• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
پنج شنبه 14 دی 1402
کد مطلب : 214496
+
-

طلاق بانک‌ها با وام ازدواج و فرزندآوری

کارنامه بانک‌ها در 3شاخص پرداخت وام ازدواج، فرزندآوری و اجاره رصد شد

گزارش
طلاق بانک‌ها با وام ازدواج و فرزندآوری

عملکرد بانک‌ها در آزمون پرداخت وام ازدواج، فرزندآوری، ودیعه و اجاره مسکن قابل‌قبول نیست و بررسی‌های مرکز پژوهش‌های مجلس هم نشان می‌دهد که دست‌کم 43درصد از عروس و دامادهای متقاضی وام ازدواج در سال‌جاری هنوز در صف انتظار به‌سرمی‌برند. این در حالی است که به روایت آمارهای بانک مرکزی، تعداد وام‌های پرداختی به عروس و دامادها و همچنین افرادی که صاحب فرزند شده‌اند، نسبت به پارسال به‌ترتیب 24 و 32درصد بیشتر شده است. به گزارش همشهری، تشویق جوانان به ازدواج و ترغیب پدر و مادرها به فرزندآوری در قالب پرداخت وام ازدواج و فرزندآوری عملیاتی شده اما بانک‌ها در پرداخت وام دست‌کم در 8‌ماه نخست سال‌جاری موفق عمل نکرده‌اند. افزون بر اینکه وعده داده شده مبنی بر پرداخت تسهیلات خرید، اجاره و جعاله مسکن برای تولد فرزند سوم هم قابل دفاع نیست چرا که تنها به 13درصد از متقاضیان پاسخ مثبت داده شده است.
قانون چه ابلاغی برای بانک‌ها داشته است؟
براساس قانون سقف تسهیلات به هر دختر زیر 23سال و پسر کمتر از 23سال که ازدواج کرده‌ باشند، در سال‌جاری به هر کدام 220میلیون تومان وام قرض‌الحسنه ازدواج پرداخت می‌شود که هدف از این وام کاهش میانگین سن ازدواج عنوان شده است.

وام جهیزیه کلا در ابهام است
یک گزینه تشویقی دیگر برای افزایش انگیزه دختر و پسرها به ازدواج، دادن وام جهیزیه است اما تسهیلات جهیزیه ایرانی در 8‌ماه نخست سال‌جاری به دلایل مختلف بدون نتیجه مانده و بانک‌ها هم حاضر به همکاری نیستند.

برخی برای وام بیشتر، دیر اقدام می‌کنند!
تاخیر در پرداخت وام موجب شده فروش وام ازدواج رواج پیدا کند. تا جایی که با تسری پرداخت تسهیلات یادشده به ازدواج‌های 5سال گذشته، برخی پس از ثبت‌نام با هدف افزایش میزان تسهیلات در سال‌های آینده برنامه‌ریزی می‌کنند تا نوبت‌شان به سال آینده موکول شود.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید