• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 19 دی 1402
کد مطلب : 215062
+
-

شهدای افغانستانی اهل سنت بودند و دلباخته حاج‌قاسم

خضری‌پور: از 14 شهید افغان حادثه تروریستی، 13 نفرشان اهل سنت بودند و نفر چهاردهم کودکی بود که مادرش ایرانی و شیعه و پدرش از اتباع و اهل سنت است

گفت‌و‌گو
شهدای افغانستانی اهل سنت بودند و دلباخته حاج‌قاسم

حادثه تروریستی 13دی‌ماه کرمان در سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی منجر به شهادت بیش از 90نفر شد که تعداد زیادی از اتباع افغان نیز در میان آنها حضور داشتند. در همان ساعات اولیه عملیات انتحاری 2تروریست، اگرچه برخی رسانه‌های معاند خارجی و غیرهمسوی داخلی به‌دنبال انتساب این حوادث به اتباع کشور همسایه شرقی بودند، ولی شهادت جمع کثیری از شهروندان افغان در کنار ایرانی‌ها، ضد ‌این روایت را رقم زد.
برای کندوکاو پیرامون این ماجرا، با روح‌الله خضری‌پور، مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی استان کرمان درباره شهدا و مجروحان افغانی حادثه کرمان گفت‌وگو کردیم.


چه اقداماتی برای شناسایی شهدای افغان حاضر در مراسم سالگرد شهادت سردار سلیمانی انجام شده است؟
ما 14شهید افغان در واقعه تروریستی کرمان داشته‌ایم. 12نفر از این تعداد همان ابتدا شهید شده بودند و 2نفر از مجروحان نیز به دلیل وخامت حالشان شهید شدند؛ یک نفر همان روز اول و یک نفر فردای حادثه. از جمع این 14شهید، 13نفر اهل سنت هستند و نفر چهاردهم نیز یک کودک است که مادرش ایرانی و شیعه است و پدرش از اتباع افغانستانی و اهل سنت است.
مجروحان چه تعداد هستند و چه شرایطی دارند؟
انفجار گلزار شهدای کرمان 19نفر مجروح افغانستانی داشته است که از این تعداد 13نفر درمان شده‌اند و 6نفر در بیمارستان بستری هستند؛ 3نفر در آی‌سی‌یو هستند که حال یک نفر از آنها چندان مساعد نیست.
شهدا و مجروحان، مقیم کرمان بودند؟
شهدای ایرانی حادثه تروریستی کرمان از استان‌های مختلف مثل شیراز، مشهد، تهران، قم و شهرهای دیگر هستند، ولی شهدای افغان همگی مقیم استان کرمان بودند و مجوز اقامت داشتند؛ هیچ‌کدام غیرمجاز نبودند و دلداده سردار سلیمانی بودند. پیکر یک نفر از این شهدا بنا به وصیت خودش برای خاکسپاری به افغانستان منتقل و آنجا دفن شد.
شهدا و مجروحان حادثه بیشتر از گروه‌های دوستانه بودند یا خانوادگی آمده بودند؟
این شهدا عموما خانواده هستند. ما در جمع شهدای افغان جمع‌های 4نفره، 3نفره و 2نفره با نسبت خانوادگی داریم؛ به‌عنوان مثال 2خواهر به همراه مادر و دایی‌شان در این حادثه شهید شده‌اند یا در مورد دیگری مادر به همراه فرزندش شهید شده است.
با خانواده این شهدا ملاقات داشته‌اید؟
بله. ما به خانواده این شهدا مراجعه کردیم. برای خود ما هم سؤال بود که اتباع افغان با چه احساس و انگیزه‌ای بر مزار شهیدسلیمانی حاضر شده‌اند. این خانواده‌ها عکس‌های زیادی بر سر مزار شهیدسلیمانی داشتند و متوجه شدیم برخی از آنان به‌صورت هفتگی ازجمله پنجشنبه‌ها به زیارت آرامگاه شهیدسلیمانی می‌روند. یکی از این شهدا به برادرش گفته بود دارم به مزار حاج قاسم می‌روم تا شفای بچه تو را بگیرم. وقتی به خانواده‌ شهدای افغان در این حادثه سرکشی می‌کنیم، نسبت به ایران و سردار سلیمانی ابراز ارادت کامل و 100درصدی دارند.
نکته قابل توجه این دیدارها برای شما چه بوده است؟
ما می‌دانستیم که این خانواده‌ها از اهل سنت هستند، ولی وقتی به آنها مراجعه کردیم، دیدیم خیلی دوستدار و همراه جمهوری اسلامی و سردار شهید سلیمانی هستند. ما این پیش‌بینی را داشتیم که ممکن است این اتباع افغان گلایه‌هایی داشته باشند، ولی نه‌تنها گلایه نمی‌کردند، بله به شهیدشان افتخار می‌کردند. این شرایط برای خود من هم جالب بود؛ اهل سنت بسیار همراه بودند. حتی وقتی ما برای دفن شهدای این خانواده‌ها به آنها گفتیم که می‌توانید براساس آداب خودتان آنها را دفن کنید، گفتند نه، ما شیوه دفن شما را قبول داریم.
از همان بدو حادثه برخی تبلیغات سوگیرانه نسبت به نقش اتباع در حادثه تروریستی کرمان دیده می‌شد. واقعیت حضور اتباع افغانستان در استان کرمان چیست؟
واقعیت قضیه خلاف چنین تبلیغات مغرضانه‌ای بود. شهدای افغان از اهل سنت بودند و همین مسئله نشان داد مردم از شیعه و سنی، هر انسان آزاده‌ و خدمتگزار به‌خودشان را دوست دارند. ما این امر را به‌صورت مستند دیدیم. خانواده و اطرافیان این شهدا عکس‌های متعددی از گذشته و حال خودشان بر سر مزار شهیدسلیمانی داشتند. حتی روز سالگرد سردار سلیمانی یکی از این افراد که با برادرش بوده است، سر مزار سردار رفته و عکس هم گرفته است؛ برادرش عکس 2نفری خودشان را نشان داد و گفت: این عکس نیم‌ساعت قبل از شهادت برادرم گرفته شده است. این فرد می‌گفت حتی فیلم هم گرفتیم و داشتیم برمی‌گشتیم که این اتفاق افتاد.
نقل قول خاصی از خانواده شهدای افغان در این دیدارها دارید؟
مادر شهید احمدی گفت که شهید در حضور من و پدرش به ما گفت که من شهید می‌شوم و من را جای دیگری غیر از گلزار شهدا دفن نکنید. در یک مورد دیگر تصویری از حضور در حرم امام رضا(ع) به ما نشان داده شد. اینها نشان می‌دهد که آنها اهل سنتی هستند که دوستدار اهل‌بیت(ع) هستند. اگرچه دشمنان دنبال اختلاف‌افکنی هستند، ولی خانواده شهدای افغان دوستدار اهل‌بیت(ع) بودند و حتی در یک مورد ابراز گله‌مندی یا ناراحتی از سوی آنها صورت نگرفت. من بالای سر مزار هر 13شهید افغانستانی که در کرمان دفن شدند، حضور پیدا کردم. مراسم این شهدا نیز با کرامت و بسیار باشکوه برگزار شد. مراسم روز اول با حضور همه مردم و تشییع و خاکسپاری همزمان شهدای ایرانی و افغانستانی انجام شد. مراسم خاکسپاری یک شهید نیز که به روز دوم موکول شد، بسیار باشکوه بود و هیچ‌چیز از روز اول کم نداشت. شهید «بامری» جزو مجروحان بود که روز دوم دفن شد و تعداد ایرانیان حاضر در مراسم خاکسپاری او بسیار چشمگیر بودند. یکی از مولوی‌های محترم اتباع سر مزار شهید درباره دشمن واحد و امت واحده خیلی خوب صحبت کرد. اینها اثبات می‌کند که بحث شیعه و سنی که دشمن مطرح و از آن بهره‌برداری می‌کند دیگر در این مواقع جواب نمی‌دهد و رنگ‌باخته است. سابق بر این شاید برخی تبلیغات می‌توانست به اختلافات شیعه و سنی دامن بزند، ولی الان آگاهی‌ها بسیار زیادتر شده است. دیگر نگاه‌های افراطی گذشته وجود ندارد و تعدیل شده و داریم در کنار هم زندگی می‌کنیم.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید