• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 26 دی 1402
کد مطلب : 215786
+
-

برنامه‌ای برای نجات تهران از سیل

روز گذشته خبرنگاران از مهم‌ترین پروژه جمع‌آوری آب‌های سطحی تهران بازدید کردند

لیلا شریف؛ روزنامه‌نگار

جمع‌آوری آب‌های سطحی از شهر موضوعی است که در زمان بارندگی‌ها اهمیتش عیان می‌شود و محروم بودن هرنقطه از شهر از این امکانات می‌تواند روزهای خوش بارانی را با وحشت سیل و سیلاب همراه کند. روز گذشته خبرنگاران بازدیدی از 3پروژه مهم خاکریز آب تهران داشتند. نخستین پروژه مربوط به ایمن‌سازی‌ و ساماندهی رودخانه فرحزاد در حوالی پل مرزداران بود.

ایمن‌سازی‌ رودخانه فرحزاد
علیرضا روشنی، مدیر پروژه مهندسی مشاور ‌سازیان در این رابطه توضیح داد: این پروژه در محدوده رودخانه فرحزاد پایین بلوار مرزداران واقع شده است که انتهای تابستان به‌صورت جدی وارد فاز عملیاتی شد. تا امروز حدود 17درصد پیشرفت عملیاتی داشته و پیش‌بینی می‌کنیم تابستان سال آینده به بهره‌برداری برسد. روشنی ادامه داد: درنظر داریم با همت مجموعه و هماهنگی با معارضین تاسیساتی (که حل شده) و معارضین فضای سبز (که در حال پیگیری است و تا پایان سال حل می‌شود) بخش غربی را آغاز کنیم. ضلع شرقی تا پایان سال به اتمام می‌رسد و حدود 80درصد پیشرفت فیزیکی دارد. مدیر پروژه مهندسی مشاور ‌سازیان با تاکید بر اینکه بخش اصلی شهر تهران در کنار رودخانه واقع شده و ساماندهی برای ایمن‌سازی‌ شهر در جهت محافظت از سیلاب از وظایف ماست، گفت: هدف ما تعریف کانال از 5متر به 8متر است تا در زمان سیلاب مشکلی برای شهر ایجاد نکند. همچنین کل مسیر این کانال روباز است. قابل ذکر است بازچرخانی پروژه در جاهایی امکان دارد که به املاک آسیب نرساند، اما درصورتی که امکان آن وجود داشته باشد، مانند پروژه سرخه‌حصار انجام گرفته است.

ایمن‌سازی‌ رودخانه کن در محدوده پل فتح
پروژه مستهلک‌سازی‌، ساماندهی و ایمن‌سازی‌ رودخانه کن در محدوده پل فتح و پل شهید بروجردی یکی دیگر از پروژهایی بود که شاهین‌اللهیاری، مدیر پروژه شرکت خاکریز آب در رابطه با این پروژه توضیح داد: با توجه به سیلی که در سال92 آمد و موجب تخریب پل فتح شد، به‌منظور تثبیت جداره و کف رودخانه کن در این نقطه تعریف شد. در حال حاضر نزدیک به 90درصد پروژه پیشرفت کرده است و نزدیک به یک‌سال از شروع کار می‌گذرد.
او افزود: پیش‌بینی ما این است که حداکثر تا یک‌ماه آینده این پروژه تمام خواهد شد. این پروژه برای حفظ سازه‌های بالادست و پایین‌دست به‌خصوص راه‌آهن تهران-تبریز و پل فتح تعریف شده است. این عملیات در جهت تثبیت و عدم‌افزایش حریم رودخانه کن انجام گرفته است. در حال حاضر فقط تکمیل دیواره ضلع شرقی پروژه و دیواره جداکننده خاکی باقی مانده است.

استفاده از تی بی‌ام برای حفر کانال
پروژه جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی بزرگراه فتح و جاده مخصوص یکی از پروژه‌های مهم شرکت خاکریز آب است که از طریق دستگاه تی بی‌ام انجام شده است. علیرضا اسکندری، مدیر این پروژه گفت: پروژه به طول 5هزارو548 متر با قطر 3مترو70سانتی‌متر به‌وسیله دستگاه تی بی‌ام انجام شده است. هدف از این پروژه جمع‌آوری آب‌های سطحی مناطق21و22و جلوگیری از سیلاب‌های فصلی است. او افزود: دبی عبوری آب 40مترمکعب در ثانیه و پروژه با پیشرفت 96درصدی همراه شده است. حوضچه جمع‌آوری سیلاب ظرفیت ۳۷هزار مترمکعب آب را دارد و با این طرح، آب به رودخانه کرج ریخته می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید