• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 18 دی 1402
کد مطلب : 214937
+
-

مرتضی خلفی‌زاده، کارشناس سواد رسانه:

انتشار تصاویر دلخراش هم‌خلاف شرع است و هم خلاف اخلاق

نگاه
انتشار تصاویر دلخراش هم‌خلاف شرع است و هم خلاف اخلاق

در همه‌جای دنیا شیوه‌نامه‌های رسانه‌ای وجود دارد تا سطحی از رعایت اصول قواعد حرفه‌ای را به روزنامه‌نگاران و خبرنگاران ارائه دهد و آنها مکلف به رعایت این شیوه‌نامه‌اند. در حادثه تروریستی تلخ کرمان بايد گفت آن کسی که در آن موقعیت حضور دارد، با صحنه‌های بسیار دلخراشی مواجه است. رسانه ابزاری است که این قاب را در اندازه میلیونی بزرگ می‌کند. وقتی این صحنه‌های دلخراش در سطح وسیع با مخاطب بالا منتقل شود نتیجه‌اش این مي‌شود که مخاطبان در رده‌های سنی متفاوت و با شرایط روحی و جسمی مختلف با این صحنه‌ها روبه‌رو می‌شوند. از بیماران قلبی و بانوان باردار گرفته تا کودکان و نوجوانان و گروه‌های حساس در جامعه ممکن است با دیدن این تصاویر دچار مشکل‌شوند؛ پس ایجاد یکسری محدودیت‌ها در شکل ارائه تصاویر حائز اهمیت است. هم رعایت اصول اخلاقی به‌معنای اخلاق عمومی را به همراه دارد و هم به جهت شرعی پیکر مومن حرمت دارد. اگر از متخصصان دینی جویا شوید حتما درخصوص رعایت حرمت جنازه و پیکر افراد در هر حادثه‌ای اعم از سانحه تصادف ويا حوادث تروریستی و حتی پیکر شهدا نکاتی را اعلام می‌کنند.
چه‌کسی گفته برای نشان دادن عمق فاجعه باید به شکل کاملا بی‌پرده و عریان ماجرا را ارائه دهیم كه بعد خدای‌نکرده برای جامعه تبعاتی را ایجاد کند، مثلا ممکن است کسی بر اثر شنیدن این اخبار یا تماشای این تصاویر دلخراش دچار مشکل روحی و کابوس و... شود. قطعا با چارچوب‌بندی و محدودیت می‌توان عمق فاجعه را بازنمایی کرد؛ بنابراین لزومی به ‌نشان‌دادن دوباره این تصاویر نیست.
هم به لحاظ اصول حرفه‌ای رسانه‌ای که در همه جای دنیا رعایت می‌شود و هم به جهت رعایت اخلاق و شرع ما مکلف هستیم تحت شرایط و چارچوب‌هایی به ماموریت‌های رسانه‌ای خود عمل کنیم که به این معنا نیست اصلا حوادث را پوشش ندهیم؛ زيرا این تفکر كاملا غلط است؛ اتفاقا این فجایع را باید به مردم نشان داد.
حادثه کرمان به اذهان مردم ایران این نکته را متبادر می‌کند که این اتفاق هر ساعت در غزه رخ می‌دهد. عملیات‌های تروریستی در افغانستان و بسیاری از کشورهای مسلمان دائما در حال رخ‌دادن است و ما باید تمام توان و قدرت خود را برای دفاع از مظلوم و مقابله با صحنه‌گردانان و عوامل و عاملان این عملیات‌های تروریستی جمع و علیه آنها اقدام کنیم. بايد یک هم‌افزایی جمعی برای افکار عمومی ایجاد و یک پشتوانه لحاظ شود تا نيروهای امنیتی و دفاعی ما با قدرت به کا رخود ادامه دهند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید