• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
پنج شنبه 7 دی 1402
کد مطلب : 213769
+
-

هفتادودومین غواص

کتاب
هفتادودومین غواص

یکی از عملیات‌هایی که درباره آن حرف و حدیث‌های فراوانی وجود دارد، عملیات کربلای4است که در شامگاه سوم دی‌ماه 1365آغاز شد. بنابر‌دلایلی راجع‌به این عملیات کتاب‌های زیادی نوشته نشده است.
 اولین‌بار حمید حسام در سال 78کتاب «غواص‌ها بوی نعنا می‌دهند» را درباره این عملیات به رشته تحریر درآورد. حسام که تنها نویسنده‌ای است که تاکنون 3اثر از او توسط رهبر معظم انقلاب افتخار تقریظ را کسب کرده، اثر فاخر دیگری را درباره عملیات کربلای4خلق کرده است. او در کتاب «هفتادودومین غواص» روایتگر خاطرات کریم مطهری، جانباز دوران دفاع‌مقدس و فرمانده گردان غواصی جعفر طیار لشکر 32انصارالحسین(ع) همدان شد که شب عملیات با دیگر غواصان همدانی دل به اروند سپرد تا حماسه‌ای ماندگار را در «کربلای4» رقم بزنند.
با آغاز عملیات اگرچه غواصان به‌آرامی در آب خروشان اروند شنا می‌کردند، اما دشمن به‌لطف اطلاعاتی که نیروهای نفوذی و ماهواره‌های جاسوسی آمریکا در اختیارشان گذاشتند با تمامی امکانات و با آمادگی کامل منتظر بودند تا دست به کشتار و قتل‌عام وحشیانه رزمندگان ایرانی بزنند.
با نزدیک شدن به نقطه رهایی دشمن با پرتاب پی‌درپی منور، آسمان شب را مانند روز روشن کرد و با این کار توانست غواصان را شناسایی و آنها را آماج گلوله‌های آتشین خود کند. مولف در این اثر معتقد است، جنگ با همه فراز و فرودها، دستاوردها و ناکامی‌ها، نقدها و تحسین‌ها، حقایق و ناحقایق و شنیده‌ها و ناشنیده‌ها، یکی از بزرگ‌ترین و تلخ‌ترین رویدادهای تاریخ ایران بوده که قضاوت و موضع‌گیری درباره لحظه لحظه اتفاقات و عملیات‌های آن نیاز به بررسی منصفانه، موشکافانه و مستند دارد. کتاب «هفتاد و دومین غواص» همزمان با سالروز عملیات کربلای4از سوی انتشارات شهید کاظمی در 640صفحه و قطع رقعی با قیمت 200هزارتومان برای ششمین‌بار تجدید چاپ شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید