• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
چهار شنبه 13 دی 1402
کد مطلب : 214380
+
-

اعتماد شهروندان به داده‌های مدیریت شهری

یادداشت
اعتماد شهروندان به داده‌های مدیریت شهری

سیدمحمدمهدی میرزایی‌قمی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران

با شروع فصل زمستان، پدیده وارونگی هوا و آلودگی شدید شهرها دوباره گریبانگیر شهروندان می‎شود و مشکلات زیادی را برای آنها به‌وجود می‌آورد. معمولا در چنین شرایطی توصیه می‎شود شهروندان برای کارهای غیرضروری از منزل خارج نشوند و اگر مبتلا به بیماری‌های قلبی و تنفسی هستند، خود را کمتر در معرض آلودگی قرار دهند. اما شهروندانی که جزو گروه‌های حساس طبقه‌بندی می‌شوند و آلودگی هوا می‌تواند سلامت آنها را با خطر جدی مواجه کند، ناچارند پیش از خروج از منزل از شاخص‌ آلودگی منطقه تردد خود با دقت بالا مطلع شوند.
اولین اپلیکیشنی که در روزهای آلوده برای مطلع شدن از شاخص آلودگی هوا کارایی بسیار بالایی دارد، اپلیکیشن رسمی شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران است. این اپ، روزانه شاخص کیفیت هوا و درجه سلامت آن را به شهروندان اطلاع می‌دهد و مردم می‌توانند وضعیت آلودگی مناطق مختلف شهر تهران را با‌هم مقایسه کنند.
در روزهای اخیر همزمان با تشدید آلاینده‌های هوای تهران و افزایش حساسیت‌های موجود نسبت به موضوع آلودگی هوا و شدت گرفتن حجم آلاینده‌ها در پایتخت، شاهد سیر صعودی مراجعه به درگاه‌های اطلاع‌رسانی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران هستیم و این نکته، بیش و پیش از هر چیز، حاکی از اولویت قائل شدن شهروندان نسبت به اطلاعات شهرداری تهران و نشان‌دهنده اعتماد بالای آنها به دقت و صحت داده‌های مدیریت شهری است. شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با استفاده از روش‌های متفاوت و مبتنی بر 2درگاه مختلف، نسبت به اطلاع‌رسانی کیفیت هوا به شهروندان اقدام کرده است که ازجمله این شیوه‌ها می‌توان سامانه برخط کیفیت هوای تهران به آدرس airnow.tehran.ir را نام برد.
رکورد بازدید سامانه برخط کیفیت هوا در سال‌جاری با 700هزار بازدید، مربوط به روز یکشنبه نوزدهم آذر است که پس از 8روز متوالی شرایط نامطلوب به ثبت رسید.
سایت اصلی شرکت کنترل کیفیت هوا به نشانی air.tehran.ir که اطلاعات کیفیت هوا به همراه اخبار و گزارش‌های آماری و تحلیلی آلودگی هوا در آن منتشر می‌شود، ازجمله ابزارهای اطلاع‌رسانی به شهروندان است و علاوه بر این، سایت اطلاع‌رسانی آنلاین کیفیت هوا نیز برای انتقال اطلاعات مربوط به وضعیت هوا از دیگر روش‌های اطلاع‌رسانی این شرکت است.
در مورد مسیر دریافت اطلاعات آلودگی هوا توسط اپلیکیشن کیفیت هوای تهران، کاربرانی که گوشی‌های همراه آنها مجهز به سیستم عامل اندروید است، می‌توانند از طریق اپ‌استور بازار و کاربرانی که از سیستم عامل IOS در گوشی‌های همراه‌شان استفاده می‌کنند نیز می‌توانند از طریق سیب‌اپ و سیبچه، برای نصب این اپلیکیشن اقدام کنند.
در این میان و در دوره و زمانه‌ای که به نام عصر اطلاعات نامگذاری شده است، هر یک از رسانه‌های جمعی به تناسب اهمیت و جایگاهی که از آن برخوردارند در آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی مباحث و موضوعات مربوط به آلودگی هوا و عوامل و دلایل تولید و منابع انتشار آلاینده‌ها و نیز آثار و عوارض ناشی از آن به شهروندان بسیار مؤثرند و به این منظور، علاوه بر استفاده از ظرفیت‌های ملی ازجمله صدا و سیما و سایر رسانه‌های رسمی و سراسری، تلاش کرده‌ایم تا از امکانات و بسترهای موجود در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی نیز با توجه به دربرگیری و فراگیری آنها در جامعه، بهره ببریم.
امیدواریم با بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌های موجود، بتوانیم به سریع‌ترین، صریح‌ترین و صحیح‌ترین شکل ممکن، مؤلفه‌هایی را که به‌صورت مستقیم با سلامت فردی و جمعی شهروندان سر و کار دارند، به آنها منتقل کرده و جامعه را با انواع آلاینده‌ها آشنا و با شاخص‌هایی که افزایش و کاهش آنها با حال خوب شهر و شهروندان ارتباط مستقیم دارد، آگاه کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید