌طور میانگین بین ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش واردات داشتیم. در حوزه برنج هم با حمایتی که از تولید داخل شد حدود ۴۹درصد کاهش واردات داشتیم. در واردات بعضی کالاها مثل جو، ذرت و کنجاله و نهاده‌های تولید به‌طور میانگین افزایش ۳۰درصدی داشتیم؛ به همین دلیل جوجه‌ریزی ما تقریبا ۳۰درصد افزایش داشت؛ بنابراین برای اینکه این تولید استمرار داشته باشد، مجبور بودیم واردات این نهاده‌ها را افزایش دهیم، اما برایند ارزی ما تغییری نکرده و حتی در بعضی از موارد کاهش مصرف ارزی را هم شاهد بودیم؛ لذا با همان بودجه ارزی که بانک مرکزی برای ما تدارک دیده است، تا پایان سال کالاهایمان را تأمین می‌کنیم.

 کاهش ۳۰درصدی مصارف ارزی کشور در حوزه کشاورزی
در سال آینده هم با همین برنامه ریزی که گفتم، تلاش می‌کنیم که تا ۳۰درصد مصارف ارزی کشور را در حوزه جهادکشاورزی کاهش دهیم. ان‌شاء‌الله آب‌وهوا هم یاری کند که نیاز به واردات برخی از کالاها نداشته باشیم. برنامه ما این است که درمجموع بتوانیم با  دلار تخصیص داده شده، تمام کالاهای کشاورزی موردنیاز کشور را در سال۱۴۰۳ تأمین کنیم.

مشکل  ارز 4200 تومانی دیگر تکرار نمی‌شود
 تثبیت بازار کالاهای اساسی و تثبیت سفره مردم یک اصل غیرقابل‌انکار است، اما بخش ویژه‌ای از سبد و معیشت‌مان وابسته به ارز و دلار است، پس درعین‌حال که باید تلاش کنیم تغییر ذائقه و تولید دهیم که یک کار میان‌مدت و بلندمدت است، باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که در عین تثبیت سفره مردم، شاهد تکرار مشکل ارز 4200 تومانی هم نباشیم.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید