• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
چهار شنبه 27 دی 1402
کد مطلب : 215943
+
-

اقبال فرنگی‌ها به بورس ایران

تعداد سرمایه‌گذاران خارجی بازار سهام ایران با رشد 300درصدی سرمایه، از مرز 4هزار و 600 سرمایه‌گذار گذشت

گزارش
اقبال فرنگی‌ها به بورس ایران

محسن امین- روزنامه‌نگار

سرمایه‌گذاری خارجی یکی از مهم‌ترین ارکان توسعه اقتصادی کشورهاست وکشورهایی که سطح ارتباط‌شان با دنیا بیشتر از سایر کشورهاست مسیر رشد اقتصادی را سریع‌تر طی می‌کنند ‌. در ایران ارزش دارایی سرمایه‌گذاران خارجی در بازار سهام ایران  در 5سال گذشته بیش از 300درصد افزایش یافت؛ به گونه‌ای که تعداد آنها در آذرماه امسال از مرز 4هزارو 600 نفر گذشت. 

آن‌طور که کارشناسان می‌گویند اقتصاد ایران در شرایط فعلی به منابع بیشتری برای توسعه اقتصادی نیاز دارد و بخشی از این منابع باید از طریق سرمایه‌گذاری خارجی تامین شود. آمارها نشان می‌دهند سطح تولید ناخالص داخلی ایران در دهه 90 نزدیک به صفر درصد بوده و به همین دلیل اغلب کارشناسان از دهه 90 به عنوان دهه از دست رفته یاد می‌کنند. در چنین شرایطی اهمیت ورود منابع جدید به اقتصاد ایران و افزایش سرمایه‌گذاری خارجی بیشتر از گذشته است؛ چراکه روند کند تولید در گذشته و استهلاک سرمایه و ماشین‌آلات، اقتصاد ایران را در نقطه حساسی قرار داده است. درواقع برای بهبود و اثربخشی صنایع، راهی جز افزایش سرمایه‌گذاری‌های خارجی نیست.

اولین خارجی بورس ایران، چه کسی بود؟  
نخستین‌بار 27سال پیش و در سال 1373 یک سرمایه‌گذار خارجی وارد ایران شد. این سرمایه‌گذار یک شرکت آلمانی بود که کد سهامداری گرفت و بخشی از منابع خود را در بازار سرمایه ایران سرمایه‌گذاری کرد. از آن زمان تاکنون تعداد سرمایه‌گذاران خارجی افزایش یافته و طبق آخرین اطلاعات، اکنون 4هزارو 629 سرمایه‌گذار خارجی در بازار سهام ایران مشغول به فعالیت هستند که از این تعداد 1447حقوقی و 3هزارو 182 نفر حقیقی یعنی شهروندان سایر کشورها هستند که در بازار سهام ایران سرمایه‌گذاری می‌کنند.  

سرمایه‌گذاران خارجی از کجای جهان آمده‌اند؟
طبق داده‌های موجود در حال حاضر سرمایه‌گذارانی از 43کشور دنیا شامل آمریکا، انگلیس، اسپانیا، روسیه، آلمان، سوئیس، سوئد، لهستان، استرالیا، ازبکستان، جمهوری آذربایجان، چین، هلند، هند، ترکیه، لبنان، آفریقای جنوبی، ژاپن، قبرس، ایتالیا، امارات، نروژ، یونان، اندونزی، مالدیو، لهستان، کانادا، جزایر کیمن، هنگ‌کنگ، قطر، عراق، پاکستان، سوریه، لوکزامبورگ، کویت، نیوزیلند، مالزی، کره جنوبی، گرجستان، ارمنستان، جزایر ویرجین، نیجریه و افغانستان در بازار سرمایه ایران فعال هستند..

رشد 300 درصدی سرمایه خارجی‌ها
در ایران نیز در طول سال‌های گذشته تلاش‌هایی برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی صورت گرفته است و حتی طرح تاسیس نخستین بورس بین‌الملل ایران در جزیره کیش به همین منظور دنبال می‌شود. اما تازه‌ترین آمارها از وضعیت حضور سرمایه‌گذاران خارجی در بازار سرمایه ایران نشان می‌دهد که حجم سرمایه خارجی‌ها در بازار سرمایه ایران در یک دوره 5ساله 304 درصد افزایش داشته است. این آمارها نشان می‌دهد در آذرماه 1398 جمع کل دارایی سرمایه‌گذاران خارجی در بازار سرمایه ایران رقمی بالغ بر هزارو 778 میلیارد تومان بوده که این میزان در آذرماه امسال به 7هزارو 184میلیارد تومان رسیده است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید