• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
چهار شنبه 6 دی 1402
کد مطلب : 213684
+
-

جایزه ویژه هیأت داوران

ابهام اخلاقی در مستند ورزشی

«ستار الکلاسیکو» تماشاگر را با خود در مسیری متفاوت و هیجان‌انگیز همراه می‌کند

هیجان و تعلیق مسابقه‌ای نفسگیر و مستند ورزشی‌ای که با یک شروع پرقدرت تماشاگرش را آماده ورود به ماجرایی می‌کند که 2 شخصیت محوری دارد؛ سوارکاری که ستار الکلاسیکو لقبش است و جوانی که همه زندگی‌اش شرط‌بندی است. یکی سوار بر اسب و در اندیشه پیروزی و دیگری در سودای پیش‌بینی نام برنده. رقابت ورزشی و شرط‌بندی و ایجاد ابهام در مورد شخصیتی که درباره‌اش پرسش‌های جدی وجود دارد. این دراماتیک‌ترین تمهید کارگردان برای قوام بخشیدن به اثر و ایجاد جذابیت برای دنبال کردن ماجرا، توسط تماشاگر است. نکته «ستار الکلاسیکو» در همین جاست؛ جایی که فیلمساز یک موقعیت اخلاقی فراهم می‌کند و به پرسش‌هایی دامن می‌زند که موتور محرک و پیش برنده فیلم است.مستند«ستار الکلاسیکو» داستان یک اسب‌سوار افسانه‌ای به‌نام ستار مهرانی است که به‌دلیل مهارتش در این رشته ورزشی به «ستار الکلاسیکو» مشهور است. این مستند به زندگی و مسیر قهرمانی وی می‌پردازد.علاوه بر روایت زندگی ستار مهرانی، مستند «الکلاسیکو» سراغ یک سوژه دیگر به‌نام الیاس نیز رفته‌ است و تماشاگر داستان زندگی او را به‌صورت موازی می‌بیند؛ یک جوان ترکمن عاشق شرط‌بندی روی اسب‌هاست. ساخت این مستند 5سال زمان برده است.

روایت کارگردان
فیلمبرداری از ۸ زاویه متفاوت

بیشتر صحنه‌های «ستار الکلاسیکو» در گنبد کاووس فیلمبرداری شد.یکی از فیلمبرداران جوان و کاربلد به نام سعید زرآبادی در این پروژه حضور دارد که در فیلم «آت اوغلان» هم با او همکاری داشتم. این مستند پروژه سختی بود و ما ناچار بودیم بعضی از سکانس‌ها را با 7 یا 8 زاویه دوربین بگیریم. به‌دلیل اینکه کورس ممکن است در یک دقیقه یا یک دقیقه و نیم اتفاق بیفتد و برای اینکه شما بتوانید زوایای مختلف را به تصویر بکشید، باید زمان زیادی صرف کنید‌.
فردی از اسب‌های ما نگهداری می‌کرد که علاقه زیادی به کورس و شرط‌بندی داشت. به همین دلیل از آن زمان من با این فضا آشنا و متوجه شدم که آخر هر هفته مسابقات کورس در گنبدکاووس برگزار می‌شود. بعد هم فهمیدم که این مسابقات در تهران، یزد و شهرهای دیگر هم برگزار می‌شود. در حقیقت اسب ومسابقات گردش مالی زیادی بین ترکمن ها دارد. بعد از مدتی متوجه شدم که چابک‌سوار صاحب‌نامی داریم که تصمیم گرفتم درباره‌‌ او فیلم بسازم. البته فیلم‌های دیگری هم با این مضمون داشته‎‌ایم و برای مثال فیلم «آتلان» هم درباره اسب است. اما در فیلم «ستار الکلاسیکو» شخصیت اصلی ما اسب‌های متعددی سوار شده و محور هم بیشتر روی شرط‌بندی است که همیشه در این‌باره شائبه‌هایی وجود دارد.

شناسنامه

کارگردان و تهیه‌کننده: هادی شریعتی، مدیر تصویربرداری: سعید زرآبادی، صدابردار: ولی اسماعیل‌زاده، تدوین: عماد خدابخش، صداگذار: مهرشاد ملکوتی،اصلاح رنگ و نور: رضا تیموری، طراح پوستر: امیر مهران. محصول مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید