• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
سه شنبه 12 دی 1402
کد مطلب : 214265
+
-

شمارش معکوس برای افتتاح اکوپارک فرحزاد

نقطه بی‌دفاع شهری به مرکز تفریحی مردم تبدیل می‌شود

درشهر
شمارش معکوس برای افتتاح اکوپارک فرحزاد

لیلا شریف-روزنامه‌نگار

روددره فرحزاد سال‌ها در قرق معتادان متجاهر بود اما در این دوره شهرداری تهران با تشکیل قرارگاه اجتماعی و با همراهی نیروی انتظامی، ساماندهی رود دره را پیگیری کرد و در نهایت هم با جمع‌آوری معتادان متجاهر این نقطه آزادسازی شد. مدیریت شهری پس از پاکسازی دره اجرای پروژه اکوپارک را در آن عملیاتی کرد تا شهروندان بتوانند از فضای زیبای این دره بهره‌مند شوند. آنطور که علی‌محمد مختاری، مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران عنوان کرده: «دره فرحزاد (حدفاصل پل آبشار تا پل خوش‌مرام) حدود 140هکتار است که فاز اول پروژه اکوپارک به مساحت 54هکتار تا پایان سال بهره‌برداری می‌شود.» حفاظت از زیستگاه‌های فضای سبز برای آیندگان، تشکیل و گسترش اکوسیستم، فعال کردن سیستم توریسم و طراحی پساب فرحزاد برای گونه‌های گیاهی روددره از مزایای پروژه اکوپارک است که اکنون پیشرفت فیزیکی آن به مرز 44درصد رسیده است. مختاری دیروز(11دی) در جریان بازدید از این پروژه، اقدامات انجام شده در حوزه فضای سبز را تشریح کرد.

توسعه کمربند سبز تهران
پیش از انقلاب در شهر تهران ۷۵پارک محله‌ای و منطقه‌ای به همراه 3جنگل سرخه‌حصار، لویزان و چیتگر مجموعا ۴۲۲۰هکتار فضای سبز شهر تهران را تشکیل می‌داد و سرانه فضای سبز شهر تهران یک متر برای هر شهروند بود اما امروز ۲۳۹۰بوستان محله‌ای، منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای داریم. در بخش برون‌شهری هم مساحت جنگل‌ها ۲۹۰۰هکتار بود که به ۴۶هزارو۲۵۰ هکتار افزایش پیدا کرده است و امسال هم در بخش برون‌شهری ۲۰۰۰هکتار تا ۱۵اسفند‌ماه به این رقم افزوده خواهد شد تا به اهداف خود نزدیک شویم. سال آینده وعده‌ای که برای اجرای طرح ۵۰ هزار هکتاری داده بودیم، محقق می‌شود چراکه هرساله ۹۰۰ تا ۱۰۰۰ هکتار توسعه جنگل‌کاری در تهران داشتیم و بر همین اساس سال گذشته ۱۵۰۰ هکتار به بهره‌برداری رسید. امروز در دامنه البرز اجازه ساخت‌وساز صادر نمی‌شود و طرح کمربند سبز محدوده مناطق ۱، ۲، ۵ و ۲۲ و منطقه آرادکوه در حال انجام است.

اجرای پروژه‌ها در حوزه فضای سبز
اکنون ۳۷پروژه در حوزه فضای سبز تهران در حال اجراست که تعدادی از این پروژه‌ها به بهره‌برداری رسیده‌اند و بقیه هم تا پایان سال افتتاح می‌شوند. همچنین 4پروژه کلان تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید که یکی از آنها روددره فرحزاد است که تا ۱۵ اسفند‌ماه افتتاح خواهد شد. پروژه دیگر 4باغ به مساحت ۴۵ هکتار شامل باغ‌های ایمان، دانش، آفرینش و بهشت است که از طریق پلی همانند پل طبیعت، مصلای تهران را به 4 باغ متصل می‌کند. ۱۰۰بوستان مادر و کودک نیز در دستور کار قرار دارد که 30بوستان بهره‌برداری شده و 20بوستان هم بهمن ماه افتتاح می‌شود. 50بوستان مادر و کودک هم تا پایان سال بهره‌برداری می‌شود.

افزایش سرانه فضای سبز
امروز سرانه فضای سبز شهر تهران به بیش از ۱۷مترمربع افزایش یافته است که با بخش برون‌شهری این سرانه به حدود ۴۸متر می‌رسد. بنابراین سرانه فضای سبز برای تهران قابل‌قبول است اما در مناطقی که بافت فشرده مسکونی دارند توزیع عادلانه نداریم. ازاین‌رو با دستور شهردار تهران در مناطقی همچون ۱۷، ۱۸، ۷، ۸ و... مقرر شد با خرید زمین لکه‌های مشجر و پهنه‌های G (کاربری فضای سبز) و ایجاد فضای سبز، سرانه‌های این مناطق را افزایش دهیم. این اقدام از محل جریمه‌های تخریب فضای سبز تأمین می‌شود. در راستای همین رویکرد 500میلیارد تومان از محل همین جرایم (تخریب فضای سبز) برای تملک زمین‌های مشجر در مناطق مختلف هزینه شده است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید