• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
چهار شنبه 6 دی 1402
کد مطلب : 213691
+
-

از «ایدفا» تا « یاماگاتا»

مروری بر چند جشنواره‌ مهم فیلم مستند

ایدفا

جشنواره بین‌المللی فیلم مستند آمستردام یا ایدفا، مهم‌ترین رخداد سالانه سینمای مستند در جهان است. در مقایسه با بقیه جشنواره‌های بین‌المللی، ایدفا هرساله بیشترین تعداد تولیدات مستند را به نمایش می‌گذارد. ایدفا معمولاً در فاصله 14تا 25نوامبر هرسال در شهر آمستردام برگزار می‌شود و مستندهای مختلفی را با انواع و اقسام  ژانرها به نمایش می‌گذارد. ایدفا همه‌ساله برنامه‌ها و پلتفرم‌های ویژه‌ای برای فیلمسازان شرکت‌کننده دارد و تأکید خاصی بر خلاقیت و نوآوری و تازه‌گویی در مضامین محصولات شرکت‌کننده دارد.

ویژن دو ریل

جشنواره ویژن دو ریل با سابقه بیش از نیم قرن فعالیت یکی از قدیمی‌ترین فستیوال‌های سینمایی جهان در عرصه فیلم مستند است‌. این جشنواره در شهر نیون سوئیس برپا می‌شود و زمان برگزاری‌اش هم فصل بهار در قاره اروپاست. رسانه‌های گروهی در این قاره از قول تحلیلگران هنری می‌نویسند که فصل بهار زمانی است که بیشترین استقبال مردمی از جشنواره‌های سینمایی و تئاتری می‌شود و به همین دلیل برگزارکنندگان جشنواره‌ها به‌دنبال بهره‌گیری از این موضوع هستند.

شفیلد داکیومنتری

 اهل‌فن از شفیلد به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین جشنواره‌های بین‌المللی فعال در انگلستان اسم می‌برند. منتقدان جهانی هم آن را سومین رویداد بین‌المللی سینمایی مستند می‌دانند.از امتیازات شفیلد یکی هم این است که در کنار گردآوری بهترین مستندات جهان در بخش مسابقه، یک بازار فروش عالی دارد که مستندسازان می‌توانند در آن توزیع‌کنندگان و خریداران علاقه‌مند را پیدا و آثارشان را برای فروش جهانی ارائه کنند. بسیاری از شرکت‌کنندگان در جشنواره برای حضور در این بازار فیلم راهی شفیلد می‌شوند.

یاماگاتا

یکی از شاخص‌ترین جشنواره‌های فیلم مستند در قاره آسیا برگزار می‌شود. جشنواره بین‌المللی فیلم مستند یاماگاتا، هر دو سال یک‌بار در ماه اکتبر در شهر یاماگاتای ژاپن برگزار می‌شود. این جشنواره که برای نخستین بار در اکتبر 1989برپا شد، یکی از قدیمی‌ترین جشنواره‌های فیلم مستند در جهان و یکی از مشهورترین جشنواره‌های آسیاست. فضای جشنواره صمیمی است و فیلمسازان آسیایی فرصت خوبی برای دیدار با همتایان غربی خود دارند. جشنواره فیلم مستند یاماگاتا می‌کوشد بهترین آثار مستند از سراسر جهان را به نمایش در آورد.

این خبر را به اشتراک بگذارید