• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 6 دی 1402
کد مطلب : 213634
+
-

راه تولید برق خورشیدی در خانه‌ها

 یکی از برنامه‌های وزارت نیرو تشویق مردم به ساخت نیروگاه‌های کوچک و حتی خانگی است. اما چگونه می‌توان برق پاک تولید کرد و به درآمد رسید؟




شرط سرمایه‌گذاری: افرادی که تمایل به سرمایه‌گذاری در ظرفیت‌های بالاتر را دارند باید در مناقصات نیروگاه‌های خورشیدی و در مکان‌هایی که از قبل توسط وزارت نیرو مشخص شده، شرکت کنند و قیمت خرید به‌صورت ارزی و به مبلغ 6.9 سنت دلار به ازای هرکیلووات ساعت برق است. البته بازه زمانی خرید تضمینی برق 6سال خواهد بود. بعد از ۶سال نیز سرمایه‌گذار می‌تواند برق خود را در بورس انرژی عرضه کرده یا قرارداد فروش مستقیم با صنایع ببندد و یا اگر امکان صادرات ایجاد شود آن‌را صادر کند. اگر کسی زمین نداشته باشد دولت برای احداث تا یک‌مگاوات به آنها زمین با شرایط مناسب اجاره می‌دهد، اما اغلب متقاضیان نیروگاه‌های کوچک یا مشترکین خانگی هستند و یا کارخانه و صنایع هستند که اغلب آنها در محل انشعاب خود نیروگاه احداث می‌کنند.
براساس ماده۱۶ قانون جهش توسعه دانش بنیان تجدیدپذیر همه مشترکین با دیماند بالای یک مگاوات باید تا ۱۴۰۵ حداقل ۵درصد برق خود را از نیروگاه‌های تجدیدپذیر تامین کنند وگرنه با ۲۰درصد بالاتر از قیمت فروش برق تجدیدپذیر در تابلوی سبز بورس انرژی جریمه خواهند شد.
 این مشترکین یا باید خود نیروگاه احداث کرده و یا از تابلوی سبز برق خود را خریداری نمایند تا مشمول این جریمه نشوند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید