• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 23 دی 1402
کد مطلب : 215397
+
-

غول‌کشی بچه تهرون

هیجانی‌ترین‌ کشتی‌ها را در تورنمنت کرواسی آذرپیرای 21ساله برای ایران گرفت. او کایل اسنایدر دارنده 9مدال جهانی و المپیک را شکست داد و خودش را به‌عنوان ستاره جدید معرفی کرد

غول‌کشی بچه تهرون

تورنمنت 2روزه رنکینگ زاگرب برای کشتی آزاد ایران در حالی به پایان رسید که اتفاقات آن برای هیچ‌کس قابل پیش‌بینی نبود. شکست امامی و قاسمپور مدعیان اصلی تیم ملی برای حضور در المپیک پاریس و شاهکار امیرعلی آذرپیرا از اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی تورنمنت کرواسی بود.

   انتخابی خفیف
کشتی‌گیران آزادکار درحالی‌که به‌دلیل عدم‌صدور روادید مشخص نبود در این مسابقات حاضر می‌شوند یا نه، درنهایت در آخرین لحظات و بعد از صدور ویزا راهی کرواسی شدند. مسابقات کرواسی برای آزادکاران بسیار مهم بود چرا که این رقابت‌ها بخشی از چرخه انتخابی تیم ملی محسوب می‌شد. در تمام اوزان اعزامی به غیراز وزن 86کیلوگرم 2کشتی گیر راهی کرواسی شده بودند. در 65کیلوگرم رحمان عموزاد به همراه عباس ابراهیم‌زاده نفر اول مسابقات قهرمانی کشور، در 74کیلوگرم یونس امامی به همراه حسین ابوذری قهرمان کشور، در 79کیلوگرم محمد نخودی به همراه عبدالله شیخ‌اعظمی نفر اول کشور، در 97کیلوگرم امیرعلی آذرپیرا و کامران قاسمپور در کرواسی حاضر شدند. در فوق‌سنگین هم امیرحسین زارع و امیررضا معصومی برای تعیین تکلیف ملی‌پوش ایران در المپیک به زاگرب رفتند. با توجه به مصدومیت حسن یزدانی و جراحی کتفش، هادی وفایی‌پور به تنهایی در 86کیلوگرم حاضر بود که او هم به‌دلیل برخورد با کشتی‌گیر رژیم اشغالگر وزن‌کشی نکرد و از دور مسابقات کنار رفت.

  رحمان تا فینال خوب پیش رفت
دروزن 65گیلوگرم رحمان عموزاد و عباس ابراهیم‌زاده با شکست رقبایشان در یک‌چهارم به یکدیگر برخورد کردند که عموزاد موفق شد با نتیجه 12 بر 4 ابراهیم‌زاده را شکست دهد. عموزاد در فینال در مقابل وازگن توانیان از ارمنستان حاضر نشد و به مدال نقره رسید. ابراهیم‌زاده هم با شکست دادن کشتی‌گیر ترکیه صاحب مدال برنز شد. برخلاف اینکه در فضای مجازی گفته می‌شود عموزاد ملی‌پوش 65کیلوگرم در المپیک است، هنوز این انتخاب قطعی نیست. طبق چرخه انتخابی تیم ملی عموزاد با این پیروزی می‌تواند با کسب هر مدالی در قهرمانی آسیا ملی‌پوش ایران در پاریس شود  ولی اگر ابراهیم‌زاده در قهرمانی آسیا شرکت کند حتما باید مدال طلا بگیرد تا دوباره شرایط رقابت با عموزاد را داشته باشد.

  معضل 74کیلوگرم
در وزن 74کیلوگرم نخستین شوک به کادر فنی وارد شد. یونس امامی دارنده 2مدال برنز جهان و طلای بازی‌های آسیایی در یک عملکرد دور از انتظار با نتیجه 4-4 در مقابل حسین ابوذری شکست خورد و از رسیدن به فینال بازماند. در ادامه امامی به‌دلیل مصدومیت پا از دور مسابقات انصراف داد و ابوذری هم در یک نمایش ضعیف در مقابل نولوف آمریکایی 10بر یک شکست خورد و به مدال نقره رسید. کایل دایک و جردن باروز که به تازگی به وزن 74کیلوگرم برگشته نفرات اصلی آمریکا برای حضور در المپیک پاریس هستند! با توجه به عملکرد نمایندگان ایران در 74کیلوگرم و اینکه ایران هنوز سهمیه المپیک کسب نکرده باید گفت گره این وزن برای انتخاب ملی‌پوش برای حضور در مسابقات کسب سهمیه و قهرمانی آسیا کورتر شد. امامی طبق چرخه اگر سهمیه المپیک را بگیرد مسافر پاریس خواهد شد ولی با توجه به شکست او در مقابل ابوذری باید دید چه تصمیمی در انتظار این وزن خواهد بود. از بین ابوذری و امامی یکی باید در قهرمانی آسیا کشتی بگیرد و دیگری در کسب سهمیه المپیک. درصورت عدم‌کسب سهمیه آسیایی کار به‌مراتب مشکل‌تر خواهد بود و باید به آخرین مرحله کسب سهمیه امیدوار بود که در سطح جهانی برگزار می‌شود.

  نخودی؛ برنده رقابت دوره‌ای
در وزن 79کیلوگرم نخودی و شیخ‌اعظمی نمایندگان ایران بودند که با توجه به تعداد کم کشتی‌گیران در این وزن غیرالمپیکی مسابقات دوره‌ای برگزار شد و درنهایت نخودی با شکست تمام رقبایش روی سکوي نخست ایستاد. شیخ اعظمی هم پنجم شد.

  زارع ورژن 2024
در دسته فوق‌سنگین طبق پیش‌بینی‌ها امیرحسین زارع به تمام رقبایش تاخت و در فینال هم امیررضا معصومی را با نتیجه 5بر صفر شکست داد. او به این ترتیب به‌عنوان نخستین ملی‌پوش ایران در المپیک پاریس انتخاب شد. سهمیه المپیک وزن 125کیلوگرم توسط خود زارع در مسابقات جهانی2023 کسب شده بود. زارع باثبات‌ترین کشتی گیر ایران در سال2023 بود که بدون هیچ شکستی کارش را به پایان رساند. او در مسابقات جهانی و بازی‌های آسیایی مدال طلا کسب کرده بود.

درخشش آذرپیرا
اوج هیجان این مسابقات برای ایران در وزن 97کیلوگرم بود. کامران قاسمپور پس از مصدومیت‌های پیاپی و غیبت در مسابقات مختلف سرانجام در آخرین فرصتی که کادر فنی به او داده بود، روی تشک حاضر شد. او همانند جام‌جهانی2022 در مقابل کایل اسنایدر شکست خورد تا مشخص شود برای حضور در 97کیلوگرم و رقابت با مدعیان این وزن فاصله زیادی دارد. در عوض امیرعلی آذرپیرا 21ساله اهل تهران که در مسابقات جهانی2023 با تصمیم کادر فنی به 92کیلوگرم آمده بود، مجدد به وزن اصلی خود وزن 97کیلوگرم برگشت و شگفتی‌ساز زاگرب شد. او در دیدار نهایی کایل اسنایدر دارنده 9مدال جهانی و المپیک را با نتیجه 6 بر 3 شکست داد و طلای تورنمنت کرواسی را کسب کرد. با توجه به اینکه ایران در این وزن سهمیه المپیک ندارد، آذرپیرا ابتدا باید در قرقیزستان کسب سهمیه المپیک کند و پس از آن خودش را برای المپیک آماده کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید