• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 5 دی 1402
کد مطلب : 213540
+
-

ایجاد تعلق سازمانی با برگزاری دوره‌های آموزش ضمن خدمت مهارت‌محور

روح‌الله علیخان‌گرگانی؛ رئیس مؤسسه آموزش عالی علمی ـ کاربردی شهرداری تهران

 با تغییر رویکرد دانشگاه‌های داخلی و خارجی در پاسخگویی متوازن به نیازهای ذی‌نفعان و تغییرات راهبردی در نحوه ارائه خدمات آموزشی از طریق تمرکز بر اجرای دوره‌های کاربردی کوتاه‌مدت و سازمانی و همین‌­طور ابلاغ بخشنامه «ساماندهی برگزاری دوره‌های آموزشی شهرداری تهران» با هدف بهره‌مندی از ظرفیت‌های درون‌سازمانی و صرفه و صلاح شهرداری تهران، اجتناب از بروز فساد اداری و نظارت‌پذیری اثربخش فرایند آموزشی کارکنان، یکی از وظایف خطیری که بر عهده مؤسسه آموزش عالی علمی کاربردی شهرداری تهران گذاشته شده است، اجرای دوره‌های آموزشی تخصصی است.
با توجه به تأکید مقام معظم رهبری بر مهارت‌آموزی و پیاده کردن یافته‌های علمی در مرحله اجرا و عمل و نیز دستیابی به اهدافی چون افزایش میزان یادگیری، ارتقای تعاملات و ... در دستور کار این مؤسسه قرار گرفته است.
در راستای طراحی مناسب فرایند توانمندسازی و توسعه کارکنان شهرداری، برنامه‌ریزان دوره‌های آموزشی مؤسسه آموزش عالی شهرداری تهران به مؤلفه‌های گوناگونی اعم از روش اجرا، ویژگی‌های مدرسین و سطوح فراگیران، نوع و ماهیت دوره و ضرورت و هدف سازمان توجه ویژه‌ای داشته‌اند و براساس متدهای آموزشی نوین و ارتقای روحیه  جهادی و پایبندی به ارزش‌ها و هویت ایرانی ـ اسلامی در اعتلای دانش حرفه‌ای به اجرای دوره‌های آموزشی اقدام کرده‌اند. به‌رغم توجه به شیوه‌های نوین یادگیری، صرفا نو بودن روش آموزش ملاک انتخاب نبوده و در طراحی فرایند برنامه‌ریزی و اجرای دوره‌های آموزشی کارکنان شهرداری تهران‌، تناسب و ارتباط روش با مقصود یادگیری از جنبه‌های گوناگون مورد توجه و بررسی قرار گرفته است. همچنین مجریان آموزشی با تعامل مستمر با واحدهای تابعه و مدرسین در مرحله طراحی فرایند و اجرای دوره‌ها زمینه لازم را برای شکل‌گیری تجربه‌ای مؤثر و غنی از یادگیری برای فراگیران فراهم کرده‌اند.
این مؤسسه پس از ابلاغ تأییدیه نیازسنجی تمامی واحدها توسط مرکز نوسازی و تحول اداری، تلاش کرده است به‌رغم حجم بالای فعالیت‌های مأموریت واگذار‌شده که در سنوات گذشته توسط تعداد زیادی از مراکز و مؤسسات آموزشی خارج از شهرداری و به­‌صورت غیرمتمرکز انجام می‌شد و همچنین عدم‌رویکرد درآمدزایی و اقتصادی به این مهم، کیفیت فرایند برگزاری دوره‌های آموزشی ضمن خدمت کارکنان را با توجه به شناخت عمیقی که از موضوعات راهبردی و چالش‌های نظام آموزشی شهرداری تهران داشته است، بهبود ببخشد. مؤسسه آموزش عالی به‌دنبال هموار کردن مسیر تعالی اخلاقی و پرورش پرسنل و شهروندان اخلاق‌مدار و مسئولیت‌پذیر در حیطه مأموریت خود بوده و به‌منظور تقویت فضای فرهنگی جامعه مبتنی بر تقید به اخلاق حرفه‌ای و مسئولیت‌پذیری اجتماعی در فعالیت‌های آموزشی با ترویج کنش مسئولانه و مؤثر شهروندان و بهبود انسجام اجتماعی راه‌اندازی دپارتمان تخصصی آموزش‌های برون‌سازمانی با محوریت توانمندسازی خانواده‌های پرسنل شهرداری تهران و شهروندان را در دست اقدام دارد. همچنین انعقاد تفاهمنامه‌های آموزشی با سایر واحدهای تابعه شهرداری تهران در راستای پرورش نیروی متخصص و برگزاری دوره‌های مهارت‌پرور از دیگر اقدامات در دست اجرای مؤسسه است که از این تفاهمنامه‌ها می‌توان به تفاهمنامه برگزاری دوره راهبری قطار مترو و تفاهمنامه با سازمان مدیریت بحران اشاره کرد که در راستای ایفای نقش فعال در حوزه آموزش‌های مهارتی، کارآفرینی و کاربردی شهروندان در دستورکار قرار گرفته است.
ایجاد حس تعلق سازمانی، استفاده از استعدادها و ظرفیت‌های درون‌سازمانی در اجرای پروژه‌های سرنوشت‌ساز و اثربخش شهرداری تهران و ارتقای سطح مهارت و تخصص در شهرداری از مهم‌ترین چشم‌اندازهای مؤسسه در برگزاری دوره‌های آموزش ضمن خدمت سازمانی است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید