• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
پنج شنبه 14 دی 1402
کد مطلب : 214499
+
-

حذف قیمت‌گذاری خودرو کلید خورد

پافشاری وزیر صنعت برای حذف قیمت‌گذاری دستوری خودرو، کار‌ساز شد و بالاخره شورای رقابت با تعیین قیمت خودرو از سوی وزارت صنعت موافقت کرد. با توجه به اعتقاد وزیر صنعت به اصول علم اقتصاد به‌نظر می‌رسد این گام نخست برای حذف قیمت‌گذاری دستوری در صنعت خودروسازی باشد.
به‌گزارش همشهری، از چند‌ ماه پیش بحث برسر حذف قیمت‌گذاری دستوری خودرو و اختلاف نظر بین وزارت صنعت و شورای رقابت بالا گرفت. از یک طرف عباس علی‌آبادی، وزیر صنعت اعتقاد داشت با توجه به رقابتی‌تر شدن بازار خودرو به‌ویژه با افزایش تیراژ تولید در بخش خصوصی و توسعه واردات لازم است قیمت‌گذاری خودرو حذف شود و از طرف دیگر شورای رقابت، چون این بازار را انحصاری تشخیص می‌داد اعتقاد داشت محصولات ایران‌خودرو و سایپا همچنان باید قیمت‌گذاری شود. دیروز اما بالاخره شورای رقابت عقب‌نشینی کرد و با تعیین قیمت خودرو توسط سازمان حمایت و ابلاغ آن توسط وزارت صنعت موافقت کرد. با توجه به اینکه سازمان حمایت از زیرمجموعه‌های وزارت صنعت است می‌توان گفت اصلاح دستورالعمل تنظیم بازار خودرو، مقدمات اولیه برای حذف قیمت‌گذاری دستوری در صنعت خودروست، به‌ویژه آنکه علی‌آبادی به اصول علم اقتصاد باور دارد و معتقد است تعیین قیمت خودرو باید از طریق مکانیسم‌های بازار انجام شود.
طبق اصلاحاتی که شورای رقابت در دستورالعمل تنظیم بازارخودرو‌های سواری انجام داده است از این پس قیمت خودرو‌های سواری توسط سازمان حمایت محاسبه و به وزارت صنعت اعلام می‌شود. وزارت صنعت نیز قیمت‌ها را به‌خودروسازان ابلاغ می‌کند و این قیمت‌ها برای عرضه‌کننده خودرو لازم‌الاجراست.
سپهر دادجوی توکلی، سخنگوی شورای رقابت دیروز ضمن تأیید این موضوع گفت: ازاین پس براساس دستورالعمل اصلاحی تنظیم بازار خودروی سواری، قیمت خودرو توسط سازمان حمایت محاسبه و به وزارت صنعت اعلام می‌شود و وزارت صنعت نیز قیمت‌ها را به‌خودروسازان ابلاغ می‌کند.
او تأکید کرد: از این پس نظارت شورای رقابت درخصوص خودرو، پسینی بوده و وزارت صنعت مکلف است قیمت‌های محاسبه شده توسط سازمان حمایت را راسا ابلاغ کند و چنانچه در نحوه اجرا شاهد ایراد باشیم، شورای رقابت ورود خواهد کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید