• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 9 دی 1402
کد مطلب : 213907
+
-

«وگان‌ها» در باغ گیاه‌شناسی

نگاه
«وگان‌ها» در باغ گیاه‌شناسی

رابعه تیموری؛ روزنامه‌نگار

هم فال است و هم تماشا. دور هم جمع شده‌اند تا علاوه بر آنکه وگانیسم و گیاه‌خواری را ترویج می‌کنند، محصولاتشان را هم به فروش برسانند. اغلب آنها وگان هستند و کار و کسبی که راه انداخته‌اند، خدمات‌رسانی به کسانی است که با آنها هم‌فکر و هم‌عقیده‌اند و در سفره و سبک زندگی خود مروج و طرفدار پیشگیری از کشتار حیوانات و پرهیز از مصرف غذاهای حیوانی هستند. محل دورهمی و کار و کسب آنها هم یک محل ویژه است: باغ گیاه‌شناسی ملی ایرانیان، پرگل و گیاه‌ترین باغ ایرانی که لقب بزرگ‌ترین و زیباترین پارک گیاه‌شناسی خاورمیانه را یدک می‌کشد. وگان‌های صاحب کسب‌وکار، از روز چهارشنبه تا جمعه هفته گذشته در این باغ جمع بودند.

از شیر سویا تا شیره گیاه
محصولات غرفه‌های فروش لوازم آرایشی و بهداشتی گیاهی، شیک و خوش آب‌ورنگ هستند و فروشندگان‌شان هم با مهارت از آنها تعریف و تمجید می‌کنند؛ «در ترکیبات این محصولات به جای مواد نفتی و حیوانی از شیر سویا و شیره گیاهان استفاده شده است... .» بانوان صاحب مزون‌های پوشاک با انواع لباس‌هایی که از الیاف سلولزی تهیه شده‌اند در جشنواره شرکت کرده‌اند، ولی در میان آنها تولیدکنندگان خوش‌ذوق و خلاقی مانند مهدیه محمدی که برای تزئین لباس‌ها از برگ‌های پاییزی بخارپزشده استفاده کرده، مشتریان بیشتری دارند.

میزبانی از مهمانان خاص
دورهمی کاسبان گیاه‌خوار برای باغ گیاه‌شناسی ملی هم بی‌خیر و برکت نبوده و بخش تجاری‌سازی‌ و بازرگانی باغ میزبانی این جشنواره را پذیرفته است. ودود صمدی که مدیریت این بخش را بر عهده دارد، می‌گوید: «بعد از جشنواره پاییزه که یک‌ماه پیش در اینجا برگزار شد، باغ به حالت خواب فرورفت و روزانه بیشتر از 300-200نفر بازدیدکننده نداشتیم، اما با برگزاری جشنواره وگان تعداد بازدیدکننده‌ها به چند برابر افزایش پیدا کرد.» معرفی ظرفیت‌ها و جذابیت‌های طبیعی و بصری باغ گیاه‌شناسی به عموم مردم، از اهداف متولیان اداره باغ است که در حاشیه برگزاری جشنواره‌های مختلف دنبال می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید