• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
یکشنبه 10 دی 1402
کد مطلب : 214053
+
-

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران:

طلا فروشان مخالف اعلام سرمایه‌هایشان هستند

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران به همشهری گفت: طلا‌فروشان مشکلی برای پرداخت مالیات، شفاف‌سازی‌ و ثبت‌اطلاعات در سامانه مودیان ندارند اما چالش اصلی طلا‌فروشان بحث امنیت سامانه جامع تجارت است که از آنها می‌خواهد میزان موجودی طلایشان را افشا کنند. به همین دلیل طلافروشان مخالف اعلام سرمایه‌شان در سامانه جامع تجارت هستند.
نادر بذرافشان درباره چالش‌های به‌وجود آمده در صنف طلافروشان گفت: طبق تبصره 4ماده 18قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، سامانه جامع تجارت باید از مهر‌ماه اجرایی می‌شد اما با توجه به شرایط صنعت طلا و جواهر و آموزش‌هایی که در این زمینه لازم بود و همچنین بحث‌های امنیتی، اجرای این سامانه به تعویق افتاد.
او با بیان اینکه یکی از بحث‌های مهم این سامانه بحث امنیت سامانه است افزود: بحث امنیت سامانه برای فعالان این صنعت از اهمیت بالایی برخوردار است چون طلا گرانبها‌ترین فلز دنیا است و حفظ اطلاعات مربوط به موجودی طلا از اهمیت بالایی برخوردار است به همین دلیل طلا فروشان نسبت به ثبت سرمایه و مسائل امنیتی این سامانه معترض هستند.او افزود: فعالان صنف طلا یک بحث تلخ مالیات بر‌ارزش افزوده را از سال 1388تجربه کرده‌اند که این موضوع واحد‌های تولیدی و توزیعی را دچار آسیب‌های مالی زیادی کرد اما بعد از 12سال مسئولان متوجه شدند که اصل طلا نمی‌تواند مشمول مالیات بر ارزش افزوده شود.
رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران تصریح کرد: صرف‌نظر از این تجربه تلخ 2 پرسش برای فعالان این صنف مطرح است که هنوز پاسخی به آنها داده نشده است. پرسش نخست این است که چرا باید سرمایه‌ای که بعضا بعد از چند نسل به آنها رسیده یا بخشی از این سرمایه متعلق به بستگان و خانواده‌های آنها است در این سامانه ثبت شود.پرسش دوم نیز این است که بعد از ثبت اطلاعات در این سامانه امنیت خانواده‌های آنها چه خواهد شد؟
بذرافشان همچنین باتأکید بر اینکه کد ملی مصرف‌کننده نیز باید در سامانه جامعه تجارت ثبت شود تأکیدکرد: این دو سؤالی است که از سال گذشته تاکنون به‌طور مداوم پیگیری شده اما مسئولان اعلام کرده‌اند که این موضوع قانونی و لازم‌الاجراست و باعث سردرگمی و ابهام شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید