• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 28 دی 1402
کد مطلب : 216019
+
-

پایان تلخ 6 روز جست‌وجو در ارتفاعات اشنویه

داخلی
پایان تلخ 6 روز جست‌وجو در ارتفاعات اشنویه

6 روز پس از سقوط بهمن در ارتفاعات اشنویه و مفقود شدن 3کوهنورد، کشف یک باتوم کوهنوردی به سرنخی برای یافتن پیکرهای 3کوهنورد جانباخته منجر شد.
به‌گزارش همشهری، ظهر روز جمعه، 22دی‌ماه به هلال‌احمر آذربایجان غربی خبر رسید که 5کوهنورد در ارتفاعات رندوله اشنویه گرفتار بهمن شده‌اند. آنطور که اطلاعات اولیه نشان می‌داد آنها اهل نقده بودند و روز قبل به قله صعود کرده و شب را در آنجا مانده بودند؛ اما در راه بازگشت، در دره‌ای بین کوه رندوله و بابوله گرفتار سقوط بهمن شده اند. به‌دنبال این حادثه تیم واکنش سریع هلال‌احمر راهی منطقه شد. آنها در کوتاه‌ترین زمان ممکن خود را به آنجا رساندند و موفق شدند 2نفر از کوهنوردان را نجات دهند؛ اما سرنوشت 3نفر دیگر نامعلوم بود. در این شرایط عملیات جست‌وجو برای یافتن 3حادثه دیده دیگر ادامه پیدا کرد‌که شامل نوجوانی13ساله، جوانی30ساله و مردی حدود50ساله می‌شدند که بررسی‌ها نشان می‌داد زیر حجم زیادی از برف و یخ مدفون شده‌اند.
در جریان عملیات تجسس، تیم‌های مختلفی از هلال‌احمر آذربایجان غربی، فدراسیون کوهنوردی و گروه‌های محلی مشارکت داشتند و حتی نفراتی از تهران نیز به این تیم پیوستند. امدادگران باید دره‌ای به وسعت حدود هزار مترمربع را جست‌وجو می‌کردند، اما بارش شدید برف و بوران و سرمای هوا، عملیات را دشوار کرده بود. امدادگران از انواع دستگاه‌های فلزیاب، زنده یاب و میل سونداژ استفاده کردند اما این عملیات 6روز به طول انجامید. ظهر چهارشنبه(دیروز) سرانجام در ششمین روز عملیات امدادگران که چندین تونل برفی حفر کرده بودند، موفق شدند نخستین کوهنورد را پیدا کرده و با توجه به اینکه او و 2کوهنورد دیگر به وسیله طناب به یکدیگر متصل بودند، کمی بعد پیکرهای 2نفر دیگر نیز کشف شد.
یحیی خلیلی، معاون امداد و نجات هلال‌احمر آذربایجان غربی که از آغاز عملیات در منطقه حضور داشت به همشهری گفت: حجم برف در منطقه زیاد است و در بعضی نقاط به بیش از10متر هم می‌رسد. در این شرایط یکی از شیوه‌ها برای یافتن کوهنوردان مفقود شده، حفر تونل بود. روز سه‌شنبه اعضای تیم جست‌وجو چندین تونل حفر کرد ند اما بارش برف این تونل‌ها را پر کرده بود. از ساعت 6 صبح چهارشنبه بار دیگر حفر تونل با بیل آغاز شد و همکارانم موفق شدند یک باتوم که مربوط به کوهنوردان مفقود شده بود را کشف کنند و همین سرنخ باعث شد که پیکر نخستین نفر کشف شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید