• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 7 دی 1402
کد مطلب : 213695
+
-

آتشکده آدریان

آتشکده آدریان

معرفی: 
ساخت بنای این مکان مقدس را ارباب کیخسرو در اواخر دوره قاجاریه به کمک زرتشتیان ایران و هند به پایان رساند.او در یادداشت‌های خود علت ساخت این معبد را نبود عبادتگاه برای حدود ۵۰۰ نفر بازرگان و کشاورز زرتشتی تهران ذکر کرده است.

آتشی که خاموش نمی‌شود
کیخسرو برای ساخت نیایشگاه تهران از بهرام‌بیکاجی یکی از زرتشتیان بمبئی کمک گرفت. بیکاجی نیز، هم برای ساخت آتشکده و هم نگهداری آن از زرتشنیان بمبئی کمک جمع‌آوری کرد. در مرکز این بنا آتشی هزاران ساله وجود دارد که از سال ۱۲۹۶ خورشیدی و برای نیایش زرتشتیان در این مکان قرار داده شده‌است. انواع مراسم زرتشتیان در آتشکده آدریان برگزار می‌شود. در سال ۱۳۸۷ مدیریت این عبادتگاه به انجمن موبدان تهران واگذار شد. در حال حاضر مدیریت این آتشکده به کمیسیون مذهبی، آموزشی، فرهنگی و ورزشی انجمن زرتشتیان تهران محول شده است. رویدادهای مهمی مانند آیین‌های گذشتگان (سوم، چهارم، دهه، روزه، سال)، دعای اردیبهشت، مراسم نوروز و مراسم عروسی زرتشتیان در اینجا برگزار می‌شود.

معماری بی‌نظیر
از بدو ورود، ساختمان اصلی مانند مرواریدی زیبا در وسط این محوطه خودنمایی می‌کند. سمت راست درب اصلی خانه آدریان، پله‌هایی است که به طبقه دوم منتهی می‌شود که بخش خانه‌داری آدریان در آن قرار دارد. در سمت چپ دفتر زیارتگاه آدریان قرار دارد که مسئولیت انجام هماهنگی‌های لازم برای بازدید از آدریان را برعهده دارد. موبدان نیز در آتشکده حضور دارند تا گردشگران را راهنمایی کنند. فضای داخلی آتشکده از 3 قسمت مجزا تشکیل شده است: بخش اول عبادتگاه، بخش دوم محل نگهداری آتش که عوام نمی‌توانند وارد آن شوند. بخش سوم هم تالار «یحت» است که محل برگزاری مراسم مذهبی به‌شمار می‌آید. البته این روزها به‌دلیل تعمیرات امکان حضور در آتشکده نیست و فقط گردشگران می‌توانند از محوطه دیدن کنند.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید