• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
پنج شنبه 21 دی 1402
کد مطلب : 215241
+
-

شاید با معجزه قهرمان شویم

منصور رشیدی که با تیم ملی ایران تجربه قهرمانی در جام ملت‌های آسیا را دارد، امید چندانی به تیم قلعه‌نویی ندارد. او مشکل اصلی را در پیشرفت لاک‌پشتی فوتبال ایران می‌داند

شاید با معجزه قهرمان شویم

علی‌اصغر درویش 

تیم ملی فوتبال ایران برای حضور در جام ملت‌های آسیا به قطر سفر کرده و تا چند روز دیگر به مصاف فلسطین، نخستین حریفش در مرحله گروهی این رقابت‌ها می‌رود. منصور رشیدی دروازه‌بان ستاره سال‌های دور فوتبال ایران که سال1976 و در ششمین دوره جام ملت‌های آسیا بدون دریافت حتی یک گل همراه تیم ملی قهرمان آن دوره از مسابقات شد، خاطراتی را که با این تیم دارد، مرور می‌کند و به‌عنوان کارشناس درباره تیم قلعه‌نویی نظر می‌دهد. از نظر رشیدی تیم ملی شانسی برای قهرمانی در جام ملت‌ها ندارد، چرا که او معتقد است در این سال‌ها پیشرفت فوتبال ایران لاک‌پشتی بوده است.

   به‌عنوان چهره‌ای که قهرمانی با تیم ملی را در جام ملت‌های آسیا تجربه کرده‌اید وضعیت تیم قلعه‌نویی را در این دوره از مسابقات چطور می‌بینید؟
در مورد میانگین سنی تیم انتقاداتی به تیم وارد است و من هم از حضور تعداد زیاد بازیکن بالای 30سال در تیم ملی ناراحتم اما خود قلعه‌نویی هم دنبال موقعیتی است تا تیم ملی پوست‌اندازی کند.

   نقاط ضعف و قوت تیم ملی را کجاها می‌بینید؟
حضور 15-14 لژیونر آماده از نقاط قوت تیم است، ضمن اینکه تیم 3دروازه‌بان آماده هم دارد. وضعیت خط دفاعی هم با اینکه مشکلاتی در نیمه‌نخست بازی با بورکینافاسو داشت، بد نیست. مشکلات دفاعی تیم هم به‌خاطر بازیکنانی بود که فقط 4-3 روز در اردو بودند و باید کم‌کم هماهنگ‌تر ‌شوند. در نیمه‌دوم آن بازی هم با تعویض‌هایی که انجام شد تیم ملی امیدوارکننده ظاهر شد.

   بحث جوانگرایی در تیم ملی را مطرح کردید. درمورد خط خوردن حسین‌نژاد و حزباوی از تیم ملی انتقادهایی به قلعه‌نویی وارد شد که چرا مثلا بازیکنی مثل کریم انصاری‌‌‌فرد 33ساله باوجود حضور پرتعداد مهاجمان آماده به تیم ملی دعوت شده است.
فوتبال ما نتیجه‌گرا شده و کمتر به جوانگرایی در تیم‌ها چه در لیگ و چه در تیم ملی اهمیت می‌دهند. جوانانی در فوتبال داریم که می‌توانند برای فوتبال ما تضمین‌کننده باشند و حتی باشگاه‌ها را به درآمد برسانند. آن 2بازیکن جوان هم می‌توانستند در جام ملت‌ها حضور داشته باشند اما همانطور که گفتم کادر فنی در جام ملت‌ها به‌دنبال نتیجه است. در مورد کریم انصاری‌فرد هم باید بگویم که او در امیدهای سایپا چهره شد و همان موقع می‌دانستم که آینده خوبی دارد. به‌خود کریم به‌عنوان بازیکن جوان میدان داده شد تا به اینجا رسید. به هر حال همه تصمیمات با آقای قلعه‌نویی است.

   تیم در مرحله گروهی جام ملت‌ها بازی سختی ندارد. برای این تیم شانسی برای قهرمانی قائل هستید؟‌
از بین 3تیم مرحله گروهی شاید تنها امارات بتواند تا حدودی مقابل ایران عرض اندام کند و 2 تیم دیگر تیم‌های درجه3 آسیا هستند. درباره شانس قهرمانی ایران باید بگویم که 50 سال است فوتبال می‌بینم، از لحاظ امکانات چه کاری در فوتبال ما انجام شده است که دنبال نتیجه گرفتن هستیم؟ من چندبار به قطر سفر کردم و 8-7 زمین‌ تمرین فوتبال آنجا دیدم که واقعا لذت بردم. به هر حال فکر ‌می‌کنم به راحتی از مرحله گروهی صعود می‌کنیم و شاید در مرحله بالاتر به کره‌جنوبی برخورد کنیم که به ژاپن نمی‌رسد اما کره‌ای‌ها هم 12-10 لژیونر خوب دارند که بعضی از آنها در آلمان و اسپانیا بازی می‌کنند. اگر بخواهیم در مراحل بالاتر به موفقیت برسیم باید تیم ملی خیلی از این چیزی که می‌بینیم بهتر بازی کند. واقعیت را بگویم با این امکانات من شانسی برای رسیدن به فینال و قهرمانی تیم ملی نمی‌بینم مگر اینکه معجزه شود. چون همه تیم‌ها با سرعت جمبوجت در حال پیشرفت هستند و ما مثل لاک‌پشت.

   بگذریم. از خاطراتی بگویید که از تیم ملی دارید، از دوره‌ای که با تیم حشمت مهاجرانی قهرمان شدید؟
آن سال حشمت مهاجرانی من را به‌خاطر شیطنت‌هایی که داشتم از تیم ملی خط زد اما یک شب مصطفی الهی(مسئول تدارکات تیم ملی) را فرستاد تا من را به اردوی تیم ملی برگرداند. او به من گفت: «اگر نیایی تو را روی کولم می‌گذارم و می‌برم.» خلاصه سوار ماشین شدیم و کنار یک بیمارستان توقف کردیم، پرسیدم چرا اینجا، گفتند که حشمت‌خان در بیمارستان است. داخل بیمارستان رفتم و وارد اتاق شدم و به حشمت مهاجرانی گفتم سلام و ایشان گفت: «سلام و زهرمار» پشت سرت را نگاه کن. برگشتم مرحوم ناصر حجازی را دیدم که روی تخت دراز کشیده بود. گفتند حجازی باید آپاندیس خود را جراحی کند. بعد هم که حشمت‌خان گفت به اردو برو و من هم سرم را پایین انداختم و گفتم هرچه شما دستور بدهید. به هر حال جوان بودم و به‌خاطر شیطنت‌هایی که داشتم از تیم ملی خط خورده بودم اما آقای مهاجرانی خیلی با بازیکنان رفیق بود و مشکلات را حل می‌کرد.

   کمی در مورد استقلال صحبت کنید. عملکرد تیم نکونام را در نیم‌فصل اول چطور دیدید؟
امسال سال سختی برای استقلال بود. چند مدیرعامل عوض شد که همه دروغ می‌گفتند و تیم مشکلات زیادی داشت. نقاط ضعف تیم در 5هفته ابتدایی وحشتناک بود. پنجره نقل‌و‌انتقالات در مقطعی بسته شد و تیم از حضور در لیگ قهرمانان آسیا محروم شد. همه اینها شرایط استقلال را سخت‌تر کرده بود اما کم‌کم شرایط تیم بهتر شد.

   استقلال در نقل‌و‌انتقالات زمستانی در چه پست‌هایی به بازیکن احتیاج دارد؟
استقلال در خط حمله و خط دفاع به بازیکن شش‌دانگ احتیاج دارد. در نیم‌فصل اول در چند مسابقه بازیکنان رقیب به راحتی با حسینی تک به تک می‌شدند که اگر او آماده نبود شاید الان استقلال در صدر نبود. بازیکنانی مثل قایدی و محبی را از دست دادند و جایگزینی در حد و اندازه‌های آنها جذب نشد. در طول این سال‌ها بازیکنانی مثل علی کریمی و امید ابراهیمی که هم کار دفاعی می‌کردند و هم بازیسازی و گلزنی، ساخته نشد. من به چند بازی تیم امیدهای استقلال دعوت شدم و بازیکنانشان را از نزدیک دیدم، چند مهاجم خیلی خوب دارند که می‌توانند به استقلال کمک کنند اما ظاهرا توجهی به بازیکنان آکادمی نمی‌شود. درنهایت این را بگویم که استقلال چند بازیکن مؤثر دارد که اگر مشکلی برای آنها پیش بیاید مهره جایگزین ندارد بنابراین اگر در نقل‌و‌انتقالات فعالیت خوبی نداشته باشند، شانس قهرمانی تیم بسیار کم خواهد بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید