• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
چهار شنبه 6 دی 1402
کد مطلب : 213688
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/g5ND9
+
-

روایت ناتمام

مستند « احمد» جنجالی‌ترین فیلم جشنواره سینما حقیقت بود

روایت ناتمام

با وجود همه تأکیدات مصطفی رزاق کریمی، کارگردان مستند «احمد» بر غیرسیاسی بودن اثرش، هیچ اثری به اندازه این فیلم با واکنش‌های سیاسی مواجه نشد. فیلمی که روزنامه‌های سیاسی در چند روز اخیر بیشتر از هر اثر دیگری که در هفدهمین جشنواره سینما حقیقت حضور داشتند به آن پرداختند. اتفاقی کاملا طبیعی در مورد فیلمی که تعداد زیادی از چهره‌های سیاسی در آن حضور دارند. روایتی خطی درباره زندگی سیداحمد خمینی که راوی اصلی‌اش دکتر فاطمه طباطبایی همسر یادگار امام است و قرار بوده تکمیل‌کننده روایت اثر، مصاحبه‌های متعددی باشد که فیلمساز با شخصیت‌های سیاسی که با فرزند بنیانگذار انقلاب رفاقت داشته‌اند، انجام داده است. فیلم در نیمه اولش بیشتر به مستند پرتره شباهت دارد ولی در نیمه دوم اثر، کارگردان بیشتر به رخدادهای سیاسی می‌پردازد و در هر موضوعی هم به اشارتی بسنده کرده و از آن عبور می‌کند.

روایت کارگردان
فیلمم را برای نسل جوان ساخته‌ام

مصطفی رزاق کریمی

وقتی فیلم «بانوی قدس» را درباره همسر امام خمینی(ره) کار می‌کردم، احساس کردم کسی درباره سید احمد خمینی حرفی نمی‌زند و این حس کنجکاوی باعث شد که بیشتر تحقیق و ممارست کنم، بیش از یک سال و ۸‌ماه تحقیقات میدانی و کتابخانه‌ای داشتم و دوست داشتم ابتدا حاج احمد آقا را بشناسم و بعد تصمیم بگیرم که درباره او کار کنم یا نه؟!اواخر تحقیق و پژوهش بودم که احساس کردم، سوژه پرچالش و جذابی برای خودم است بنابراین تصمیم گرفتم مستند «احمد» را بسازم.

مستند «احمد» برای جوانانی ساخته شده است که من وقتی از آنها پرسیدم سیداحمد خمینی را می‌شناسید؟! او را نمی‌شناختند و کنجکاوی برای من شد که این فیلم را بسازم تا بدانم احمد خمینی قبل و بعد از انقلاب چه‌کسی بوده است؟! و رابطه مرید و مرادی‌اش چگونه با امام خمینی(ره) شکل می‌گیرد؟

شناسنامه


کارگردان: مصطفی رزاق‌کریمی فیلمبردار: محمدرضا سکوت تدوینگر: امیر اصانلو، طراحی و ترکیب صدا: بهروز شهامت آهنگساز: ماهور آشور، با مشارکت گروه سرود راستین وحدت، تهیه کننده: غلامعلی اصغریان. محصول مؤسسه عروج فیلم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید