• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
جمعه 15 دی 1402
کد مطلب : 214606
+
-

گفت و گو با فؤاد ایزدی کارشناس مسائل بین‌الملل

ترور تأثیری ندارد

ترور تأثیری ندارد

در تعاریف آمده انتقام فردی نوعی تلافی است که پشتوانه احساسی دارد اما انتقام اجتماعی برای حفظ نظام اجتماعی است و پشتوانه عقلانی دارد، بنابراین در یک جمع‌بندی می‌توان گفت که ارزش انتقام به هدف آن بستگی دارد و اگر هدف ارزشمند باشد، مثل حفظ نظام اجتماعی، انتقام عقلانی می‌شود. کارشناسان معتقدند سیاست ایران در انتقام از دشمنانش هم بر پایه عقلانی است و با این استراتژی توانسته در سال‌های اخیر جایگاه آمریکا و اسرائیل را تنزل دهد اما چرا دشمن برای انتقام از ترور استفاده می‌کند و واکنش ایران در این زمینه چه خواهد بود؟ فؤاد ایزدی، کارشناس مسائل بین‌الملل به این سؤال‌ها پاسخ داده است.

چرا دشمن انتقام شکست در میدان جنگ را با ترور مردم می‌گیرد؟
«ترور» یکی از ابزارهای رایج رژیم اسرائیل و آمریکا از ابتدای تاسیس‌شان بوده است. در واقع آمریکا با کشتار بومیان و آواره‌کردن آنها به هدفش رسیده و اسرائیل هم همین روند را طی کرد تا جایی که از زمان تاسیس‌اش هزاران نفر کشته و میلیون‌ها نفر آواره شده‌اند. بنابراین در ایدئولوژی خودشان این تصور وجود دارد که از ابزار ترور بدون محدودیت می‌توانند استفاده کنند اما مشکل وقتی به‌وجود آمد که دکترین ترور با دکترین مقاومت مواجه شد. در دکترین مقاومت، ایستادگی اهمیت می‌یابد و رهروان آن معتقدند که تسلیم هزینه‌اش بیشتر از مقاومت است بنابراین گزینه مقاومت، گزینه اصلی می‌شود. در چنین شرایطی ابزار ترور دیگر پاسخگو نیست به همین دلیل آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها باید مسیر و سیاست‌های خود را تغییر دهند اما گویا نمی‌خواهند یا نمی‌توانند. دلیل شکست‌شان هم همین است چون براساس ابزارهای قدیمی یعنی ترور می‌خواهند به اهداف‌شان برسند. درحالی‌که در مقاومت نه‌تنها با ترور، افراد بیشتری از میدان خارج نمی‌شوند بلکه افرادی که چنین ترورهایی را می‌بینند، وارد صحنه می‌شوند. این را ما در کرمان تجربه کردیم. بعد از عملیات تروریستی جمع زیادی با وجود احتمال خطر به مصلی آمدند و حتی به گلزار شهدا رفتند اما گویا آمریکایی‌ها نمی‌خواهند متوجه شوند که دیگر حربه ترور پاسخگو نیست.
اخیرا ترورهای کور و اقدامات تروریستی دشمنان علیه ایران و همچنین گروه‌های مقاومت شدت گرفته است. تحلیل شما از این شرایط چیست؟
اگر اسرائیلی‌ها در غزه به موفقیت می‌رسیدند و پرونده غزه بسته می‌شد، شاهد فعالیت‌های دیگری نبودیم اما 90روز از جنایت‌هایشان در غزه گذشته و به دستاورد قابل ارائه‌ای به جز شهادت 22هزار نفر و تخریب منازل نرسیده‌اند. در واقع تنها دستاوردشان کشتار و جنایت‌ بوده و از طرفی چون مشهود است که ایران حامی آرمان فلسطین است، می‌خواستند انتقامی بگیرند. فردی که بیشترین تأثیر را در مکتب مقاومت داشت شهید سلیمانی بود و در روز شهادت سردار سلیمانی، در محیطی که مربوط به مقبره ایشان بود این عملیات تروریستی به دست مزدوران آنها طراحی شد. نتیجه‌اش می‌شود مقابله ‌به مثل ایرانیان اما نه با ابزار حمله. بلکه با حضور بیشترشان و دفاع از آرمان‌هایشان. این موضوع نشان از ضعف آمریکا و اسرائیل دارد. در واقع این حضور خود نوعی انتقام مردم از این جنایتکاران است.
به‌نظرتان اتفاقات اخیر چه تأثیری بر منطقه و مشخصا جبهه مقاومت و جنگ در غزه خواهد گذاشت؟
انتخاب محور مقاومت، مبارزه است. درک این موضوع راحت است چون اگر فرد کودک‌کش خانه‌اش در محدوده ما هم باشد، همسایه‌ها نمی‌توانند با او زندگی کنند.
رژیمی که عامل کشتار صدها کودک و زن است قابل تحمل نیست و باید از محل برود در نتیجه باید مقاومت کرد تا اینکه این راه به نتیجه برسد.
آیا روی‌آوردن به ترور و اقدمات تروریستی را می‌توان تغییر تاکتیک صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها تلقی کرد؟
این تغییر تاکتیک نیست بلکه استفاده از ترور بخشی از تاریخ این کشورهاست که تکرار شده است.

داعش حمله به کرمان را پذیرفته، آیا این موضوع باز هم در استراتژی انتقام عقلانی تأثیر دارد؟
گرچه در خبرگزاری‌ها اعلام شده که داعش این موضوع را پذیرفته اما این نکته قابل توجه است که همیشه آمریکا و اسرائیل عملیاتی را انجام می‌دهند و بعد اعلام می‌کنند ما نبودیم. درحالی‌که داعش یکی از ابزارهای اسرائیل بوده و هست.
 بنابراین اگر داعش اعلام هم کرده باشد، این مسئولیت آمریکا و اسرائیل را کم نمی‌کند. به‌ویژه آنکه داعش توسط اوباما شکل گرفت. آمریکا و اسرائیل با طراحی موساد این کار را انجام داده‌اند.

رهبر انقلاب در پیامی که به مناسبت حادثه تروریستی کرمان صادر کردند، تأکید داشتند سربازان راه‌روشن شهید سلیمانی پاسخ سختی به این رذالت‌ها و جنایت‌ها خواهند داد. اشاره مشخص رهبری به سربازان شهید سلیمانی را چگونه تفسیر می‌کنید؟
محور مقاومت دوستان و سربازان سردار سلیمانی هستند و قطعا اینها اجازه نمی‌دهند که آمریکا و اسرائیل مکتب سلیمانی را تضعیف کنند بنابراین گرچه شاگردان حاج قاسم انتقام خواهند گرفت اما انتقام جمهوری اسلامی ایران عقلانی و جبران‌ناپذیر خواهد بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید