• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
چهار شنبه 13 دی 1402
کد مطلب : 214361
+
-

اخبار خوش محیط‌زیستی

سید سروش طباطبایی پور

آلودگی هوا، گازهای گلخانه‌ای، تخریب زمین و واژه‌هایی از این دست، این روزها مثل کابوس، دور سرمان می‌چرخند و ما را نسبت به محیط‌زیست ناامید می‌کنند. اما لااقل 5 دلیل وجود دارد که می‌توانیم به طبیعت اطراف‌مان نسبت به سال گذشته، امیدوارتر باشیم.

تغییر گفتمان: طبق آمار سازمان ملل متحد، در سال 2014، تنها 40درصد از مردم جهان نسبت به موضوعات محیط‌زیستی حساسیت نشان می‌دادند؛ اما حالا و در سال 2023، این عدد، به 60درصد رسیده است. حتی کارشناسان معتقدند منحنی آموزش در حوزه‌ محیط‌زیست سبز، در سال‌های اخیر رشد زیادی داشته است.

کاهش گرمایش زمین نسبت به پیش‌بینی‌ها: با  اینکه ناسا، از ‌ماه جولای گذشته، به‌عنوان گرم‌ترین‌ماه در 120هزار سال گذشته یاد کرده، اما بد نیست بدانید در سال 2015، پیش‌بینی می‌شد زمین ما لااقل 6/3درجه سانتی‌گراد گرم شود، اما حالا و در سال 2023، این عدد به 7/2درجه کاهش پیدا کرده است.
  افزایش سرمایه‌گذاری در انرژی‌های پاک:  تقاضا برای سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی‌های پاک، افزایش چشمگیری داشته است. طبق آمار به ازای  هر دلار سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ در حوزه‌ سوخت‌های فسیلی، حالا 7/1دلار برای انرژی‌های پاک سرمایه‌گذاری می‌شود.

کاهش هزینه‌ انرژی‌های تجدید‌پذیر: در گذشته، انرژی‌های تجدید‌پذیر، نمی‌توانستند با سوخت‌های فسیلی در حوزه هزینه‌ها رقابت کنند اما حالا استفاده از انرژی‌های سازگار با محیط‌زیست، ارزان‌تر از سوخت‌های فسیلی شده. طبق آمار  سازمان ملل هزینه‌های انرژی‌های پاک، در 90درصد کشورهای جهان، افت داشته و این در حالی است که هزینه سوخت‌های فسیلی در این سال‌ها یا ثابت مانده و یا افزایش یافته است.

تولید و مصرف وسایل پاک: اقبال صنعتگران و مردم، نسبت به ساخت و استفاده از خودروهای الکتریکی در جهان، روزبه‌روز رو به افزایش است. مثلاً کشور سوئد، در همین روزها، از کامیونی رونمایی کرد که با نیروی خورشید حرکت می‌کند یا کشوری مثل شیلی در تلاش است در خشک‌ترین بیابان کره زمین، بزرگ‌ترین تأسیسات ذخیره‌ انرژی خورشیدی را بنا کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید