• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
یکشنبه 10 تیر 1397
کد مطلب : 21588
+
-

شبهه در رایزنی وزارت علوم با دستگاه قضا برای پیگیری پرونده دانشجویان محکوم

دادستان: وزارت علوم اسامی دانشجویان را اعلام کند

درحالی‌که وزارت علوم در روزهای گذشته بارها اعلام کرده در حال پیگیری پرونده دانشجویان محکوم در حوادث دی‌ماه سال گذشته است و حتی وزیر علوم گفت که شخصا در این‌باره با رئیس قوه قضاییه صحبت کرده است، دیروز دادستان عمومی و انقلاب تهران در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا وزارت علوم درخواستی در رابطه با این دانشجویان به دادستانی داشته است؟ گفت: وزارت علوم تا این لحظه به ما رسما اسامی را نداده است و بعد از پیگیری‌های تلفنی، نام چند نفر را دادند. عباس جعفری دولت‌آبادی تأکید کرد: «این تعدادی که ما شناسایی کردیم، احکام‌شان صادر شده و توصیه می‌کنیم به احکام خود اعتراض کنند و دادگاه‌های تجدیدنظر به این نکات توجه خواهند کرد.» دولت‌آبادی درباره میزان محکومیت‌های حبس صادره نیز گفت: احکام صادره متفاوت و از یک تا 5 سال حبس است. البته برخی از اینها چند فقره اتهام دارند و تا 8 سال حبس هم گرفته‌اند؛ بنابراین اشد محکومیت که 5 سال است، اجرا می‌شود. او ادامه داد: برخی از این دانشجویان مربوط به جریان‌های سیاسی هستند؛ نه جریان‌های سیاسی داخل نظام بلکه ممکن است از گروه‌های خاصی باشند و اگر احکام‌شان شدید بوده، به همین لحاظ است. بنابراین نمی‌شود برای همه یک حکم واحد صادر کرد. دادستان تهران گفت: پیشنهاد ما این است که ابتدا وزارت علوم اسامی اینها را به ما بدهد تا پرونده‌شان را ببینیم. اگر واقعا نهادهای امنیتی و پلیس به ما گزارش بدهند که اینها آنطور که در گزارش‌های اولیه آمده، نبوده‌اند حتما به محاکمه آنها توجه می‌کند.

یکی از فعالان دانشجویی در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به صحبت‌های دیروز دادستان تهران مبنی بر عملکرد وزارت علوم درخصوص پیگیری پرونده‌های دانشجویان معترض دی‌ماه سال گذشته، می‌گوید: «از دی‌ماه سال گذشته برخی از فعالان دانشجویی پیگیر پرونده دانشجویان دانشگاه علوم اجتماعی شده‌اند. با توجه به اینکه عده‌ای از محکومان حادثه دی‌ماه دانشجویان دانشگاه‌های دیگر- دانشگاه‌های تهران و شهرستان‌ها- هستند، این تیم فعال دانشجویی مسائل و پرونده‌های دیگر دانشجویان را هم پیگیری می‌کند.»

او ادامه می‌دهد: «در جریان این پیگیری‌ها موضوعات مختلفی دستگیرمان شد. با وجود اینکه وزارت علوم اعلام کرده در حال رایزنی وپیگیری پرونده‌هاست اما آمار دقیق و کامل دانشجویان محکوم و جزئیات احکام آنها را ندارد. در این مدت بارها فعالان دانشجویی لیست دقیق دانشجویان بازداشتی و محکوم شده را با جزئیات احکام‌شان به مسئولان مختلف در وزارت علوم ارائه داده‌اند اما همچنان لیست وزارت علوم ناقص است! وقتی جمع‌آوری یک لیست از اسامی دانشجویان بازداشتی و محکوم شده برای وزارت علوم تا این اندازه بی‌اهمیت و یا دشوار بوده است، چطور باید امیدوار باشیم پرونده دانشجویان از سوی وزارت به‌صورت جدی در حال رایزنی و پیگیری است.»

این نماینده دانشجویی با تأکید بر اینکه پرونده دانشجویان آنطور که در مورد آن بزرگنمایی شده، مسئله حساس و غیرقابل حلی نیست، می‌گوید: «موضوع این پرونده‌ها با گفتمانی ساده بین دستگاه قضایی و مسئولان وزارت علوم قابل حل است. در دادگاه تجدید نظر می‌توان مدارکی ارائه داد که نشان‌دهنده حسن شهرت این دانشجویان است. پرده برداشتن از حقیقت در اینگونه موارد کار سختی نیست. اگر فعالان دانشجویی با نمایندگان مجلس و وزارت علوم رایزنی می‌کنند، به این خاطر است که این مسئولان نیز در قبال مسائل پیش‌آمده باید ورود پیدا کنند و با اجماع و بررسی، رویه‌ای در پیش گیرند که در آینده شاهد چنین گره‌ها و مشکلات تأثیر‌گذار در فضای دانشگاه‌ها نباشیم.»

این خبر را به اشتراک بگذارید