• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
چهار شنبه 6 دی 1402
کد مطلب : 213639
+
-

کاهش تلفات درحوادث با آموزش

یادداشت
کاهش تلفات درحوادث با آموزش

پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر

جمعیت هلال احمر در مباحث امداد و نجات در چند سطح، اقداماتی را انجام داده است. در سطوح بین‌المللی اقدامات خوبی داشته‌ایم؛ به‌گونه‌ای که به اذعان مقامات فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر، جمعیت هلال احمر ایران جزو 5 جمعیت ملی برتر در دنیاست. جمعیت هلال احمر کشورمان همچنین عالی‌ترین نشان صلیب سرخ را از میان ۱۹۲ کشور دریافت کرد. در پی اقدامات امدادی در زلزله ترکیه نیز عالی‌ترین نشان فداکار خدمت از بین ۱۰۰ کشور حاضر در ترکیه به هلال احمر ایران تعلق گرفت؛ چراکه بدون هیچ منت و با تمام توان در حوادث بین‌المللی حاضر می‌شویم و در عرصه بین‌المللی هم توانستیم که کرسی‌های خوبی کسب کنیم.
در مورد امداد و نجات داخلی باید گفت که در حوزه نوسازی خودروها چند سالی بود که نوسازی نداشتیم و امسال توانستیم ۳۰۰ دستگاه آمبولانس و ۶۰۰ دستگاه خودروی نجات وارد کشور کنیم که در حال ترخیص آنها هستیم. ما سال‌ها نوسازی تجهیزات را نداشتیم و امسال این دستگاه‌ها خریداری شدند که تا یک‌ماه آینده به‌ کار گرفته می‌شوند. بیش از 2 میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در جمعیت هلال احمر عضویت دارند که ۱۴۰ هزار نفر آن نخبه هستند. همچنین جمعیت هلال احمر در تولید اندام مصنوعی توفیق خوبی داشته و تولیداتش قابل رقابت با دنیاست و در آموزش همگانی نیز 3میلیون نفر را به ‌صورت مجازی و حقیقی آموزش داده‌ایم. نگاه ما این است که اگر آموزش‌ها گسترده شوند و مردم از مخاطرات، اطلاع داشته باشند، تلفات و آسیب‌ها کاهش خواهد یافت.
نگاه ما در آموزش، محله‌محوری و منازل و مدارس است. اخیراً جوانان تهرانی را برای امدادرسانی آموزش دادیم تا در زمان مخاطرات بتوانند کمک‌رسان باشند و حتی آموزش تیم‌های «سحر» را که سفیران روحی و روانی هستند در دستور کار قرار دادیم؛ مثلا در حادثه متروپل بسیاری از خانواده‌ها که عزیزانشان زیر آوار بودند، از شدت آلام روحی و روانی می‌خواستند خودکشی کنند که حضور تیم‌های سحر در این حوادث توانست آلام روحی و روانی افراد را کاهش دهد. تجربه ثابت کرده اگر افراد آموزش‌دیده در محل باشند خسارت‌ها کم می‌شود.
نکته قابل تامل دیگر این است که از ابتدای جنگ در غزه، کمیته بشردوستانه در جمعیت هلال احمر تشکیل شد. جمعیت هلال احمر واقعاً انقلابی است و روحیه ایثارگرانه و جهادی در این جمعیت وجود دارد؛ به‌طوری که به‌صورت خودجوش تجمعاتی از سوی این جمعیت در سطح کشور در این ایام داشتند و کمک‌های مردمی، بی‌نظیر بود؛ به‌گونه‌ای که کمک‌ها به ۱۰ هزار تن رسید و جلساتی برای کمک‌رسانی به مردم غزه با جمعیت‌های هلال احمر دیگر داشتیم و حتی بیانیه‌ای از سوی صلیب سرخ با هدایت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران صادر شد.
ما موارد نقض قوانین بشردوستانه را با موقعیت جغرافیایی و ساعت به‌خصوص حمله به بیمارستان‌ها و بیماران را که مربوط به نقض حقوق بشردوستانه بود احصا کردیم. با حقوقدانان جلسه گذاشتیم که آیا می‌توانیم شکایت کنیم که اعلام کردند می‌توانیم علیه رژیم صهیونیستی اعلام جرم کنیم. نخستین نامه به امضای من به دادگاه لاهه ارسال شد و حالا با ۸۶ کشور هماهنگی صورت گرفته تا این نقض قانون حقوق بشردوستانه اعلام شود و امضاهای آن در حال جمع‌آوری است.
یکم بهمن، روسای هلال احمر مدیترانه شرقی و آسیا در مورد غزه در تهران حاضر می‌شوند و در تلاش هستیم بتوانیم با اخذ ویزا از طریق مصر خدمات‌رسانی به مردم غزه را دنبال کنیم. ما با تمام توان در خدمت مردم کشورمان نیز هستیم و هرجا نیازی به کمک باشد، اقدام خواهیم کرد. هلال احمر از جمعیت خوبی برخوردار است و از تیم مدیریت شهری تهران برای ایجاد آرامش و ایمنی در سطح شهر تقدیر می‌کنیم؛ در سیل امامزاده داوود و حادثه متروپل، تیم‌های مدیریت بحران و آتش‌نشانی شهرداری تهران حضور خوبی داشتند که قابل تقدیر است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید