• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 24 دی 1402
کد مطلب : 215548
+
-

متروهای مکزیکوسیتی، توکیو، دهلی، ریودوژانیرو، کوالالامپور و... هم واگن بانوان دارد

اختصاص واگن به بانوان در بیش از 7کشور دنیا

مهدی اسماعیل‌پور؛ روزنامه‌نگار

از سال1382 قرار شد با توجه به شلوغی و ازدحام جمعیت در واگن‌های مترو، از 7واگن موجود، یک واگن در ابتدا و یک واگن در انتهای قطار به بانوان اختصاص پیدا کند و 5واگن میانی هم به‌عنوان واگن‌های عمومی مورد استفاده آقایان و بانوان قرار بگیرد. با افزایش مسافران و ازدحام بیشتر مسافران، از سال1390 یک واگن دیگر هم به بانوان اختصاص داده شد؛ به این صورت که نیم‌واگن در ابتدا و نیم واگن هم در انتها به 2واگن ویژه بانوان اضافه شد. شاید برخی اختصاص چنین فضایی برای جداسازی زنان و مردان از یکدیگر را غیرضروری بدانند، اما در مواجهه با چنین مورد و انتقادی باید گفت که اختصاص واگن ویژه  در مترو و همچنین اتوبوس، موضوعی نیست که فقط به ایران اختصاص داشته باشد یا تنها در متروی تهران اعمال شود؛ غیر از کشور ما دست‌کم در 7کشور دیگر جهان هم واگن‌هایی به بانوان اختصاص داده می‌شود که در بین آنها فقط 2کشور مسلمان و 3کشور آسیایی هستند.
ژاپن، امارات‌متحده عربی، برزیل، مکزیک، هند، مالزی و آلمان نیز ازجمله کشورهای دارای خطوط مترو هستند که در آنها واگن‌هایی به بانوان و کودکان اختصاص داده شده است.
در کشور ژاپن برای جلوگیری از ورود آقایان به واگن بانوان، علاوه بر علائم هشدار‌دهنده کارهای سلبی هم صورت می‌گیرد و از کارکنان انتظامات استفاده می‌شود. در ریودوژانیروی برزیل(از سال2006) یک واگن به رنگ صورتی مخصوص بانوان تعیین شده و برای اطمینان از اجرای قانون نیروهای انتظامی در واگن‌های مترو مستقر هستند. در مکزیکوسیتی هم (از سال2000) 2واگن به بانوان و کودکان زیر 12سال اختصاص دارد. در کشور هند هم به جز واگن‌هایی که در شرایط عادی به بانوان اختصاص داده شده، در ساعت‌های پیک یک واگن دیگر هم به آنها اختصاص می‌یابد. در متروی دوبی، مردان اماراتی درصورت ورود به واگن‌های ویژه بانوان و کودکان و نادیده گرفتن تابلو‌های هشدار‌دهنده، 27دلارجریمه نقدی می‌شوند. همچنین در کشور آلمان از سال2016 در برخی مسیرها طرح جداسازی واگن بانوان اجرایی می‌شود. در مجموع این موضوع  برای امنیت و آرامش زنان و کودکان در فضای شلوغ و پرازدحام مترو در نقاط مختلف جهان اجرا می‌شود و اغلب مردم حتی مردان جامعه هم برای اینکه بانوان و کودکان سفری راحت و امن در شهر زیرزمینی داشته باشند، مخالف آن نیستند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید