• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 5 دی 1402
کد مطلب : 213531
+
-

ورزشگاه 120هزار نفری در تهران ساخته می‌شود

تفاهمنامه ساخت استادیوم ورزشی برای تهران با حضور مسئولان دولتی و شهردار تهران امضا شد

گزارش
ورزشگاه 120هزار نفری در تهران ساخته می‌شود

لیلا شریف-روزنامه‌نگار

تفاهمنامه ساخت ورزشگاه جدید بالاخره روز گذشته امضا‌ شد تا مطالبه تهرانی‌ها برای حضور در یک ورزشگاه جدید و نو به واقعیت بپیوندد. هرچند زمزمه‌های ساخت ورزشگاه جدید برای تهران همواره شنیده می‌شد، اما مطالبه برای ساخت این ورزشگاه -که قرار است با حضور شرکت چینی IPPR در شهر آفتاب ساخته شود- در روزهای گرم شهریور‌ماه و همزمان با بازی تیم‌های پرسپولیس و النصر داغ شد. درست در روزهای منتهی به این بازی مهم بود که انتقادها از وضعیت چمن و جایگاه‌های ورزشگاه آزادی اوج گرفت و بسیاری خواهان ساخت یک ورزشگاه جدید در تهران شدند. در همین راستا بود که سیدابراهیم رئیسی چند‌روز قبل از مسابقه پرسپولیس و النصر در مراسم تجلیل از قهرمانان و مدال‌آوران ورزش کشور، موافقت خود را با ساخت یک ورزشگاه جدید اعلام کرد و گفت: «بنده با احداث یک ورزشگاه آبرومند در‌ شأن و منزلت قهرمانان ملت ایران و همچنین میزبانی شایسته از مهمانان خارجی در تهران موافق هستم و معتقدم هزینه کردن در چنین مواردی نوعی سرمایه‌گذاری است که از سوی وزارت ورزش و سازمان برنامه و بودجه پیگیری و دنبال خواهد شد.» پس از مسابقه فوتبال پرسپولیس و النصر نیز موضوع ساخت ورزشگاه جدید به فراموشی سپرده نشد و رئیس‌جمهور در نخستین روزهای مهرماه از وزیر ورزش و جوانان و نیز معاون اجرایی رئیس‌جمهور خواست تا موضوع احداث ورزشگاه جدید در تهران برای رفع نیاز‌های ورزشی جوانان را با جدیت پیگیری کنند.


 میان‌داری شهرداری برای ساخت ورزشگاه جدید
تعیین محل ساخت ورزشگاه جدید، موضوعی بود که از همان ابتدا با گزینه‌های مختلفی همراه شد و نقاط مختلف تهران برای این پروژه مهم مورد بررسی و رایزنی قرار گرفتند تا اینکه سرانجام شهردار تهران پس از جلسه هیات دولت، پرونده گزینه‌های احتمالی را بست و اعلام کرد که قرار است شهر آفتاب میزبان ورزشگاه جدید تهران باشد: «حدود 300هکتار زمین در این خصوص درنظر گرفته شده، اما همچنان به برخی از جزئیات این موضوع پرداخته نشده است. درخصوص نحوه قراردادها و شرایطی که باید در این خصوص درنظر گرفته شود، شفافیتی صورت نگرفته است. این ورزشگاه در شهر آفتاب افتتاح خواهد شد.»

چینی‌ها استادیوم می‌سازند
در اواسط آبان‌ماه بود که خبر انعقاد تفاهمنامه ساخت ورزشگاه جدید با یک شرکت چینی منتشر و شرکت IPPR چین که در زمینه ساخت ورزشگاه سابقه دارد، مسئول اجرایی شدن این پروژه شد. به‌گفته مهیار عسگریان، سرپرست شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی، این استادیوم 120هزار نفر گنجایش دارد: «طراحی شهر فرهنگی- ورزشی جدید در یک فاز خواهد بود، اما اجرایش در ۲ فاز است. به این دلیل که زیرساخت‌های موردنیاز طرح جامع دیده شود تا در آینده با اجرای فاز ۲ به مشکل نخوریم‌. در فاز یک دست‌کم مطالبه اولیه مردم را لحاظ کرده‌ایم‌؛ یعنی یک استادیوم فوتبال که تا ۱۲۰هزار نفر گنجایش دارد‌. یک سالن بزرگ چندمنظوره با ظرفیت ۲۲هزار نفر هم در این فاز اجرا می‌شود.» طبق اعلام شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی مجموعه فرهنگی ورزشی شهر، اجرای کامل این پروژه دست‌کم ۳سال زمان خواهد برد. در نهایت 29 آذر‌ماه بود که توافقنامه احداث مجموعه فرهنگی ورزشی جدید تهران با حضور معاون اول رئیس‌جمهور و مقامات اجرایی مربوطه، نهایی شد تا این مطالبه مردمی هر روز بیشتر به مرحله اجرایی شدن نزدیک شود.

کلنگ‌زنی استادیوم تهران در چند قدمی اجرا
روز گذشته آخرین اقدامات برای کلنگ‌زنی استادیوم جدید تهران انجام و تفاهمنامه همکاری احداث مجموعه بزرگ فرهنگی ورزشی شهر تهران با حضور محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور، علیرضا زاکانی، شهردار تهران، محسن منصوری، معاون اجرایی رئیس‌جمهور، جواد اوجی، وزیر نفت و کیومرث هاشمی، وزیر ورزش و جوانان امضا شد. این تفاهمنامه با هدف فراهم کردن زیرساخت‌ها و امکانات لازم برای احداث مجموعه بزرگ فرهنگی و ورزشی در طرح ویژه شهر فرهنگی و مذهبی تهران مصوب شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران به مساحت ۳۷۰هکتار برای برگزاری رویدادها و مسابقات ورزشی ملی و بین‌المللی، با لحاظ شرایط و رعایت قوانین و مقررات مربوط به معاونت اول ریاست‌جمهوری، معاونت اجرایی ریاست‌جمهوری، وزارت ورزش و جوانان، وزارت نفت، سازمان برنامه و بودجه کشور، استانداری تهران، شهرداری تهران و آستان‌مقدس حضرت امام‌خمینی(ره) تنظیم و امضا شد. براساس متن این تفاهمنامه وزارت ورزش و جوانان موظف شد نسبت به شناسایی و انتخاب شرکت مشاور ذی‌صلاح داخلی یا خارجی برای بررسی و انجام مطالعات راهبردی «طرح جامع شهر آفتاب» و تهیه طرح اجرایی فنی، اقتصادی و معماری پروژه «مجموعه بزرگ فرهنگی و ورزشی شهر آفتاب» اقدام کند. همچنین دستگاه اجرایی پروژه شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور تعیین و منابع مورد نیاز از محل مازاد فروش نفت خام و میعانات گازی (معادل سهم دولت) توسط وزارت نفت و با تخصیص سازمان برنامه و بودجه تعیین شد. آستان مقدس حضرت امام خمینی(ره) نیز براساس توافق انجام شده موظف شد اقدامات لازم را نسبت به تأمین اراضی موردنیاز برای اجرای پروژه مذکور انجام دهد. براساس بندهای این تفاهمنامه انجام مطالعات خاک‌شناسی، ژئوتکنیک، لرزه‌شناسی، تجزیه و تحلیل ویژگی‌های طبیعی، کالبدی، مخاطرات طبیعی و زیست‌محیطی زمین، بافت اطراف، توپوگرافی و شیب طبیعی اراضی معرفی شده باید پیش از شروع عملیات اجرایی انجام شود.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید