• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
پنج شنبه 7 دی 1402
کد مطلب : 213709
+
-

کلیسای تادئوس و بارتوقیمئوس مقدس

کلیسای تادئوس و بارتوقیمئوس مقدس

معرفی: 
کلیسای تادئوس و بارتوقیمئوس مقدس نخستین کلیسای ارمنی و مسیحی تهران است که توسط 10 خانواده ارمنی که به دستور فتحعلی‌شاه قاجار از جلفای اصفهان برای انجام امور شیشه‌گری کاخ‌های سلطنتی به تهران آمده بودند، ساخته شد.

یادگار زندیه
بنای این کلیسا از نظر معماری شباهت زیادی به کلیساهای ارامنه جلفای اصفهان دارد و مربوط به دوران زندیه می‌شود. کلیسا نیز بنایی یک طبقه است که از حیاط، تالار مراسم، ایوان، ورودی به تالار، اتاق گوشه جنوب شرقی تالار و فضای نیمه بازی در شرق تالار تشکیل شده‌است. وسعت محوطه کلیسا به همراه حیاط و اتاق‌ها به 350مترمربع می‌رسد و مساحت بنای کلیسا 50مترمربع است. مصالح به‌کار رفته در بنای این کلیسا خشت و آجر، بام کلیسا از کاهگل، درها و پنجره‌ها همگی از چوب است. کلیسا هم پلانی مستطیلی دارد و محراب کلیسا در شرقی‌ترین قسمت تالار و به‌صورت ایوانی در داخل تالار قرار گرفته‌است.

جذابیت‌های خاص
یکی از جذابیت‌های این مجموعه را می‌توان سقف بنا دانست که از خارج مسطح بوده و از داخل توسط 4 قوس اصلی به دیوارهای محراب و 2 ستون متکی می‌شود. در مرکز سقف و منتهی‌الیه هم قوس‌های گنبدی بسیار کوچکی با چند نورگیر قرار دارد. در سال ۱۳۴۸ شمسی در زمان رنگ کردن دیوارهای کلیسای تادئوس و بارتوقیمئوس، گچ دیوارها فرو ریخت و نقاشی‌هایی شامل گل و گیاه و پرندگان، تصاویری از سفرای روسیه و انگلستان، اسکندر، شاهزاده گرجستان و ... زیر گچ پدیدار شد؛ نقاشی‌هایی که با رنگ و روغن روی دیوارها به تصویر کشیده‌ شده بودند.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید