• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 5 دی 1402
کد مطلب : 213574
+
-

آن وقت‌ها مجیدیه‌ای نبود

داستان شکل‌گیری محله‌ای که قبلا کارخانه داشت

تهران شناسی
آن وقت‌ها مجیدیه‌ای نبود

مرحوم استاد عبدالله انوار درباره پیشینه محله مجیدیه این طور نقل کرده است: «محله مجیدیه در شمال شرقی شهر تهران امروزی از نواحی مهم جغرافیای شمیران است که به عین‌الدوله، صدراعظم دوره مظفرالدین شاه و از مخالفان سرسخت مشروطه تعلق داشت و چون نام اول او شاهزاده عبدالمجید میرزا بود، محله مجیدیه نیز به اسم او معروف شد. او در آن حدود مالک چندین روستا از جمله مبارک‌آباد، شمس‌آباد، کاظم‌آباد و مخلص‌آباد بود که هم‌اکنون همه این روستاها در کام تهران فرو‌رفته و شکل روستایی خود را از دست داده‌اند. در قدیم میان شمیران و تهران مرزی بود امروز این مرز برداشته شده است.
 اما شکل‌گیری مجیدیه به‌صورت یک محله مسکونی از سال‌های ۱۳۲۶ و ۱۳۲۷ آغاز شد که در بخشی از آن نیز  ارامنه ساکن هستند. پیش از آن خبری از مجیدیه شمالی و جنوبی چنان‌که امروز هست نبود و جز باغ مجیدیه و یک کارخانه چیزی نداشت و اگر هم خانه‌ای وجود داشت مربوط به کارکنان کارخانه بود؛ چنان‌که از باغ و کارخانه مجیدیه تا زمین‌های حشمتیه و تپه‌های قصر، بیابان بود. فقط در مجیدیه و حوالی خیابان رسالت امروز یک کافه رستوران دور و خلوتی وجود داشت که اطرافش همه بیابان بود و غالباً با دوستان به آنجا رفته و غذایی می‌خوردیم.
من هم یک‌بار با جلال آل‌احمد که به تازگی ماشینی خریده بود به آن کافه معمولی رفتیم و غذایی خوردیم. در سه‌راه ضرابخانه در بالای مجیدیه نیز یک قهوه‌خانه بود که امروز دیگر وجود ندارد. همچنین نباید این کافه‌رستوران مجیدیه را با کافه رستوران معروف باستانی که روبه‌روی زندان قصر و در پایین زمین و بیابان مجیدیه بود اشتباه بگیریم. باری، باغ مجیدیه باغ بسیار خوبی بود که ما گاهی با دادن پول اندکی به باغبان آنجا، میوه‌های تازه آن باغ به‌ویژه انجیر نصیب‌مان می‌شد. متأسفانه از آن باغ و عمارت حتی یک عکس هم وجود ندارد که نمایانگر شکوه گذشته‌اش باشد. افسوس که یمین‌السلطنه، آن باغ و آن عمارت خوب را خراب کرد و افسوس که همه درخت‌هایش را بریدند؛ امروز همه آن باغ خانه است...! به طرزی که دیگر این مجیدیه با روزگار گذشته‌اش قابل مقایسه نیست و به کل تغییر کرده است.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید