• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
پنج شنبه 14 دی 1402
کد مطلب : 214515
+
-

تیغ‌زدن مردم در پارکینگ‌های غیرمجاز

شهرداری تهران در دوره جدید درپی رفع عقب‌ماندگی‌های مشکل ساخت پارکینگ در ادوار گذشته است

تهران
تیغ‌زدن مردم در پارکینگ‌های غیرمجاز

لیلا شریف-روزنامه‌نگار

بالا و پایین‌کردن خیابان برای یافتن جای پارک، مشکل هر روزه بسیاری از تهرانی‌هاست و زمانی که تابلوی یک پارکینگ سر راه راننده‌ها سبز می‌شود، انگار گنجی یافته‌اند که برای رسیدن به آن نباید زمان را از دست بدهند. همانقدر که ورود به پارکینگ شعفی را در دل رانندگان می‌کارد، خروج از آن و شنیدن هزینه نامتعارف از زبان نگهبان‌های بی‌حوصله پارکینگ‌ها، همچون پتکی بر سر رانندگان فرود می‌آید. در سال‌های اخیر که جمعیت خودروهای تهران با سرعتی باورنکردنی رو به افزایش است و هر روز خودروهای جدید به جمع خودروهای مانده در ترافیک اضافه می‌شوند، دیگر پارکینگ‌ها کفاف این حجم از خودرو را نمی‌دهند و مسئله یافتن پارکینگ نیز در لیست دردسرهای پایتخت‌نشینان جای گرفته است. در کنار پارکینگ‌های عمومی و مجوزدار شهر، کم نیستند پارکینگ‌هایی که روی خرابه‌های یک زمین رها شده ایجاد می‌شوند. این زمین‌ها که معمولا در حالت انتظار برای ساخت‌وساز به‌سرمی‌برند تا رسیدن زمان موعود به پارکینگ‌های غیراستاندارد در خیابان‌ها و محله‌ها تبدیل می‌شوند. گله و شکایت از کارشکنی در دریافت هزینه‌های این قبیل پارکینگ‌ها در صدر گلایه تهرانی‌ها از وضعیت پارکینگ‌ها قرار دارد، اما از آنجایی که یافتن پارکینگ در تهران برای بسیاری تبدیل به یک جرعه آب در بیابان شده است، کمتر کسی حاضر می‌شود که مسیر قانونی شکایت و معرفی این قانون‌شکنان را در پیش بگیرد. در کنار قانون‌شکنی این پارکینگ‌ها نمی‌توان از تخلفات برخی پارکینگ‌های دارای مجوز چشم‌پوشی کرد؛ چراکه برخی از آنها با توجه به اضطرار شهروندان و کلافگی‌شان از دور زدن در خیابان‌ها با رقم‌های عجیب هنگام خروج خودرو، راننده را غافلگیر می‌کنند.

قیمت پارکینگ در تهران
دریافت قیمت‌های نامتعارف از رانندگان به تجربه مشترک تهرانی‌ها تبدیل شده است.  محمد‌که چندی پیش خودرویش را برای 3ساعت در یکی از پارکینگ‌های شهر پارک کرده بود، هنگام خروج با این مشکل روبه‌رو شد. او در این رابطه می‌گوید: «چند وقت پیش ماشینم رو توی یکی از پارکینگ‌های سمت بازار پارک کردم و وقتی خواستم بیام بیرون، نگهبان به من گفت که باید 70هزار تومن برای این چند ساعت پرداخت کنم. من هر چی اعتراض کردم، فایده نداشت و مجبور شدم که این مبلغ رو بپردازم.» محمد نخستین و آخرین نفری نبود که با این مشکل روبه‌رو شده بود، نیم‌نگاهی به تعرفه‌های رسمی نشان می‌دهد که برخی پارکینگ‌دارها به این تعرفه‌ها توجهی ندارند. پارکینگ‌های شهرداری برای دریافت هزینه، یک تعرفه مشخص دارند و براساس مصوبه شورای شهر، مبلغ 6هزار و 800تومان برای ساعت اول توقف خودروها و وانت‌بارها در پارکینگ‌های سطح یک تعیین شده است. همچنین بهای خدمات پارکینگ غیرمسقف 5هزار و 400تومان معین شده و موتورها نیز برای یک ساعت اول باید 2هزار و 200تومان بپردازند. ارزان‌ترین نرخ پارکینگ‌های پایتخت متعلق به واحدهای شهرداری است. هزینه ورود به پارکینگ‌های عمومی که زیرنظر شهرداری نیستند، تعرفه‌شان مطابق با مصوبه اتحادیه دارندگان اتوسرویس، تعمیرگاه، پارکینگ و کارواش خودروی تهران کمی بیشتر از اعداد ذکر شده است. در یک پارکینگ مسقف داخل محدوده طرح، ورودیه با یک ساعت توقف برای وانت و سواری 12هزار تومان، درصورت توقف اضافه از ساعت 6صبح تا 8شب به ازای هر ساعت 7هزار تومان، توقف اضافه از ساعت 8شب تا 6صبح به ازای هر ساعت 4هزار تومان و همچنین برای توقف شبانه‌روزی 50هزار تومان تعیین شده است. این قیمت برای پارکینگ‌های مسقف خارج از محدوده طرح، اندکی کمتر می‌شود. ورودیه با یک ساعت توقف برای وانت و سواری 12هزار تومان، توقف اضافه از 6صبح تا 8شب به ازای هر ساعت 5هزار و 500تومان، توقف اضافه از ساعت 8شب تا 6صبح به ازای هر ساعت 3هزار و 200تومان و همچنین توقف شبانه‌روزی 45هزار تومان است.

پارکینگ‌ها دست چه کسانی است؟
نرخ پارکینگ‌های دیگر اصلا شباهتی به نرخ پارکینگ‌های شهرداری تهران ندارد و عموما به 2دسته مجاز و غیرمجاز تقسیم می‌شوند که قیمت غیرمجازها سرسام‌آور است. عبدالرضا محمدی‌طامه، رئیس اتحادیه دارندگان اتوسرویس، تعمیرگاه، پارکینگ و کارواش خودروی تهران در گفت‌وگو با همشهری به توضیح وضعیت پارکینگ‌ها در تهران پرداخت و گفت: در تهران پارکینگ عمومی و خصوصی داریم که پارکینگ‌های عمومی زیرنظر شهرداری، سازمان ترافیک، پایانه‌ها و اتحادیه ما فعالیت می‌کنند و باید تعرفه‌ها را رعایت کنند. به‌طور کلی در شهر تهران نزدیک به 130تا 140پارکینگ جوازدار وجود دارد. او افزود: پارکینگ‌های زیرنظر شهرداری از طریق مزایده و در مدت محدود در اختیار افراد متفرقه قرار می‌گیرند. افرادی که این فضا را اجاره می‌کنند باید مجوز کسب بگیرند و تمام تعرفه‌ها را رعایت کنند. در قانون نظام صنفی نیز تأکید شده است که افراد اجاره‌کننده پارکینگ‌ها باید جواز کسب بگیرند. برخی پارکینگ‌‌ها نیز در مجتمع‌های تجاری قرار دارند. این پارکینگ‌ها نیز به‌دلیل اینکه توسط شخصی به جز صاحب مجتمع تجاری اداره می‌شوند، باید از سوی بهره‌بردار جواز دریافت کنند. پارکینگ‌های خصوصی در کنار پارکینگ‌های عمومی در شهر تهران فعالیت می‌کنند و بخشی از مشکلات ایجاد شده در این حوزه مربوط به این پارکینگ‌هاست.

 سکوت شهروندان از سر ناچاری
عدم‌دریافت مجوز از سوی این پارکینگ‌های خصوصی موجب شده است تا این پارکینگ‌ها به‌راحتی دست به تخلف بزنند و تعرفه‌های غیرقانونی دریافت کنند. رئیس اتحادیه دارندگان اتوسرویس، تعمیرگاه، پارکینگ و کارواش خودروی تهران در رابطه با برخورد با این پارکینگ‌ها گفت: می‌توان با این تخلف‌ها برخورد کرد. اتحادیه موظف است که دست به شناسایی واحدها بزند و اگر تخلف صورت گرفته بود، آن واحد را برای پلمب به اماکن معرفی کند. در سوی دیگر این شهروندان هستند که می‌توانند اعتراض خود را نسبت به تعرفه‌های غیرمتعارف به اتحادیه و شهرداری اعلام کنند، اما مسئله کمبود پارکینگ چنان روی اعصاب شهروندان خط کشیده است که بسیاری مجبور می‌شوند تن به زیاده‌خواهی پارکینگ‌دارهای متخلف بدهند. دریافت تعرفه‌های غیرمجاز، اجبار راننده به تحویل سوئیچ خودرو و... ازجمله تخلف‌های رایج در برخی از پارکینگ‌های تهران است. محمدی در این رابطه توضیح داد: از نظر قانونی نباید سوئیچ ماشین را به نگهبان پارکینگ داد، اما مسئله باز هم به همان بحث کمبود جا بازمی‌گردد که شهروندان را مجبور به این انتخاب نادرست می‌کند.

غفلت ادوار گذشته
نیم‌نگاهی به وضعیت پارکینگ‌ها در شهر تهران این واقعیت را روشن می‌کند که بخش مهمی از کمبود پارکینگ مربوط به غفلت در ساخت چنین فضاهایی در ادوار گذشته است و مدیریت شهری فعلی تلاش کرده تا با افتتاح پارکینگ طبقاتی امیرکبیر، پارکینگ مینایی و... در مسیر رفع این کمبود و دغدغه شهروندان گام بردارد. زهرا نژادبهرام، عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر گذشته نیز طی مصاحبه‌ای به این نکته تأکید دارد که شهرداری نباید به‌دنبال ساخت پارکینگ باشد؛ چراکه خودرومحوری را اشاعه می‌دهد. براساس همین تفکر، امروزه پایتخت با مشکل پارکینگ مواجه است که سبب شده سودجویان رقم‌های نجومی را از شهروندان مستاصل دریافت کنند.

 از آسفالت تا نصب دوربین
پارکینگ‌های شهر نیز مانند هر واحد دیگر باید از لیست استانداردها و ضوابط به سلامت عبور کنند. نکته‌ای که در رابطه با برخی پارکینگ‌ها صدق نمی‌کند، عبور هراس‌آور از میان سقف‌های ناایمن، زمین‌های آسفالت نشده، راهروهای تاریک و... و مستندی در رابطه با این مشکل است. به‌گفته محمدی، ضوابط عمومی و انتظامی برای احداث باید رعایت شود: «از نظر اداره اماکن یک پارکینگ باید آسفالت و خط‌کشی شود و محصور باشد. همچنین روشنایی مناسب، دوربین مداربسته، راه‌بند، ثبت سیستمی برای یک پارکینگ درنظر گرفته شود، اما متأسفانه زمین‌های خالی که در بیشتر نقاط شهر به پارکینگ تبدیل شده‌اند، چنین استانداردهایی را رعایت نمی‌کنند. از نظر شرایط صنفی نیز باید پارکینگ‌ها دارای سند مالکیت، پرونده اجاره نامه و... باشند.»


مکث
به‌روزرسانی پارکینگ‌های مورد نیاز در طرح جامع جدید حمل‌ونقل و ترافیک


کامران رحیم‌اف، مشاور و دستیار معاون شهردار در سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران: تعداد پارکینگ‌ها و توقفگاه‌های عمومی شهرداری تهران در مناطق ۲۲گانه پایتخت ۱۱۹واحد است که این پارکینگ‌ها برای اطلاع عموم شهروندان در سامانه شفافیت شهرداری تهران بارگذاری شده است. در این سامانه تمامی اطلاعات توقفگاه‌ها از قبیل، منطقه شهرداری که پارکینگ در آ‌ن واقع شده، تعداد فضای پارک خودرو در هر پارکینگ، نام پارکینگ، آدرس، نوع پارکینگ به لحاظ مکانیزه، طبقاتی یا همسطح بودن آن و رده پارکینگ مشخص شده است. مطابق مصوبه شورای اسلامی شهر تهران در سال۱۴۰۲ تمامی پارکینگ‌های عمومی شهرداری تهران باید بهای خدمات پارکینگ را دریافت کنند. نظارت بر عملکرد پارکینگ‌های شهرداری مناطق ۲۲گانه تهران بر عهده شهرداری همان منطقه است و براساس مقررات وضع شده، پارکینگ‌های طبقاتی شهرداری تهران می‌بایست به سیستم اعلان حریق هوشمند و اطفای حریق مجهز باشند. مطابق مصوبه مذکور، بهای خدمات پارکینگ‌های عمومی شهرداری تهران در 3رده ۱، ۲ و ۳ تعریف شده و پارکینگ‌هایی با مالکیت خصوصی، تحت نظر اتحادیه و اتاق اصناف تهران هستند. درصورت تخطی بهره‌برداران از تعرفه مجاز، مطابق با مفاد قرارداد در مراحل اول جریمه نقدی اعمال و نهایتا قرارداد فی مابین فسخ می‌شود. شهروندان درصورت داشتن هرگونه انتقاد و پیشنهاد در مورد پارکینگ‌ها می‌توانند با سامانه۱۳۷ شهرداری تهران تماس بگیرند. درباره تعداد پارکینگ‌های مورد نیاز شهر تهران، باید گفت که موضوع پارکینگ با ابزارهای مدیریت تقاضای سفر کنترل شود. اگر در شرایط بدون محدودیت به این موضوع پرداخته شود تقاضای پارک بسیار زیاد خواهد بود. از این‌رو با توسعه حمل‌ونقل عمومی باید محدودیت‌های استفاده از خودروی شخصی نیز درنظر گرفته شود. طبق طرح جامع قبلی حمل‌ونقل و ترافیک تهران، با درنظر گرفتن تمام شرایط و محدودیت‌های استفاده از خودروی شخصی، علاوه بر ظرفیت‌های موجود به تامین حدود ٧٠هزار فضای پارک نیاز است که این موضوع در طرح جامع جدید حمل‌ونقل و ترافیک در حال به‌روزرسانی است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید