• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
شنبه 9 دی 1402
کد مطلب : 213939
+
-

چطور هوای آلوده را به خانه راه ندهیم؟

روزهای آلوده می‌توانیم در منزل هوای تمیز داشته باشیم

چطور هوای آلوده را به خانه راه ندهیم؟

کارشناسان و متخصصان بهداشت و سلامت همواره تأکید می‌کنند که در روزهای آلودگی هوا، مردم در خانه بمانند و از ترددهای غیرضروری در شهر بپرهیزند اما شاید ندانید که در زمان آلودگی هوا با شاخص‌های بالا، حتی هوای خانه هم آلوده می‌شود و می‌تواند سلامت افراد به‌ویژه کودکان را با خطر مواجه کند. در برخی موارد بزرگسالان هم با وجود ماندن در خانه مشکلاتی ازجمله سوزش چشم، بینی، گلو، سرگیجه، خستگی، سردرد، سوزش پوست و... را تجربه می‌کنند. ضرورت توجه به این مسئله و آگاهی از شرایط مقابله با آن در حالی مطرح است که کلانشهری مثل تهران از ابتدای امسال تا پایان پاییز تنها 9روز هوای پاک داشته است.

چرا آلودگی هوای خانه مهم است؟
اگر مردم نسبت به آلودگی‌های هوا در محیط خانه آگاه نباشند، سیستم دفاعی بدن آنها قادر به استراحت‌کردن نیست و در نتیجه احساس خستگی در آنها از بین نمی‌رود و کارایی‌شان هم رو به تحلیل خواهد رفت. این در حالی است که پژوهش‌های علمی رابطه مستقیمی بین آلودگی هوا و حمله‌های قلبی و آسیب به سیستم تنفسی را نشان می‌دهند. در خانه‌هایی هم که کودکان حضور دارند، بیشتر از بزرگسالان در زمان قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا آسیب می‌بینند. همچنین زنان باردار هم نسبت به مردان بسیار آسیب‌پذیرتر هستند.

هوای آلوده خانه چه مقدار آسیب‌زاست؟
درباره اینکه آیا آسیب هوای آلوده درون خانه برای سلامت افراد به همان میزان هوای بیرون از خانه است، متخصصان تأکید می‌کنند‌ شرایط مشابه ‌وجود ندارد چون میزان آلایندگی بسیار مهم است و آنچه در خانه وجود دارد نسبت به آلایندگی هوای خارج از خانه بسیار کمتر است. به همین دلیل وضعیت حادی وجود ندارد اما نمی‌توان نفوذ این آلایندگی در داخل خانه را نادیده گرفت.

مسیرهای ورود آلودگی هوا به خانه
ورود هوای آلوده به داخل خانه از چند مسیر صورت می‌گیرد؛ از درز و شکاف‌ پنجره‌ها، در ورودی و خروجی، دریچه کولر و... . به‌طور کلی هوا سیال است و هر جایی که فضا باز باشد، حرکت خواهد داشت. در این‌باره بهترین کار این است که روزنه‌های ورودی هوا به داخل خانه بسته شود تا میزان ورود هوای آلوده کاهش پیدا کند.

بیشترین آلاینده هوایی
یکی از بیشترین آلاینده‌های هوای داخل منزل، گردوغبار است و این آلاینده در زمان آلودگی هوا با شاخص بالا بیشتر هم می‌شود. گردوغبارها از محیط خارج وارد منزل می‌شوند و البته می‌توانند منشأ داخلی هم داشته باشند. این در حالی است که در زمان افزایش شاخص آلایندگی هوا، توصیه کارشناسان سلامت، پرهیز از فعالیت در فضای باز است. حالا کارشناسان می‌گویند که درصورت آلودگی هوای داخل خانه هم باید به این توصیه توجه شود. در این روزها حتی سیگار و قلیان هم در خانه نکشید.

شاید هوای خانه شما آلوده‌تر از بیرون باشد  
آلودگی هوای خانه یک مشکل جهانی است و مقالات متعددی هم درباره این موضوع منتشر شده. در این‌باره حتی آژانس حفاظت از محیط‌زیست (EPA) هم اعلام کرده در برخی موارد سطح آلاینده‌های هوا در داخل منازل و ساختمان‌ها می‌تواند 2تا 5برابر و گاه تا 100برابر بیشتر از هوای بیرون باشد؛ یعنی مهم نیست که هوای بیرون چقدر آلوده است، بلکه هوای داخل منزل شما به‌دلیل نوع فعالیت شما و استفاده از آلاینده‌های دیگر می‌تواند بسیار بدتر از آن باشد. در این شماره از ضمیمه تندرستی، نکات مهمی از هوای آلوده در منزل پیش‌روی شما قرار گرفته است و شما در ادامه این بخش هم می‌توانید چند نکته جالب از مقالات خارجی را بخوانید.

آسیب آلاینده‌ها یکسان نیست  
همه افراد به یک اندازه تحت‌تأثیر کیفیت پایین هوای داخلی قرار نمی‌گیرند. افراد حساس، افراد بالای 65سال، افراد مبتلا به عوارض قلبی، عروقی و تنفسی، زنان باردار و کودکان دربرابر واکنش‌های نامطلوب و اثرات بهداشتی ناشی از آلاینده‌های هوای داخل خانه بسیار آسیب‌پذیرتر هستند. همه آلاینده‌ها هم یکسان نیستند.

یکی از  بیشترین آلاینده‌های هوای داخل منزل، گردوغبار است و این آلاینده در زمان آلودگی هوا با شاخص بالا بیشتر می‌شود


 

این خبر را به اشتراک بگذارید