• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
چهار شنبه 27 دی 1402
کد مطلب : 215946
+
-

خاندوزی، شرایط اقتصادی کشور و رویکردهای دولت برای بهبود وضعیت معیشت مردم را تشریح کرد

دلیل افزایش قیمت دلار، اقتصادی نیست

دلیل افزایش قیمت دلار، اقتصادی نیست

دلیل افزایش قیمت دلار در روزهای اخیر اقتصادی نیست. احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و سخنگوی اقتصادی دولت سیزدهم در نخستین واکنش به افزایش قیمت دلار در بازار آزاد ایران این مطلب را بیان و اعلام کرد: بخش عمده نوسانات ناشی از تحولات نظامی در منطقه به‌ویژه حمله به یمن است که امیدواریم با فروکش کردن این مسئله، در بازار ارز هم شاهد بازگشت ثبات قیمت باشیم و البته تعطیلی کشتیرانی چین به مناسبت سال نوی چینی هم تأثیرگذار بود. به گزارش همشهری، روز گذشته و در نتیجه افزایش تنش سیاسی در خارج از مرزهای ایران، قیمت هر دلار آمریکا با 73صدم درصد رشد به 52هزارو700تومان رسید. انتظار دولت و بانک مرکزی این است که با فروکش کردن انتظارات تورمی، قیمت دلار هم تعدیل شود. گزیده مهم‌ترین گفته‌های خاندوزی در نشست روز گذشته‌اش با خبرنگاران در مورد وضعیت این روزهای اقتصاد ایران را  در ادامه می‌خوانید:

  تغییری در سامانه یکپارچه خودرو رخ نداده و قرار نیست این سامانه منحل شود.  همچنین هیچ نهادی مجوز فروش خودرو با قیمت کمتر را نداده است.
   نرخ رشد نقدینگی در ۱۲‌ماه منتهی به آذر۱۴۰۲ به ۲۷درصد رسیده است که این عدد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 6درصد کاهش یافته است. رشد پایه پولی نیز از ۴۵درصد در فروردین به ۳۳.۵درصد در پایان آذر۱۴۰۲ کاهش یافته است.
   اینکه گفته می‌شود روند پایه پولی می‌تواند بر تورم مؤثر باشد، در شرایط فعلی اقتصادی ایران چندان واقعی نیست و ارتباط مستقیمی بین پایه پولی و تورم وجود ندارد، چون کنترل تورم با کنترل نقدینگی انجام می‌شود.
   در دولت سیزدهم تاکنون ۷۰۵هزار شغل جدید ایجاد شده است؛ درصورتی‌که در دولت قبل، خالص اشتغال ایجاد شده یک‌میلیون ‌و۵۰۰هزار نفر بود. در 7استان، شاهد نرخ بیکاری دو رقمی هستیم که تمام تلاش دولت این است که این عدد کاهش یابد.
   از ۱۵فروردین امسال تا ۲۶دی‌ماه، ۱۸۵۱ملک مازاد و راکد معرفی و مورد تصویب هیأت عالی مولدسازی قرار گرفته که ۱۴۰۰ مورد در مسیر ارزش‌افزایی قرار دارد و ۹۰مورد به فروش رفته است.
   با وجود بهبود شاخص‌های اقتصاد کلان، هنوز معیشت مردم از این بهبودها تاثیرنگرفته که امیدواریم با گذشت زمان و ادامه رشد اقتصادی، کاهش درآمد مردم در دهه گذشته را جبران کنیم.
   قیمت مرغ و گوشت قرمز نوسانات زیادی در 2سال گذشته داشته و کاهش جوجه‌ریزی موجب افزایش قیمت شده که در روزهای اخیر وضعیت بازار بهبود یافته است. در دی‌ماه امسال ۱۵۰میلیون قطعه جوجه‌ریزی انجام می‌شود. همچنین ارز لازم برای واردات نهاده‌ها در حال پیگیری است و کشتی‌ها هم در حال تخلیه نهاده‌های دام و طیور هستند و کشتی معطل مانده نداریم.
   حذف صفر از پول ملی از دستور کار خارج نشده و بانک مرکزی در حال جمع‌آوری نظرات کارشناسی است و اولویت دولت، کنترل شاخص‌های کلان اقتصادی است.
   تصمیم مجلس برای افزایش 20درصدی حقوق کارمندان دولت حدود ۲۰هزار میلیارد تومان منابع جدید نیاز دارد که امیدوارم این منابع تامین شود تا با کسری بودجه مواجه نشویم.
   ۳۱طرح سرمایه‌گذاری خارجی به ارزش بیش از یک میلیارد دلار در حال بررسی‌است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید