• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 25 دی 1402
کد مطلب : 215718
+
-

بودجه 1403 ‌به نفع حمل و نقل عمومی

روز گذشته شهردار تهران لایحه بودجه 1403شهرداری را تقدیم شورای‌شهر کرد

گزارش
بودجه 1403 ‌به نفع حمل و نقل عمومی

فرناز محمدزاده-روزنامه‌نگار

شهردار تهران در دویست‌وهشتمین جلسه علنی شورای‌شهر برای تقدیم بودجه 1403 شهرداری در پارلمان شهری حضور پیدا‌کرد. علیرضا زاکانی با ارائه بودجه 170هزار میلیارد تومانی (169.800) برای سال آینده برنامه مالی شهرداری تهران را اعلام کرد. همچنین بخش دیگری از صبحت‌های او، به جزئیات طرح «من‌شهردارم» اختصاص یافت.
علاوه بر این زاکانی در بخشی از صحبت‌های خود به جزئیات پویش امیدوافتخار پرداخت و گزارشی کامل از آنچه در طول این یک‌سال اتفاق افتاده است را تشریح‌کرد.

امیدوافتخار

بازگشت امید به تهران

۲نکته‌ای که دشمن هدف‌گذاری کرده و در سال گذشته به‌دنبال بهره‌برداری از آن بوده است، مربوط به ایجاد شرایطی است که امید و ایمان مردم دستخوش تغییر قرار بگیرد؛ بنابراین با یک دقت از پیش طراحی شده، هدف این بوده تا خواسته‌ای را که در حوزه جنگ سخت و نرم به نتیجه نرسیده، از طریق صدمه به ایمان مردم، انسجام ملی کشور و از طریق تهاجم به بنیه‌های مردمی و انقلابی به‌دست بیاورند. ما از ابتدای سال گذشته طرح جدیدی را در دستور کار گذاشتیم؛ آن هم این بود که روزهایی را در هفته برای افتتاح پروژه‌های ناتمام گذشته (در دست اقدام و شروع شده دوره ششم) مشخص کنیم و با یک برنامه دقیق بتوانیم با عنوان پویش امید و افتخار در این مسیر قدم برداریم. این پویش تلاش می‌کند آنچه دشمن به‌دنبالش است را از طریق تزریق امید به مردم و ناظر بر عملکردمان خنثی کند. بنا شد که شکاف بی‌عدالتی کاهش پیدا کند و عقب‌افتادگی مزمن گذشته با اجرایی شدن پروژه‌ها، شیرینی به کام مردم بنشاند.

اجرای پروژه‌های امیدوافتخار در 820نقطه
نهضت عمومی خدمت برای مردم شکل گرفت. امروز رقابتی بین مناطق ما صورت گرفته و مردم با ما همدل شده‌اند و مشارکت با آنها صورت گرفته است. زمان اجرای پروژه‌ها را کم کردیم و شفاف آنها را پیش بردیم تا نگاه به شورا و مدیریت شهری از منظر خدمت صادقانه، پیگیرانه و عالمانه باشد که رهبری انقلاب بر آن تأکید داشتند. امروز ۹۰‌رویداد امیدوافتخار را پشت سر گذاشتیم و فقط 2هفته پروژه‌های ما به برنامه نرسید که حدود 3درصد می‌شود. این دقت یک افتخار است. رقم کل پروژه‌ها به همراه مسکن که در حال اجراست، ۳۲۸هزار میلیارد تومان است. این درحالی است که ارزش پروژه‌ها ۷۷هزار و ۲۲میلیارد تومان غیراز مسکن است. در مسکن ۲۵۱هزار میلیارد تومان کلنگ‌زنی کردیم و این حرکت در ۸۲۰نقطه تهران انجام شده که برای ما افتخار است.

بودجه 1403

بودجه شهرداری در ادوار گذشته
بودجه در ادوار گذشته رژیم خاصی داشت. سال ۱۳۹۰، ۹هزار و ۲۰۰میلیارد تومان، سال ۹۱، ۱۰هزار و ۹۰۰میلیارد تومان، سال ۹۲، بیش از ۱۳هزار میلیارد‌تومان، سال‌۹۳ ، ۱۵هزار و ۸۴۵میلیارد تومان، سال ۹۴، ۱۷هزار و ۲۱۹میلیارد تومان، سال ۹۵، ۱۷هزار و ۸۸میلیارد تومان، سال۹۶، ۱۷هزارو۹۰۰میلیارد تومان، سال‌۹۷، ۱۷هزار و ۴۲۹ میلیارد تومان، سال۹۸، ۲۴هزار و ۱۸۵میلیارد تومان، سال ۹۹، ۳۰هزار و ۵۷۴میلیارد تومان و سال ۱۴۰۰، ۳۷هزار و ۷۰۰میلیارد‌تومان بوده است. سال ۱۴۰۱ رقم ۵۰هزار و ۳۷۰میلیارد تومان مصوب و ۶۹هزار و ۸۳میلیارد تومان محقق شد. دوره ششم مدیریت شهری بی‌نظیرترین تحقق را رقم زده است. در سال ۱۴۰۲ رقم ۷۵هزار و ۹۹۰میلیارد تومان بودجه مصوب است و تا ۲۳دی‌ماه از مرز تحقق ۶۰هزارو۷۶۷میلیارد تومان عبور کردیم و ۱۵هزار میلیارد تومان بودجه غیرنقد نیز در حال ثبت است که به بیش از ۷۶هزار میلیارد تومان خواهد رسید. ۱۰هزار میلیارد تومان بودجه غیرنقد نیز کارسازی شده و تا پایان سال محقق می‌شود. ما در سال قبل نسبت به سال۱۴۰۰ رشد ۳۵درصدی بودجه مصوب و ۸۶درصد رشد عملکردی نسبت به بودجه مصوب داشته‌ایم.

با متمم، بودجه1402 به 107همت می‌رسد
در متمم بودجه سال ۱۴۰۲ درخواست کردیم رقم به ۱۰۷ همت برسد و این غیراز تبصره ماست. رقم تبصره بودجه امسال ۱۹همت بوده که به ۲۱همت می‌رسد؛ لذا پایه کار ما ۱۲۸همت است. امیدواریم در اسفندماه مجددا متمم ارائه دهیم. علت این است که براساس برآوردها از سال ۹۷ تا سال ۱۴۰۱ در 3ماهه آخر به‌طور میانگین به میزان ۴۵درصد بودجه محقق می‌شود و بر این اساس از ۱۰۷همت عبور خواهیم کرد و ناچار به ارائه مجدد متمم خواهیم شد.

بودجه 1403شهرداری قطعا محقق می‌شود
بودجه سال ۱۴۰۳ را بر مبنای بودجه 1402تقدیم می‌کنیم. پیشنهاد ما ۱۶۹هزار میلیارد و ۸۰۰میلیون تومان است. این رقم قطعا و یقینا محقق خواهد شد. بودجه سال بعد به صدق عملکرد گذشته ارائه شده است. اتفاقاتی که در شهر تهران روی می‌دهد این است که سال ۹۹ رقم ۲۷همت، سال ۱۴۰۰ رقم ۳۷.۲همت، سال‌۱۴۰۱ با وجود التهابات رقم ۶۹همت و امسال ۱۰۷همت بودجه محقق شده و می‌شود. شهر در مسیر سازندگی است. با یکی از پیمانکاران در ابتدا 5همت قرارداد داشتیم که به ۱۴۳همت رسیده است. آنچه اهمیت دارد تحول در قدرالسهم هزینه‌ای به سرمایه‌ای و به مالی است. امروز ۳۹درصد اعتبار هزینه‌ای و ۵۴درصد تملک دارایی سرمایه‌ای و 7درصد تملک دارایی مالی است.

اختصاص 41درصد از بودجه به حمل‌ونقل
پیشنهاد سال آینده ما در بخش هزینه‌ای ۳۵درصد است که افتخاری در کشور به شمار می‌رود. همچنین در تملک سرمایه‌ای ۵۲درصد و تملک دارایی مالی ۱۳درصد است. علت آن این است که بخشی از اعتبارات خود را برای رفع دیون درنظر گرفته‌ایم که شامل ۱۳درصد می‌شود. قدرالسهم مأموریتی نیز به‌صورتی است که بودجه اجتماعی و فرهنگی از ۱۰ به ۱۳درصد، حمل‌ونقل و ترافیک به ۴۱درصد و ۶۹هزار میلیارد تومان رسیده است. در بخش خدمات شهری ۱۴درصد به میزان ۲۴همت پیش‌بینی شده و در ایمنی و مدیریت بحران از 5 به ۸.۷ همت رسیده و در شهرسازی از 3درصد به 2درصد رسیده، اما عدد آن از ۲همت به ۳.۱ همت رسیده است.

طرح من شهردارم

انتخاب 1462پروژه در طرح «من شهردارم»
در شهرداری ۱۰نوع مشارکت تعریف کردیم و گسترده‌ترین مشارکت در قالب «من شهردارم» شکل گرفت. از شورای شهر و کمیسیون برنامه و بودجه باید تشکر کنم که پایه این طرح را گذاشته بودند. شورای شهر همت کرد، یک طرح رصد را گذاشت و مبتنی بر فناوری، مشارکت‌پذیری را ممکن کرد. سال گذشته «من شهردارم ۱» با مشارکت ۳۵۰هزار نفر انجام و ۲هزار و ۸۰پروژه به انتخاب مردم گذاشته شد، مردم یک‌هزار و ۴۶۲پروژه را انتخاب کردند که رقمی نزدیک ۴همت بود. اجرای این پروژه‌ها در سطح بالایی است و تا پایان سال عمده این پروژه‌ها تمام می‌شود و مردم ناظر ما هستند. این پروژه‌ها محلی هستند و بنابراین رضایتمندی ایجاد می‌کنند و چون مردم ناظر هستند، کسی نمی‌تواند به پروژه‌ها آب ببندد.

مشارکت بیش از یک‌میلیون نفر در «من شهردارم 2»
ما امسال در طرح «من شهردارم 2» به مردم گفتیم که خودشان ایده بدهند، ما ایده‌ها را پالایش کردیم و در معرض انتخاب قرار دادیم. یک‌میلیون و ۳۵۲هزار نفر شرکت و پروژه‌ها را انتخاب کردند و رقمی نزدیک به ۳۰۰درصد رشد حضور مردم را تجربه کردیم. باید از بدنه عزیز شهرداری تشکر کنم؛ چراکه تمام شرکت‌های ما تلاش کردند تا نظر مردم را جلب کنند و مشارکت افزایش پیدا کند. نزدیک به ۶۰درصد جامعه دانشگاهی ما در این پروژه شرکت کردند. آمار پروژه‌ها هم بسیار جالب است،  ۳۸درصد درخواست‌ها در مورد آلودگی هوا، ۲۴درصد ترافیک، ۱۳درصد بافت فرسوده، ‌۱۱درصد مسائل فرهنگی، ‌۹درصد نگهداشت شهر و ۶درصد  هوشمندسازی و مدیریت است. به‌طور کلی ۷هزار و ۵۷۱میلیارد تومان، هزینه پروژه‌هایی بود که مردم درخواست کردند که این پایه اولیه بودجه شد.

دریافت 6500پیشنهاد در طرح «من شهردارم»
بیش از ۶هزار و ۵۰۰پیشنهاد در طرح «من شهردارم» دریافت شد. 3هزار و ۶۷۵پروژه در معرض دید عموم قرار گرفت و مردم 2هزار و ۹۸۷پروژه را انتخاب کردند که 7هزار و ۵۷۱میلیارد تومان به آن اختصاص یافت.

همکاری مثبت شهرداری و دولت
بزرگ‌ترین حامی شهرداری تهران آقای رئیسی، رئیس‌جمهور است. دولت قبل تحمل نکرد که شهردار تهران که از جنس خودشان بود به جلسه هیأت دولت برود. این همدلی بین ما و شما (شورای شهر) بزرگ‌ترین نعمت است، بله اختلاف نظر داریم، اما مهم این است که سر مسائل ملی خودمان را فدای مردم کنیم و دعوا نداشته باشیم.

انتقاد شهردار تهران از صداوسیما
یکی از گله‌هایی که چند روز قبل از صداوسیما داشتم، از منظر جایگاه تهران در کشور بود. بسیاری از مسئولان کشور نسبت به این موضوع غفلت دارند. همت دولت خدمتگزار در جهت توسعه و آبادانی در سراسر کشور است، اما آنچه در تهران رقم می‌خورد به سرعت می‌تواند در کشور الگوسازی شود. از همین جا از همه مسئولان و عزیزان صدا‌وسیما می‌خواهم که توانمندی‌ها را در شهر نشان دهند؛ مردم امیدوار می‌شوند و سایرین هم الگو می‌گیرند. همه جای ایران سرای من است، اما تهران خاصیت ویژه‌ای دارد و باید مورد توجه مسئولان و صداوسیما قرار بگیرد. البته مدتی پیش گزارشی از صداوسیما پخش شد که گزارش خوبی بود؛ یک نفر نزد دستفروش‌ها رفت و مشخص شد که یکی از نیروهای ما تخلف می‌کند. من گفتم این فرد را تشویق کنید؛ چراکه در مسیر اصلاح به ما کمک کرد.

احیای هویت معماری ایرانی و اسلامی در تهران
حضرت آقا در دیدارهای متعددی که با شهرداران و شوراهای شهرها داشتند یک مطالبه جدی مطرح کردند و گفتند که برساخت، هویت و معماری شهر را بر مبنای معماری ایرانی و اسلامی قرار دهید. این معماری را به ۲ شکل می‌توان تعریف کرد؛ یک جور این است که ظاهر شهر را براساس معماری دلنواز عمل کنیم و یک نگاه هم این است که ساخت و زیرساخت شهر را تغییر دهیم. اگر در تهران بتوانیم دست به این اقدامات بزنیم، در سایر شهرها نیز می‌توانیم؛ چراکه تهران با توجه به تعداد جمعیتش، سخت‌ترین موقعیت را دارد؛ بنابراین اساس این شد که بتوانیم هویت را تغییر دهیم.

حساسیت در استخدام‌های شهرداری
در برخی ادوار ورودی و خروجی شهرداری به‌گونه‌ای بوده که روزانه ۸.۲ نفر جذب شده‌اند، امروز روزانه با احتساب تعطیلات ۱.۲ نفر جذب شهرداری می‌شوند و نسبت به اینکه چه‌کسی وارد شهرداری می‌شود، خساست داریم؛ به‌طوری که از ابتدای سال، هزارو ۸۸ نیرو وارد شده و 4هزار و ۶۵۳ نفر به میزان ماهانه ۱۶۰نفر و روزانه ۶ نفر از شهرداری خارج شده‌اند که دلیل آن افزایش بهره‌وری نیروی انسانی بوده است. بیش از ۵هزار نفر نیروی ایثارگر تبدیل وضعیت شده‌اند؛ درکنار این موارد هم چند نفری که به شهرداری مراجعه کرده بودند کار غیرقانونی از ما خواسته بودند.

افزایش دوبرابری تعداد واگن‌های مترو در 3سال
۱۷.۵همت به مترو اختصاص یافته است. بهترین امکان حمل‌ونقل برای مردم، متروست؛ البته با فقر ناوگان روبه‌رو هستیم. یکی از بزرگ‌ترین توفیقات مدیریت شهری ششم عملیاتی شدن قرارداد ۷۹۱ واگن بود که ساخت آن هفته آینده آغاز خواهد شد. داخلی‌سازی‌ ۵۵درصدی تولید قطعات مترو، انجام خواهد شد. برای تأمین ۱۱۳واگن با ۸۵ درصد داخلی‌سازی‌ نیز قرارداد منعقد شده و در حال ساخت است. امسال ۲۸کیلومتر خط مترو و 7ایستگاه به بهره‌برداری رسیده و عملیات عمرانی خط ۱۰ نیز آغاز شده است. خط۱۰ برای منطقه۲۲ پیش‌بینی شده و هیچ‌یک از سرانه‌های منطقه ۲۲ کامل نیست. ظرف 3سال، تعداد واگن‌های مترو دوبرابر واگن‌های فعلی خواهد بود و عددی رویایی را شاهد خواهیم بود. یک شرکت ایرانی و چینی کار را برای ۱۲۰کیلومتر خط مترو تا 5درصد پیش می‌برند و برای اجرای مابقی آن تهاتر ملک صورت می‌گیرد. ۲۴۰‌همت رقم این قرارداد است و از ما پول نمی‌خواهند. توسعه خطوط‌۴، ۶ و ۷ نیز در دستور کار ما قرار دارد و در آینده نزدیک تهران در روی زمین و زیر زمین به کارگاه تبدیل می‌شود.

4تحول در شهر
مزیت قطعی ما این بود که شهر را یکپارچه و روح و جسم شهر را یک زیست‌بوم واحد دیدم، همچنین اساس حرکتمان را بر تحول درون‌زا برای ارتقای مدیریت شهری به مدیریت انقلابی و شهرداری تهران از سطح خدماتی صفر به سطح خدمتگزار اجتماعی درنظر گرفتیم. سطح 2 تحول در حوزه فناوری بود که تهران را یک شهر هوشمند و شیشه‌ای کنیم. ارائه خدمات خودمان را از طریق ایجاد زیرساخت‌های فناورانه ممکن خواهیم کرد، در این مسیر از دانشگاه، حوزه و اهل علم برای ایجاد زیرساخت‌ها کمک می‌گیریم. پارک ولایت در همین راستا مجوز پارک علم و فناوری را گرفت. تحول سوم مربوط به کالبد شهر است. اصرار داریم که خطوط مترویی که تا سال۱۴۲۰ باید کامل می‌شد را تا سال۱۴۱۰ کامل کنیم تا ستون فقراتی بسازیم و بتوانیم محلات الگویی - که یکی در منطقه۱۹ در حال ساخت است - با الگوی اسلامی، ایرانی و با سرانه‌های تأمین شده، بسازیم و به سمت نوسازی برویم. آخرین تحول مربوط به سبک زندگی است. ما باید به حرف‌هایی که می‌زنیم مقید باشیم، شورای شهر هم نشان داد که در این مسیر موفق است. مهم این بود که ما یک منطق درست داشته و مسئولیت‌پذیر باشیم و همینطور با فساد و... مبارزه کنیم.

بر شهر تهران قفل زده بودند
کمیسیون ماده ۵ افتخار شهر است؛ ما گزارش این کمیسیون را هفتگی ارائه می‌دهیم تا مردم ما را نقد کنند. ما قفل‌های دولت آقای روحانی را که برای طرح تفصیلی شهر ایجاد کرده بود، باز می‌کنیم. چرا آقای روحانی و دوستانشان چنین سیاستی داشته‌اند؟ این افراد برخلاف قاعده مواردی را در شورای‌عالی معماری و شهرسازی به تصویب رساندند. احکامی برای محدود کردن صادر شد که تا زمان آقای حناچی اجرایی نشد. شهردار سابق نیز به‌صورت مکتوب اعلام کرد که بخشی از آن شدنی و بخشی دیگر نشدنی است. شهر را قفل کردند، اما تلاش کردیم و مسیر در حال بازگشت است.

تبدیل 1500دستگاه دوکابین به برقی
عمده بودجه مصوب امسال هم به سمت حمل‌ونقل رفته است. ما 2هزار و ۵۰۰ قرارداد اتوبوس با تولیدکنندگان داخلی منعقد کرده‌ایم که ۵۰۰‌اتوبوس برقی و مابقی دیزلی است. در 4سال دوره قبل ۱۳۱ اتوبوس وارد شد و در این دوره تعداد ۷۴۵ دستگاه اتوبوس وارد ناوگان شده است. 4هزار‌و‌۹۶اتوبوس در سال‌۸۹ در شهر وجود داشت که رکورد تعداد دستگاه‌ها را به‌خود اختصاص داده است. دوستان اصلاحات بیش از 3هزار دستگاه اتوبوس تحویل گرفتند و هزار و ۸۰۰ اتوبوس به ما دادند که ۸۸۰ دستگاه از این اتوبوس‌ها در خطوط فعال بودند اما هم‌اکنون بیش از 3هزار و ۱۰۰اتوبوس فعال داریم که 2هزار و ۸۰دستگاه اتوبوس در خطوط فعال هستند. در حال انعقاد قرارداد با یک شرکت دانش‌بنیان هستیم که هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس دوکابین در حال اورهال هستند که برقی شوند. تبدیل هزار و ۵۰۰دستگاه اتوبوس دوکابین به اتوبوس برقی اتفاق بسیار بزرگی است. در سفر چینی‌ها به ایران، تفاهمات اصلاح شد و وزیر صمت تأکید داشت که باید تمام دستگاه‌ها برقی باشند. بانک مرکزی، وزارت صمت و وزارت اقتصاد همکاری خوبی داشتند و 2هزار و ۱۹۴ دستگاه اتوبوس برقی ۱۲متری، ۱۰هزار ون برقی، ۲۵ هزار تاکسی برقی با رقم یک‌میلیارد و ۶۷۰میلیون یورو نهایی شد که دولت پرداخت آن را پذیرفت تا در دوره تنفس ما مبالغ را بازگردانیم.

شهر را دو سال‌ونیم رها کرده بودند
در تهران‌ آسیب‌های ویژه‌ای را می‌بینید. اولی آلودگی هواست که مردم را آزار می‌دهد که از قبل بوده، مهم این است که چه اقدامی برای آن کردیم. موضوع بعد ترافیک است که اعصاب مردم را خرد کرده است. موضوع بعد سستی و ناایمنی شهر است که ۱۷درصد شهر ما ناایمن است و باید برای اتفاق شومی که در کمین مردم است فکری کنیم. ۵۱درصد مردم اجاره‌نشینند که ۶۱درصد حقوقشان را برای آن می‌دهند. عدم‌توزیع نامناسب خدمات نکته دیگری است. ۹۰۰متر اختلاف ارتفاع بین شمال و جنوب شهر است اما برخی بخش‌های شهر ما نماد فخرفروشی شده و برخی جاها نماد فقر است. یکی از مسئولان پیشین گفت که اداره شهر کاری ندارد، ما دو سال‌ونیم رهایش کردیم و پیش رفت اما این شهر دست ما امانت است و باید برای آن فکری کنیم.

شایعات برخی از رسانه‌ها علیه شهردار و مدیریت شهری
کلیپ‌هایی که درخصوص کتک خوردن برخی منتشر می‌شود مربوط به دوره ما نیست و اگر باشد، بدترین برخورد را خواهیم داشت. همچنین شایعاتی مانند گم شدن ۱۷هزار میلیارد تومان از سوی برخی رسانه‌ها مطرح شد و خوب نیست با ذهن و قلب مردم اینگونه جفا کرد. ما یک شب در کنار خانواده خود نشسته بودیم که گفتند شهردار تهران همسر خود را طلاق داده است؛ از چنین موضوعی خجالت نمی‌کشند. دستگاه‌های امنیتی خوابید و نمی‌بینید چه اتفاقی می‌افتد؟ برخورد کنید. این انتظار ماست.


رشد 250درصدی صدور پروانه در بافت فرسوده
 تهران ۹۳۰هزار قطعه دارد که سال ۹۱ تعداد ۳۱هزار فقره پروانه صادر شده و سال ۱۴۰۰ تعداد پروانه‌ها به ۶ هزار و ۴۰۰ فقره رسید و این یعنی ۱۴۵سال طول می‌کشد تهران نوسازی شود. شهر را بر سر مردم خراب کردند. باید به میانگین آن یعنی سالانه ۲۰هزار پروانه برسیم تا شهر حداقل ۵۰سال یک‌بار نوسازی شود. وزارت مسکن باید سیاست خود را نسبت به تهران تغییر دهد. تعاملات خوبی برقرار شده، اما گردوغبارهایی از گذشته روی تهران باقی مانده است. پایتخت بدقواره است و باید به‌دنبال افزایش سرانه‌ها و شهرک‌سازی‌ الگو برویم، صدور پروانه در بافت فرسوده ۲۵۰درصد رشد داشته است. ۸۲درصد فیش عوارض در سطح شهر زیر یک‌میلیارد تومان است. ۸هزار و ۸۰۰ پرونده آنالیز شده است.

ممانعت شهرداری از غارت ۱۴همت از اموال شهر
۱۴همت برای توسعه حمل‌ونقل غیرریلی پیش‌بینی شده که غیراز قراردادهای چین است؛ ۶ همت برای تملک و اجرای طرح‌های بزرگراهی پیش‌بینی شده است. برای اصلاح تقاطع‌ها نیز ۳.۵‌همت اعتبار در لایحه پیشنهادی لحاظ شده است. همچنین ۱۴همت از اموال ما در حال غارت بود که جلوی آن را گرفتیم.

کاهش ۸۰ همتی بدهی شهرداری به بانک‌ها
بدهی به بانک ملی، تجارت، صادرات، صنعت و معدن و شهر در حال شفاف‌سازی‌ است. بدهی به بانک‌ها ۸۰ همت کاهش یافته است. همچنین ما طلب بسیار بزرگی مربوط به ادوار گذشته از دولت داریم که پیگیر دریافت آن هستیم. همچنین پرونده‌های باز ما معادل ۱۵۰همت است که باید دریافت کنیم.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید