• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
جمعه 8 دی 1402
کد مطلب : 213838
+
-

دوباره شمشیرماهی به کمک سودوکوبازها می‌آید!

ناصر فروندیان

سلام به علاقه‌مندان یادگیری سودوکو. این هفته آموزش ما در مورد تکنیکی به اسم Finned Sword Fish است. مخاطبان کلاس سودوکوی ما، نوعی از این تکنیک را در جلسات قبل دیده‌اند. چراکه قبلا با مفهوم Finned آشنا شده‌اند.اگر یادتان باشد، در آموزش تکنیک X Wing تکنیکی به اسم Finned Xwing را توضیح دادیم و گفتیم که خانه Finned شده به خانه‌ای گفته می‌شود که اگر صحیح باشد کاندیدایی را برای ما حذف می‌کند و اگر صحیح نباشد باعث می‌شود که تکنیک اصلی ما یعنی X Wing دیده شود.
در Finned Sword Fish هم ماجرا همان است. در صورتی که خانه Finned شده جواب صحیح نباشد، پس بدون شک ما شاهد یک Sword Fish (شمشیرماهی)خواهیم بود.
اما اگر درباره خود تکنیک شمشیرماهی چیز زیادی به یادتان نمی‌آید، باید درس‌های قبلی را از آرشیو مرور کنید و سپس سراغ سودوکوی پایین بروید:  

خب اول باید کاندیدای مورد نظرمان را پیدا کنیم و پس از آن شروع به رنگ‌کردن کنیم. در تکنیک شمشیرماهی(Sword Fish) ما به 3 ستون یا 3 ردیف نیازداریم که با هم مرتبط باشند، پس به کاندیدای 3 در ستون اول، پنجم و نهم سودوکوی بالا نگاه می‌کنیم و تمامی خانه‌هایی که دارای کاندیدای 3 هستند را رنگ می‌کنیم. از ستون اول خانه های 51 و 71 و از ستون پنجم خانه‌های 35 و 75 و 95 و  در آخر هم از ستون نهم که هر 3خانه زردرنگ ۳۹ و ۵۹ و ۷۹ کاندیدای 3 را در خود جای داده‌اند. برای درک بهتر شکل شمشیرماهی، خانه‌هایی که در آن‌ها سرنخ وجود داشت(۳۱ و ۵۵) را هم به رنگ زرد در آوردیم. ما متوجه شدیم که خانه 95 خانه ای نیست که جزو شمشیرماهی باشد و لذا آن را به رنگ سبز درآوردیم. ضمنا متوجه شدیم که اگر خانه سبز کاندیدای 3 نداشت، خیلی راحت می‌توانستیم با خانه‌های زرد، یک Sword Fish از نوع 3-2-2 را ببینیم. ما در حال حاضر، یک خانه سبز داریم که اسم آن را می‌گذاریم Finned و می‌گوییم خانه‌های زردرنگ یک Sword Fish هستند به‌علاوه خانه سبز Finned! ولی الآن  نمی‌توان مثل شمشیرماهی‌ساده، کاندیداهای اضافی را حذف کرد! حالا مسئله روی خانه سبزرنگ Finned، قفل شده است. یا این خانه سبز، کاندیدای 3 درستی را در خودش جای داده است (که اگر این است، پس بدون شک خانه 74 نباید 3 باشد) یا اینکه خانه سبز Finned شده کاندیدای 3 صحیحی ندارد (که باعث می شود ما شاهد یک Sword Fish کامل باشیم) که در آن صورت هم باز خانه 74 نمی تواند 3 صحیحی در خود جای دهد.
پس الآن می‌توانیم با خیال آسوده، کاندیدای 3 را از خانه 74 حذف کنیم.
با توضیحات بالا،  مفهوم Finned واضح‌تر شد و فهمیدیم همیشه در صورتی که خانه Finned  شده صحیح نباشد تکنیک اصلی به کار می‌آید.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید