• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 6 دی 1402
کد مطلب : 213608
+
-

مردان هم سرطان زنانه را می‌گیرند

پروانه بندپی ؛ روزنامه‌نگار

بسیاری از افراد تصور می‌کنند سرطان سینه، بیماری مخصوص زنان است و مردها هرگز به آن مبتلا نمی‌شوند. بسیاری از مردان هم زمانی در این‌باره می‌شنوند با تعجب می‌پرسند «مگر مردها هم سرطان پستان می‌گیرند؟» واقعیت این است که مردها هم به سرطان پستان مبتلا می‌شوند و اتفاقا چون دیر به پزشک مراجعه می‌کنند درمان سخت‌تری هم نسبت به زنان دارند و حتی جان‌شان بیشتر در معرض خطر است.
دکتر آسیه الفت‌بخش، جراح پستان و معاون پژوهشی- آموزشی پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی تهران در این‌باره به همشهری‌ آنلاین می‌گوید: «به‌طور کلی نسبت ابتلا به سرطان سینه در زنان و مردان یک به ۱۰۰نفر است. یعنی از هر ۱۰۰زن که مبتلا می‌شوند، ممکن است یک مرد هم به این سرطان مبتلا شود.» به‌گفته متخصصان؛ ژنتیک، توارث یا سابقه فامیلی، عوامل هورمونی و محیطی(استرس شدید، کم‌تحرکی و چاقی) در ابتلا به سرطان پستان دخیل هستند. الفت‌بخش در این‌باره توضیح می‌دهد: «تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد از سرطان‌های پستان ژنتیک هستند و برخلاف تصورها که ابتلا به سرطان 100درصد ژنتیک است، ژنتیک تنها عامل ابتلا نیست. ژنتیک یعنی فرد، جهش در ژن را به‌طور مادرزادی دارد و از پدر یا مادر به ارث برده است. ما به این می‌گوییم سرطان سینه ارثی که شانس ابتلای فرد در آن خیلی بالاست و حتی ممکن است تا میزان ۸۰درصد به این سرطان مبتلا شود. البته این را هم بگویم که این سرطان ژنتیک یا ارثی با سرطان توارثی یا فامیلی تفاوت دارد.»
الفت‌بخش درباره دلیل ابتلای مردها به سرطان پستان هم بیان می‌کند: «مهم‌ترین دلیل ابتلای مردها ژنتیک است. معمولا مردها به این سرطان مبتلا نمی‌شوند، مگر اینکه آن جهش در ژن‌شان وجود داشته باشد. شایع‌ترین علامت هم در آنها توده بدون درد است که در اغلب موارد تصور می‌کنند این توده‌ها جزو بافت چربی سینه است.» این پزشک به این نکته مهم هم اشاره می‌کند که آقایان به معاینات دوره‌ای نیاز ندارند اما اگر یک مرد در خانواده به سرطان پستان مبتلا شد، بهتر است نزد متخصص ژنتیک برود و تست و مشاوره ژنتیک انجام دهد. 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید