• یکشنبه 17 تیر 1403
  • الأحَد 30 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jul 07
دو شنبه 25 دی 1402
کد مطلب : 215633
+
-

منشور کوروش به سرزمین‌های اشغالی می‌رود

موزه بریتانیا منشور کوروش را در مهرماه سال آینده به سرزمین‌های اشغالی می‌فرستد تا به‌مدت یک‌ماه در شهر بیت‌المقدس به نمایش گذاشته شود. این در حالی است که جنگ میان حماس و رژیم صهیونیستی همچنان در جریان است و کارشناسان میراث فرهنگی هشدار می‌دهند که انتقال منشور کوروش به سرزمین‌های اشغالی در شرایط جنگی عقلانی نیست و ممکن است این اثر مهم جهان دچار آسیب شود.
محمدرضا کارگر، مدیر سابق اداره کل موزه‌ها و آثار منقول تاریخی و فرهنگی در رابطه با تصمیم موزه بریتانیا برای نمایش منشور کوروش در موزه بیت‌المقدس به صدای میراث گفت: این اقدام به‌هیچ‌وجه عقلانی نیست و در شرایط جنگی کنونی هیچ توجیهی ندارد.
او در پاسخ به این سؤال که آیا امکان اعتراض ایران به اقدام موزه بریتانیا وجود دارد و می‌توان جلوی انتقال این اثر در شرایط جنگی به سرزمین های اشغالی را گرفت؟ گفت: مالکیت معنوی این اثر متعلق به ایران است و وزارت میراث فرهنگی می‌تواند با ارسال نامه اعتراضی به موزه بریتانیا و تشریح وضعیت اثر و شرایط جنگی موجود در منطقه، از موزه بریتانیا بخواهد از انتقال منشور کوروش به سرزمین‌های اشغالی خودداری کند.
محمدرضا مجیدی، رئیس پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در این‌باره تأکید کرد: وظیفه میراث فرهنگی است که در سریع‌ترین زمان ممکن از انتقال این منشور به سرزمین‌های اشغالی جلوگیری کند تا به‌عنوان یک اقدام حمایتی از آسیب احتمالی به اثری که مالکیت معنوی آن متعلق به ایران است جلوگیری شود.
براساس این گزارش، منشور کوروش ‌هنگام فتح بابل توسط کوروش در سال۵۳۹ قبل از میلاد مسیح، زیر دیوارهای بابل کار گذاشته شد. مالکیت فیزیکی این منشور در اختیار موزه بریتانیاست اما مالکیت معنوی آن متعلق به ایران است.
منشور کوروش استوانه‌ای گلی از خشت خام پخته شده با ۲۳سانتی‌متر طول و ۱۱ سانتی‌‌متر عرض از مهم‌ترین آثار موزه‌ای جهان است که پیش‌تر و در 2مرحله در ایران نیز به نمایش گذاشته شد. این منشور یک‌بار در دوران پهلوی با وجود مخالفت دولت وقت بریتانیا برای چند روز در برج آزادی تهران به نمایش گذاشته شد و یک‌بار نیز در سال۲۰۱۰ برای نمایش به‌مدت 4‌ماه به موزه ملی ایران رسید و به معرض نمایش عمومی گذاشته شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید