• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
چهار شنبه 27 دی 1402
کد مطلب : 215890
+
-

هوش مصنوعی 40درصد از مشاغل را از بین می‌برد

تحلیل جدید صندوق بین‌المللی پول (IMF) نشان می‌دهد که هوش مصنوعی تقریبا 40درصد از مشاغل را تحت‌تأثیر قرار داده است. به‌گزارش بی‌بی‌سی، کریستالینا جورجیوا، مدیرعامل صندوق بین‌المللی پول می‌گوید: در اکثر سناریوها، هوش مصنوعی احتمال نابرابری کلی را بیشتر می‌کند. به‌گفته جورجیوا، سیاستگذاران باید این روند مشکل‌ساز را برای جلوگیری از دامن زدن به تنش‌های اجتماعی بیشتر توسط این فناوری پیشرو بررسی کنند.
فارغ از اینکه گسترش هوش مصنوعی مزایای زیادی دارد، مخاطرات آن نیز باید در کانون توجه قرار بگیرد. صندوق بین‌المللی پول می‌گوید هوش مصنوعی در آینده نزدیک بر بخش بیشتری از مشاغل در اقتصادهای پیشرفته تأثیر می‌گذارد. در نیمی از این موارد، کارگران می‌توانند انتظار داشته باشند که از ادغام هوش مصنوعی سود ببرند چون می‌تواند بهره‌وری آنها را افزایش دهد. در موارد دیگر،
هوش‌مصنوعی توانایی انجام وظایف کلیدی را خواهد داشت که در حال حاضر توسط انسان‌ها اجرا می‌شوند. این موارد علاوه بر کاهش تقاضا برای نیروی کار، بر دستمزدها  نیز تأثیر می‌گذارد و حتی برخی مشاغل را ریشه کن می‌کند.
در همین حال، صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی می‌کند که این فناوری تنها بر 26درصد مشاغل در کشورهای کم درآمد تأثیر می‌گذارد. گزارش گلدمن ساکس در سال2023 تخمین می‌زند هوش مصنوعی می‌تواند جایگزین 300میلیون شغل تمام وقت شود. با این حال ممکن است در کنار رونق بهره‌وری، مشاغل جدیدی نیز به‌وجود بیاورد. جورجیوا می‌گوید: «بسیاری از این کشورهای در حال توسعه زیرساخت یا نیروی کار ماهر برای بهره‌برداری از مزایای هوش مصنوعی را ندارند  که با خطر افزایش نابرابری بین نیروی هوش مصنوعی و نیروی انسانی را زیاد می‌کند.»
به‌طور کلی، کارگران با درآمد بالاتر و جوان‌تر ممکن است پس از پذیرش هوش مصنوعی شاهد افزایش‌ دستمزد خود باشند. صندوق بین‌المللی پول معتقد است که کارگران کم‌درآمد و مسن‌تر ممکن است از این قافله عقب بمانند؛ بنابراین بسیار مهم است که برنامه‌های بازآموزی برای کارگران آسیب‌پذیر در کشورهای کم درآمد اجرا شود. با انجام این کار، در کنار انتقال هوش مصنوعی از معیشت کارگران محافظت و نابرابری نیز مهار می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید