• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
پنج شنبه 7 دی 1402
کد مطلب : 213783
+
-

دیدار هزاران نفر از زنان و دختران با رهبر معظم انقلاب

به افتخار زنان

حضرت آیت الله خامنه ای: این‌تصورکه کار‌ خانه وظیفه زن است، کاملا غلط است

رهبری
به افتخار زنان

علیرضا احمدی-روزنامه‌نگار

رهبرمعظم انقلاب صبح دیروز(چهارشنبه) در دیدار هزاران نفر از زنان و دختران، به تبیین دیدگاه منطقی و عقلانی اسلام درباره ابعاد مختلف حضور زنان در خانواده و فعالیت نامحدود آنان در اجتماع، سیاست و مدیریت‌های سطوح گوناگون پرداختند و تأکید کردند: در اسلام راه هر نوع فعالیت اجتماعی برای زنان همچون مردان، باز است به شرط رعایت دو حساسیت مهم یعنی موضوع خانواده و مراقبت از خطر جاذبه‌های جنسی.

رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از زنان و دختران تبیین کردند

عظمت شخصیت حضرت‌زهرا س
عظمت شخصیت بانوی دوعالم، حضرت فاطمه‌زهرا(س) غیرقابل درک است. براساس حدیثی معتبر، خداوند از خشم آن حضرت به خشم می‌آید و از خشنودی او خشنود می‌شود که بالاتر از این، هیچ فضیلتی برای انسان قابل‌تصور نیست. بنابراین هرکس رضایت پروردگار را می‌خواهد باید به توصیه‌ها، درس‌ها و جهت‌گیری‌های آن حضرت در خانواده و در جایگاه دختری، مادری، همسری و در عرصه اجتماع و سیاست عمل کند.

2رویکرد در مقابل یکدیگر
هویت‌ زن، ارزش‌ها، حقوق، تکالیف، آزادی‌ها و محدودیت‌های او مسئله‌ای حیاتی و بسیار تعیین‌کننده است. در قبال این مسئله بسیار مهم، دو رویکرد کلی غربی و اسلامی در جهان وجود دارد که مقابل هم هستند.

گریز غرب از مباحثه
نظام تمدنی و فرهنگی غرب از مباحثه درباره مسائل مهم زنان می‌گریزد. غربی‌ها چون درباره زنان منطقی ندارند، در قبال هر سؤال و موضوعی، تلاش می‌کنند حرف خود را با جنجال و هوچی‌گری، خریدن شخصیت‌های سیاسی و غیرسیاسی، استفاده ابزاری از هنر و ادبیات و فضای مجازی و تسلط بر مراکز بین‌المللی مربوط به زنان به‌پیش ببرند.

آمار وحشت‌آفرین
آمار رسمی فساد اخلاقی در غرب وحشت‌آفرین است. چرا هر مسئله‌ای که خانواده را منهدم می‌کند روزبه‌روز در غرب برجسته‌تر می‌شود و درمقابل، هیچ تقبیح و برخورد جدی با متعرضان به زنان محجبه‌ صورت نمی‌گیرد.

نوع مواجهه اسلام با مسئله زن
مواجهه اسلام با مسئله زن درست برعکس برخورد غرب، منطقی و استدلالی است. مسئله زن یکی از نقاط قوت اسلام است و نباید تصور شود که ما باید در مسئله زن پاسخگو باشیم.

عرصه‌‌ برابری زن و مرد
برابری زن و مرد در مسئله کرامت و ارزش‌های انسانی از مؤلفه‌های منطق قوی و عقلانی اسلام است. در ارزش‌های انسانی و عروج معنوی، زن و مرد مطلقا بر یکدیگر ترجیح ندارند و هردو با استعداد مشابه و به میزان همت خود قادر به طی کردن مراتب عروج معنوی هستند.

نفی برتری‌طلبی مردان
در زمینه‌های معنوی، خداوند در قرآن حتی گاهی زن را بر مرد ترجیح داده و زنانی مانند همسر فرعون و حضرت مریم را به‌عنوان الگو برای همه انسان‌های مؤمن معرفی کرده ‌است که این رویکرد برای نفی حالت برتری‌طلبی مردان به‌دلیل شرایط مادی و جسمانی آنهاست.

حق و تکلیف زنان
حضور در جامعه و مسئولیت‌های اجتماعی از دیگر عرصه‌های نقش‌آفرینی یکسان زن و مرد است. به تعبیر امام بزرگوار، دخالت در سیاست و مقدرات اساسی کشور حق و تکلیف زنان است. ضمن اینکه براساس روایات، پرداختن به امور جامعه ازجمله اهتمام به امور مسلمین، مانند مسئله امروز غزه، وظیفه همگان است. بنابراین در احساس وظیفه و مسئولیت عمومی، تفاوتی بین زن و مرد وجود ندارد.

عدالت جنسیتی
وظایف خانوادگی مقوله‌ای است که زن و مرد با توجه به امکانات و ظرفیت‌های جسمی و روحی خود، وظایف متفاوتی دارند. براین اساس شعار «برابری جنسیتی» که برخی به‌صورت مطلق بیان می‌کنند غلط‌ و آنچه صحیح است «عدالت جنسیتی» است.

حقوق خانوادگی یکسان
عدالت یعنی قرار دادن هرچیز در جای خود، وظایف اختصاصی زن مانند فرزندآوری و پرورش فرزند متناسب با ساخت روحی، جسمی و عاطفی زن است. اگرچه وظایف خانوادگی زن و مرد متفاوت است، اما حقوق خانوادگی آنها بنا بر تصریح قرآن کریم یکسان است.

قانونی که تصویب آن باید دنبال شود
خانه محل آرامش و آسایش زن است و رفتارهای بد شوهر مانند بددهانی یا آسیب زدن جسمی به هیچ‌وجه قابل‌قبول نیست. راه مواجهه با اینگونه آسیب‌های درون خانواده، تصویب قوانین حاوی «مجازات سخت» است. دراین زمینه قانونی در مجلس در جریان تصویب است که باید دنبال شود و ما هم سفارش می‌کنیم تا مجازات سختی برای مردانی که محیط خانه را برای زن ناامن می‌کنند، درنظر گرفته شود.

شایسته‌سالاری
سؤال‌هایی درباره حضور زنان در مشاغل گوناگون و مدیریت‌های اجتماعی و دولتی وجود دارد. دراین عرصه نیز مسئله جنسیت مطرح نیست و هیچ محدودیتی برای حضور زنان وجود ندارد. شایسته‌سالاری تنها ملاک واگذاری مسئولیت‌های اجتماعی و سیاسی به زنان و مردان است. در جایی مانند وزارت یا نمایندگی مجلس اگر بانوی مجرب و کارآمد بهتر و شایسته‌تری وجود دارد، ازنظر اسلام هیچ محدودیتی برای تصدی او وجود ندارد.

شرط حضور زنان در مشاغل
شرط حضور زنان در مشاغل محروم نشدن آنان از مشغله اساسی زنانه، یعنی خانه‌داری، فرزندآوری و مادری است. حتی برخی مشاغل مانند پزشکی و معلمی برای زنان و دختران واجب کفایی است و اگر گاهی اشتغال زن با خانه‌داری، فرزندآوری و لوازم آن، تعارض پیدا می‌کند، مسئولان کشور باید راه‌حلی پیدا کنند که هیچ‌یک از این دو وظیفه زمین نماند. البته این وظایف قابل‌جمع است؛ همچنان‌که زنان نخبه و موفقی را در بخش‌های علمی و اجرایی می‌شناسیم که فرزندان خوبی نیز تربیت کرده‌اند.

حساسیتی که باید رعایت شود
دومین حساسیت اسلام در مسئله حضور اجتماعی زن، خطر و لغزشگاه جاذبه‌های جنسی است. یکی از جنبه‌های تأکید اسلام روی حجاب، ایجاد محدودیت برای خطر جاذبه جنسی است که این حساسیت باید رعایت شود. بنابراین حجاب محرومیت نیست بلکه نوعی برخورداری و باعث حفظ امنیت زن است.

مسئله سن ازدواج
نظر اسلام درباره مسئله سن ازدواج، پرهیز از موکول کردن به سنین بالاست. البته این به‌معنای ازدواج کردن کودکان نیست؛ بلکه یعنی دختر و پسر هرچه به وقت ازدواج کنند، بهتر است.

نقش مهم مادری
نقش مادری برترینِ نقش‌ها در خلقت بشر به‌علت تضمین ادامه نسل و حیات انسان است. این تصور که کارِ خانه از قبیل پخت‌وپز و شست‌وشو وظیفه زن است، کاملا غلط است و در خانواده کارها باید با تفاهم انجام شود؛ همچنان‌که برخی مردها در کار خانه به زنان کمک می‌کنند.

پیشرفت‌های چشمگیر زنان
پیشرفت‌های زنان در بخش‌های مختلف علمی، ادبی، ورزشی و هنری در دوره جمهوری‌اسلامی بیش‌از 10برابر قبل از انقلاب است. با وجود اینکه ما هنوز نتوانسته‌ایم کشور را به معنی واقعی اسلامی کنیم و کشور، اسلامی نیمه‌کاره است، این موفقیت‌ها حاصل شده‌است و درصورت اجرای کامل اسلام این توفیقات چند برابر خواهد شد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید