• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 11 دی 1402
کد مطلب : 214130
+
-

تحقق کمربند سبز 50هزار هکتاری تا سال1404

نگاه
تحقق کمربند سبز 50هزار هکتاری تا سال1404


حسین نظری؛ معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهرداری تهران


نگهداشت فضای سبز شهر تهران به 2بخش داخل شهر و همچنین کمربند سبز پیرامون شهر تهران تقسیم می‌شود. در بحث فضای سبز داخل شهر تهران، اولویت اول و اصلی ما با نگهداشت فضای سبز موجود است. علاوه بر این، با توجه به بحث کمبود آب و خشکسالی، موضوع آبیاری مناسب و صرفه‌جویی در مصرف آب و استفاده از پساب برای این منظور هم مطرح است و برای آبیاری و حفظ فضای سبز موجود روی این بخش متمرکز شده‌ایم. درکنار حفظ فضای سبز موجود در شهر تهران، برای مناطق کم‌‌برخوردار از حیث فضای سبز نیز برنامه‌های ویژه‌ای داریم و به‌دنبال افزایش سرانه فضای سبز در این محدوده‌ها هستیم. در مناطق کمتر توسعه‌یافته از بعد فضای سبز که میزان تراکم فضای سبز آنها کم است، موضوع خرید و تملک باغ‌ها را دنبال می‌کنیم و این موضوع به‌صورت جدی در برنامه‌های ما قرار دارد.
درخصوص بودجه مورد نیاز برای تملک باغ‌ها با هدف ایجاد و افزایش سرانه فضای سبز در مناطق کم‌برخوردار، معمولا بودجه‌ای را که برای این منظور در برنامه شورای اسلامی شهر تهران می‌آید، به شکل 100درصدی محقق می‌کنیم که در سال گذشته به این شکل بود و ان‌شاءالله امسال هم به همین صورت خواهد بود و بودجه مورد نیاز 100درصد محقق می‌شود. درخصوص جریمه‌هایی که برای قطع و خشکاندن درختان از افراد متخلف اخذ می‌شود هم ذکر این نکته ضروری است که تمام این جرایم به‌صورت کامل و 100درصد برای تملک و افزایش فضای سبز در مناطق کم‌برخوردار اختصاص پیدا می‌کند؛ هرچند این مبلغ در مقابل بودجه‌هایی که در شهرداری تهران برای تملک باغ‌ها هزینه می‌شود، در واقع مبالغ چندان قابل‌توجهی نیست.
در بحث کمربند سبز شهر تهران هم طی سال‌های اخیر و در این دوره از مدیریت شهری اتفاقات بسیار خوبی افتاده ‌و ان‌شاء‌الله تا قبل از پایان ششمین دوره مدیریت شهری اهداف پیش‌بینی‌شده در این بخش محقق خواهد شد. بر همین اساس ما در سال1400 بالغ بر 1250هکتار توسعه فضای کمربند سبز شهر تهران را داشتیم. این میزان در سال بعد افزایش پیدا کرد. به این ترتیب در سال1401 بالغ بر 1500هکتار توسعه کمربند سبز شهر تهران را داشتیم. در سال‌جاری هم برنامه‌های خوبی داریم. برای سال1402 برنامه ما این است که ان‌شاء‌الله 2هزار هکتار به کمربند سبز شهر تهران در 13نقطه اضافه کنیم. با افقی که تا سال1404 ترسیم کرده و در پیش داریم، ان‌شاءالله فضای سبز کمربند شهر تهران از میزان 50هزار هکتار عبور خواهد کرد. با فضای سبز ایجاد‌شده در کمربند سبز شهر تهران تا به امروز و همچنین 2هزار هکتاری که امیدواریم امسال در این بخش به بهره‌برداری می‌رسد و افتتاح خواهد شد. در پایان سال1402 مساحت فضای سبز کمربند سبز شهر تهران از 47هزار هکتار عبور می‌کند و در ادامه و تا پایان سال1404 طبق برنامه‌ریزی صورت‌گرفته و افق ترسیم‌شده، امیدوارم در این بخش به مساحت 50هزار هکتار برسیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید