20درصد آلودگی هوای تهران مربوط به موتورسیکلتهاست
مهدی چمران*
در آلودگی هوای تهران بخشی از آلایندگی مربوط به منابع متحرک و بخشی مربوط به منابع ثابت است. آنچه مشخص است اینکه بین ۷۰ تا ۸۰ درصد آلایندگی تهران از منابع متحرک همچون موتورسیکلتها، خودروها و... است و مابقی نیز از آلایندگی منابع ثابت ناشی میشود.
وزارت نیرو و وزارت نفت بارها اعلام کردند که در تهران سوخت مازوت به نیروگاهها داده نمیشود و در این نیروگاهها از مازوت استفاده نمیشود و مازوتسوزی ممنوع است. در استان البرز نیز تاکنون سوخت مازوت مصرف نکردهاند و اعلام شده که از سال گذشته تاکنون نیاز نشده که از مازوت استفاده کنند. اگر در سایر شهرها نیز از این سوخت استفاده میشود آلودگی آن به تهران نمیرسد.
۲۰درصد آلودگی تهران مربوط به موتورسیکلتهاست و مابقی در سهم منابع متحرک مربوط به خودروهاست. تصمیمی که درباره موتورسیکلتها گرفته شده این بود که شهرداری قراردادی با وزارت صمت منعقد کرده است تا با ورود ۲۰۰هزار دستگاه موتورسیکلت برقی این موتورسیکلتها در حوزه کار مورد استفاده قرار گیرند و وزارت صمت نیز در حال فراهم کردن زیرساخت این موضوع است.
باید تولیدکنندگان داخلی نیز بهسمت تولید موتورسیکلتهای برقی سوق داده شوند؛ وقتی این کار در کشور آغاز شود، قیمت کاهش پیدا میکند. با تحقیق روی باطری موتورسیکلتها که قیمت آنها را افزایش میدهد، قطعا تولید موتورسیکلتهای برقی بهصرفه خواهد شد.