• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 27 دی 1402
کد مطلب : 215897
+
-

عملیات برای یافتن 3کوهنورد مفقودشده در اشنویه همچنان ادامه دارد

5روز جست‌وجو در برف و یخ

عملیات
5روز جست‌وجو در برف و یخ

5روز پس از سقوط بهمن در ارتفاعات رندوله اشنویه که موجب مفقود شدن 3کوهنورد شد، عملیات جست‌وجو برای یافتن آنها همچنان ادامه دارد. اما عملیات جست‌وجو در چه شرایطی انجام می‌شود و آیا هنوز امیدی وجود دارد؟
به‌گزارش همشهری، 5کوهنورد اهل نقده روز پنجشنبه گذشته به ارتفاعات رندوله اشنویه صعود کردند. آنها که کوهنوردان حرفه‌ای بودند شب را در ارتفاعات گذراندند و طبق برنامه صبح جمعه قصد بازگشت داشتند. آنها مسافتی را رو به پایین طی کردند و درست زمانی که به دره‌ای که بین 2کوه رندوله و بابوله قرار دارد رسیدند ناگهان حادثه هولناکی اتفاق افتاد. در روزهای قبل برف شدیدی باریده بود و همین موضوع باعث سقوط بهمن شد. در جریان این حادثه هر 5کوهنورد گرفتار بهمن شدند اما وقتی امدادگران هلال‌احمر به محل حادثه رسیدند موفق شدند 2کوهنورد را نجات دهند اما از 3نفر دیگر هیچ ردی به‌دست نیامد. از آن روز تاکنون عملیات جست‌وجو برای یافتن کوهنوردان حادثه دیده همچنان ادامه دارد و معلوم نیست آنها به چه سرنوشتی دچار شده‌اند.

عملیات در برف و یخ
یحیی خلیلی، معاون امداد و نجات هلال‌احمر آذربایجان غربی که فرماندهی عملیات را برعهده دارد به همشهری می‌گوید: از همان روز اول تیم‌های کوهستان و واکنش سریع هلال‌احمر خود را به محل سقوط بهمن رسانده و جست‌وجو را آغاز کردند. محدوده‌ای که بهمن سقوط کرده دره‌ای وسیع بین دو کوه رندوله و بابوله است و حجم زیاد برف و یخ کار جست‌وجو را دشوار کرده است. از سویی از آن روز تاکنون شاهد بارش برف و بوران هستیم و عملیات در دمای منفی 6درجه در حال انجام است.
او ادامه می‌دهد: ما برای یافتن حادثه دیدگان از همه امکانات لازم استفاده می‌کنیم. ازجمله از دستگاه‌های زنده یاب، فلزیاب و دستگاه‌های میل سونداژ که مخصوص یافتن افراد در برف است. با وجود این تاکنون نتوانسته‌ایم نشانی از آنها به‌دست آوریم.
خلیلی درباره استفاده از سگ‌های زنده یاب می‌گوید: اینجا منطقه‌ای برف‌گیر است و از 2 روز قبل باز هم بارش برف آغاز شده ودر این شرایط هیچ بو یا نشانه‌ای وجود ندارد که سگ‌ها بتوانند استشمام کرده و حادثه دیدگان را پیدا کنند. با وجود این دستگاه‌های رادیویی و فلزیاب 3نقطه را به ما نشان دادند اما بعد از جست‌وجو در این 3نقطه بازهم به نتیجه‌ای نرسیدیم و هنوز به‌طور دقیق معلوم نیست که این 3نفر در کدام بخش از دره زیر برف و یخ مدفون شده‌اند.
او درباره ادامه عملیات نیز می‌گوید: حادثه‌دیدگان 3نفر شامل نوجوانی 14ساله جوانی 30ساله و مردی حدود 50ساله هستند که قرار است عملیات تا یافتن آنها ادامه پیدا کند و مهم‌ترین هدف ما این است که آرامش را به خانواده‌های آنها برگردانیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید