• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
چهار شنبه 6 دی 1402
کد مطلب : 213655
+
-

لایه‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای انتقام

ایران در پاسخ به شهادت سرداران خود، در 2 لایه انتقام خواهد گرفت

حسین کاظم‌زاده-تحلیلگر مسائل منطقه

سیدرضی موسوی، دبیر دوم سفارت ایران در سوریه و یکی از مستشاران بلندپایه ایرانی که پشتیبانی نیروی مقاومت را در این سال‌ها برعهده داشت، در منزل شخصی خود در سوریه با راکت‌های ارتش اسرائیل به شهادت رسید. او بی‌شک یکی از محورهای جدی آزادسازی جنوب لبنان در سال۲۰۰۰ و پیروزی حزب‌الله لبنان در جنگ ۳۳روزه بود. طبعا اسرائیل یکی از اهدافش باز کردن پای ایران به حضور نظامی مستقیم در نبرد پس از طوفان‌الاقصی است تا اندکی ذهن‌ها را از شکست بی‌سابقه خود منحرف کند.

راهبردهای اسرائیلی علیه ایران
اسرائیل طی سالیان اخیر در چارچوب استراتژی «اختاپوس» و «مرگ با هزاران چاقو»، اقدامات خرابکارانه و تروریستی متعددی را علیه تاسیسات هسته‌ای، مراکز نظامی و شخصیت‌های علمی، هسته‌ای و نظامی ایران انجام داد؛ اما اقدام متقابل ایران، با محوریت تقویت گروه‌های همسوی منطقه‌ای مثل حزب‌الله و جهاد و حماس بود. شاید بتوان این راهبرد را استراتژی لاک‌پشت در برابر اختاپوس نامید.
تلاش ایران برای احیای استراتژی لاک‌پشت چندی بعد از ترور سردار شهیدقاسم سلیمانی آغاز شد. راه‌اندازی «اتاق عملیات مشترک» میان گروه‌های مقاومت با محوریت حزب‌الله که پیش از این سابقه نداشته، در همین چارچوب قابل ارزیابی است.‌

میان‌دار جبهه مقاومت‌
ایران سال‌هاست محور جبهه مقاومت است. اوست که طرح‌های آمریکا در منطقه را خنثی می‌کند؛ شمع جمع همه آزادگان و مسلمانان مبارز منطقه است؛ در سخت‌ترین روزها کنار هم‌جبهه‌ای‌هایش می‌ایستد و سوریه را از سقوط حتمی نجات می‌دهد؛ در جنگ‌های ۳۳ و ۲۲روزه، کنار رزمندگان جبهه مقاومت حضور دارد و جلودار است.
 نزدیک به نیم‌قرن است که آمریکا و مهره‌هایش را از ایران بیرون کرده و كشور قوی‌ای ساخته که پرچمدار گفتمان مقاومت است. نفس وجود یک ایران مستقل و قوی، به‌رغم اراده نظام سلطه، ایران را میان‌دار جبهه مقاومت کرده است.

اراده غیرمستقیم ایران در نبردهای منطقه‌ای‌
آمریکا می‌داند که در عراق با حضور اراده غیرمستقیم ایران می‌جنگد ولو سرباز عراقی و حشدالشعبی و کتائب حزب‌الله، مقابلش است و از سرباز ایرانی خبر خاصی نیست؛ اما می‌داند ایران است که توسعه پیدا کرده است؛ توسعه‌ای نه از جنس استثمارها و استعمارهای آمریکا.
جرأت مبارزه را به حوثی‌های یمنی، ایران داده است؛ حزب‌الله از همان ابتدای انقلاب اسلامی، تربیت‌شدگان حاج‌احمد متوسلیان و تیم همراهش هستند؛ جهاد فلسطین را فتحی‌شقاقی‌ای تاسیس می‌کند که کتاب معرفی خود و مرامش را «امام‌خمینی، تنها گزینه» نام‌گذاری می‌نمايد. حماس را شیخ احمد یاسین با همان راه و مرامی که از انقلاب اسلامی فهمیده تاسیس می‌کند: مبارزه مردمی بر مبنای اسلام.

رمزگشایی از  شهادت حاج‌قاسم‌
ایران، سال‌هاست مشغول ضربه‌زدن به اسرائیل است؛ البته با قاعده خاص خودش. اینکه می‌بینید سردار ایرانی ما را می‌زنند به دليل اين است كه رقیب اصلی خود را ایران می‌دانند. اسرائيل سال‌هاست در موضع انفعال و ضعف قرار گرفته و روزبه‌روز هم عقب‌نشینی‌اش بیشتر می‌شود؛ از این غلبه گفتمانی و میدانی ایران، عصبانی و منفعل است.  اقدام متقابل ترور شهیدموسوی بی‌شک انجام خواهد شد؛ خود اسرائیلی‌ها هم می‌دانند؛ چه رسانه‌ای شود و چه نشود. اما انتقام اصلی در یک‌ لایه از ‌بین‌ رفتن اسرائیل و خروج کامل آمریکا از منطقه و در یک لایه عمیق‌تر، فراگیر شدن گفتمان مقاومت است. ان شاء‌الله





 

این خبر را به اشتراک بگذارید