بعد از آزادسازی واردات خودرو، قرار بود 200هزار دستگاه خودروی خارجی وارد شود و تب تقاضای واقعی یا کاذب بازار را بخواباند؛ اما روایت آمارها، از تحقق حدود 2درصدی این قرار حکایت دارد. بهگزارش همشهری، تاکنون ۴۳۸۶دستگاه خودرو از گمرکات کشور ترخیص شده که مجموع ارزش آنها به ۸۶میلیونو۴۷۸هزار دلار میرسد. جدای از اینکه میانگین قیمت این خودروها حدود 20هزار دلار است و هیچ تناسبی با وعده واردات خودروهای اقتصادی ندارد، تعداد آنها هم بهقدری کم است که اصلا به چشم بازار نمیآید. وزیر پیشین صنعت، وعده داده بود تا خرداد۱۴۰۲ حدود ۲۰۰هزار خودرو وارد کشور شود که عجالتا حدود 2درصد آن محقق شده است. حالا از 30هزار نفری که اسفندماه سال گذشته با بلوکه کردن 500میلیون تومان در صف خرید خودروی وارداتی نشسته بودند، کمتر از 15درصد به امید دریافت خودرو دارند و برای بیش از 85درصد آنها اصلا خودرویی بهصورت قطعی وارد کشور نشده است. یکی از اصلیترین دلایل کندی واردات خودرو، مشکلات و اختلافنظرهای حوزه تأمین ارز است و با توجه به وضعیت موجود و حواشی واردات خودرو در ماههای گذشته، احتمالا هدفگذاری عباس علیآبادی، وزیر فعلی صنعت، معدن و تجارت برای واردات 100هزار خودروی برقی در سالجاری نیز باید به فهرست وعدههای نامحقق خودرویی اضافه شود. اظهارات مسئولان خودرویی وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از این است که در 9ماهه امسال، بهطور متوسط قیمت خودروهای تولید داخل در بازار حدود ۲۶درصد و قیمت خودروهای مونتاژی حدود ۴۳درصد کاهش پیدا کرده است که بخشی از آن ناشی از رشد 10درصدی تولید بوده اما بخش بزرگی از آن بهخصوص در مورد مونتاژیها، تأثیر روانی وعدههای واردات خودرو است که اگر بیاثر شود، یقینا بر مناسبات قیمتی بازار تأثیر منفی خواهد گذاشت.
خودروهای «نا» وارداتی
در همینه زمینه :
گشتی در اقتصاد ایران
گشتی در اقتصاد ایران