• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 11 دی 1402
کد مطلب : 214136
+
-

بازارچه‌ای جدیدبرای دستفروشان تئاترشهر

ضرب‌الاجل 10روزه برای ثبت نام دستفروشان چهارراه ولیعصر در بازارچه همجوار با تئاترشهر صادر شد

لیلا شریف-روزنامه‌نگار

چهارراه ولیعصر از سوی دستفروشان قرق شده است و برای رهایی آن نسخه‌های مختلفی پیچیده شد اما نه طرح دیوارکشی اطراف تئاتر شهر توانست دستفروش‌ها را از این نقطه دور کند و نه طرح انضباط شهری محدوده تئاترشهر که در تابستان کلید خورده بود. با وجود کارشکنی‌ها و تقلای مافیای دستفروش‌ها برای جدا نشدن از پیاده‌روهای چهارراه ولیعصر، شهرداری تهران دست از کار نکشید. احداث یک بازارچه در همسایگی چهارراه ولیعصر، جدیدترین برنامه‌ای است که از سوی شهرداری منطقه 11 و 6 به مرحله اجرا رسیده است تا از این به بعد دستفروشان در غرفه‌های خیابان سرمد بساط کنند. خیابان سرمد درست روبه‌روی تئاتر شهر و در آن‌سوی خیابان ولیعصر قرار دارد و با تخریب املاک فرسوده و حمل نخاله از این خیابان، زمینی تسطیح شده به وسعت 2هزار مترمربع ایجاد شد و قرار است تا آخر دی ماه، این فضا به پاتوق جدید دستفروش‌های چهارراه ولیعصر تبدیل شود و بعد از سال‌ها محدوده تئاترشهر از دست این مهمان‌های اجباری، نفسی راحت بکشد.

 راه‌اندازی بازارچه تا بهمن ماه
برای اجرایی شدن این خواسته، فرصتی 10روزه به دستفروشان داده شده است تا برای حضور در این بازارچه ثبت‌نام کنند. سیدمحمد موسوی، شهردار منطقه 11در رابطه با ایجاد بازارچه در خیابان سرمد به همشهری گفت: با توجه به نزدیک‌شدن به روزهای پایانی سال و ضرورت هم‌افزایی و مشارکت بین شهرداری منطقه11، در جلسه‌ای به دعوت شهرداری منطقه11 و با حضور شهردار منطقه6، در مورد اقدامات لازم برای ساماندهی همه‌جانبه دستفروشان چهارراه ولیعصر(عج) بحث و بررسی صورت گرفت.
او افزود: طرح انضباط شهری از اول تیرماه در محدوده تئاتر شهر فعال است. اکنون که زمین بازارچه در کوچه سرمد تسطیح و آماده شده، تلاش می‌کنیم تا 20دی‌ماه در اختیار دستفروشان ثبت‌نام‌شده قرار بگیرد و همچنین قبل از بهمن‌ماه، این بازارچه راه‌اندازی شود و به بهره‌برداری کامل برسد. تا‌کنون تعدادی از دستفروشان ثبت‌نام کرده‌اند و بقیه هم در مدت زمان باقیمانده ثبت نام خواهند کرد. موسوی در رابطه با احتمال جایگزین شدن دستفروشان جدید در محدوده تئاترشهر، تأکید کرد: تمام تلاش ما این است که چنین اتفاقی بعد از ساماندهی دستفروشان فعلی محدوده تئاتر شهر رخ ندهد و به همین دلیل طرح انضباط شهری تا پایان سال در این محدوده برقرار خواهد بود. باید از دیگر ظرفیت‌های قانونی نظیر نیروی انتظامی، پلیس امنیت و دستگاه قضایی نیز برای جلوگیری از هرگونه بساط‌گستری در این محدوده استفاده کنیم.

تخلیه انبارهای مسجد حضرت ولیعصر(عج)
به‌گفته موسوی از حدود 4‌ماه پیش برای رسیدگی به این معضل، اقداماتی انجام شده است:«پیگیری و هماهنگی با شرکت شهربان و حریم‌بان و شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران برای اجرای طرح انضباط شهری در محدوده تئاتر شهر (با همکاری شرکت شهربان و مشارکت نیروی انتظامی) انجام شد تا از این طریق بساط‌گستران و عوامل آنها و لیدرهای دستفروشان شناسایی شوند. همچنین انبارهای مسجد حضرت ولیعصر(عج) که به کلونی دپوی چرخ و اجناس بساطی‌ها تبدیل شده بود، تخلیه و مسدود شدند.» پیگیری و مکاتبه با برق منطقه‌ای برای برخورد قانونی با انشعابات غیرمجاز بساط‌گستران از پایه چراغ‌ها و شناسایی و تهیه بانک اطلاعاتی از همه بساطی‌ها و لیدر‌های آنها و معرفی به مراجع ذی‌صلاح، هماهنگی‌های فراسازمانی با وزارت ارشاد برای شروع و تجهیز کارگاه برای حصار حریم تئاترشهر و همچنین مکاتبه با مرکز بهداشت جنوب تهران و معرفی مصادیق نقض پروتکل‌های بهداشتی توسط اغذیه‌فروشان چهارراه ازجمله اقداماتی است که برای پاکسازی صحنه محدوده تئاترشهر از حضور دستفروش‌ها پیگیری شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید