• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 9 تیر 1397
کد مطلب : 21353
+
-

دانش‌آموزان نخبه ریاضی از زیبایی‌ها و کاستی‌های کوچه پسکوچه‌های شهر می‌گویند

محله زیر رادیکال انیشتین‌ها

محله زیر رادیکال انیشتین‌ها

رابعه تیموری| خبرنگار:

منطقه 3


مانند همه همسالان خود سرشار از انرژی و شیطنت کودکانه هستند، اما در رفتار و شخصیت شوخ و شادشان رگه‌هایی از وقار و تیزهوشی وجود دارد. تیزهوشی خاص که جنب‌وجوش ذهن خلاق و محاسبه‌گرشان را نشان می‌دهد. شاگردان «‌‌محمد رسول‌زاده» به مسابقات جهانی ریاضی آی‌.ام.سی 2018 بلغارستان و تی.‌مو 2011 تایلند راه پیدا کرده‌اند تا در رقابت با ریاضیدانان نوجوان جهان چشمه‌هایی از هوش و نبوغ نوجوانان ایرانی را روی کاغذ بیاورند. آنها با تاریخ، جغرافیا، ادبیات و علوم اجتماعی میانه‌ای ندارند، اما در تحلیل نقاط قوت و ضعف محله‌هایشان تیزبین و بادقت هستند. 

«محمد رسول‌زاده»، مربی جوانی است که تحصیلات دانشگاهی‌اش را در مقطع کارشناسی ارشد رشته ریاضی می‌گذراند و در مقطع متوسطه از دانش‌آموزان المپیادی بوده است. کمی موشکافی در روش مربیگری این معلم خوشفکر به خوبی نشان می‌دهد که او در علم روان‌شناسی هم به اندازه ریاضیات و حتی بیشتر از آن سررشته دارد. رسول‌زاده خوب می‌داند اگر دانش‌آموز امید و انگیزه داشته باشد پیچیده‌ترین مسائل ریاضی را هم حل می‌کند و پیش از آنکه برای آماده‌سازی علمی شاگردانش برنامه‌ای بچیند ولع پیشرفت و دانستن را در آنها زنده می‌کند. رسول‌زاده تعدادی از دانش‌آموزان مستعد رشته ریاضی را برای حضور و افتخارآفرینی در مسابقات جهانی مختلف آماده کرده است. در تیم 11 نفره شاگردان او 5 دانش‌آموز مدال طلای مرحله انتخابی رقابت‌های جهانی را کسب کرده‌اند که به بلغارستان اعزام می‌شوند و صاحبان 3 مدال نقره و 3 مدال برنز تیم در مسابقات timo تایلند شرکت می‌کنند. 


عرض خیابان کم است

«‌سروش حدادیان» یکی از طلایی‌های تیم رسول‌زاده است. در مدرسه «‌‌ثامن‌الائمه(ع)» درس می‌خواند و 3 هفته پیش از آزمون مرحله انتخابی به جمع دانش‌آموزان المپیادی مدرسه پیوسته است. دانش‌آموز کلاس هشتم است، اما در کنار دانش‌آموزان سال نهم مراحل آماده‌سازی برای المپیاد ریاضی را گذرانده است. مدرسه ‌‌ثامن‌الائمه(ع) در خیابان شهید کلاهدوز قرار دارد. او ترافیک این خیابان را کلافه‌کننده می‌داند و معتقد است ازدحام و شلوغی تنها مشکل محله قلهک است. رسول‌زاده هم با او هم‌عقیده است چرا که نه تنها در محله قلهک تدریس می‌کند، بلکه از ساکنان این منطقه است و با ویژگی‌های شهری آن آشنایی دارد. او وجود چندین مدرسه و مکان آموزشی در خیابان شهید کلاهدوز و عرض کم خیابان را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین دلایل ترافیک این محل پررفت وآمد عنوان می‌کند. 


کشف استعدادها توسط معلم‌ها

از دید پدر «‌‌امیرمحمد محمدی» تمرکز مراکز آموزشی در منطقه 3 یک نقطه قوت است و با توجه به همین ویژگی این منطقه را برای سکونت خانواده و تحصیل فرزندانش انتخاب کرده است. او می‌گوید: «منطقه3، بوستان‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی مناسبی دارد و از نظر شرایط آموزشی از بهترین مناطق تهران محسوب می‌شود.» امیرمحمد در پایه نهم درس می‌خواند و با سروش هم‌مدرسه‌ای است. او مدال نقره المپیاد ریاضی را به دست آورده است. محمدی از آن پسرهای شر و شیطانی نیست که کلاس را روی سرش بگذارد و به قول پدرش تودار و کم‌حرف، اما باهوش و خوش‌فکر است. معلمان کلاس‌های اول تا سوم ابتدایی امیرمحمد تصور می‌کردند او در درس ریاضی استعدادی ندارد و در حفظیات موفق‌تر است، اما آموزگار کلاس چهارم او هوش ریاضی‌اش را کشف کرده است. 


لطفاً به ریاضیات اهمیت دهید

«‌سیدهومن احمدپناه» از شاگردان طلایی رسول‌زاده است و در پایه نهم مدرسه ‌‌ثامن‌الائمه(ع) درس می‌خواند. مادر سیدهومن درباره او می‌گوید: «از کودکی کنجکاو بود و در محاسبات ریاضی توانایی زیادی داشت. او پسری مهربان و دلسوز است و با اعضای خانواده هماهنگی زیادی دارد.» سیدهومن از دانش‌آموزانی است که ریاضی را نخوانده فوت آب هستند، اما شب امتحان مطالعات اجتماعی، تا صبح پلک روی هم نمی‌گذارد. سیدهومن، محله‌ و مدرسه‌اش را دوست دارد و از امکاناتش راضی است، اما نگران آینده شغلی خود و نوجوانان عشق ریاضی است. او می‌گوید: «در کشور ما به علم ریاضی اهمیت نمی‌دهند و این رشته تنوع شغلی زیادی ندارد. باید شرایطی فراهم شود تا استعدادهای ریاضی مهاجرت نکنند و دانش‌شان را برای خدمت به کشورشان بکار گیرند.»


مراکز خرید در محله ما زیاد است

«‌امیرعلی زمانی آشتیانی» شاگرد خنده‌رو و شیرین‌زبان رسول‌زاده است که همیشه با شیطنت‌هایش کلاس را به هم می‌ریزد و آقای معلم می‌داند تلاش برای آرام و قانون‌پذیرکردن او سخت است! امیرعلی هم‌محلی آقامعلم است و در کلاس نهم مدرسه ‌‌ثامن‌الائمه(ع) درس می‌خواند. او وقتی به جمع المپیادی‌های مدرسه پیوست امید زیادی به موفقیت و کسب مدال نداشت، اما حالا عزمش را جزم کرده که در مسابقات جهانی هم نماینده خوبی برای کشورش باشد. خانواده امیرعلی در مرز محله‌‌های قیطریه و قلهک زندگی می‌کنند. او می‌گوید: «وجود فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌های مختلف و متنوع محله قلهک برای اهالی نعمت است و آنها را از مراجعه به خیابان‌ها و محله‌های دیگر بی‌نیاز می‌کند.» 

ترافیک؛ دغدغه مشترک تنها دانش‌آموز کلاس دهمی رسول‌زاده «‌‌علی بهمن‌آبادی» است که به قول مربی‌اش، یک نوجوان عاقل و فهمیده است. علی خوب بلد است از هوش ریاضی خود برای حل مشکلات و قانع‌کردن دیگران استفاده کند. او در مدرسه «نصیر» درس می‌خواند و حمایت‌های 2 معاون آموزشی مدرسه را در کشف و پرورش استعداد خود مؤثر می‌داند. بهمن‌آبادی قدردان خانواده‌اش است که برنامه‌های خود را با شرایط تحصیلی او هماهنگ کرده‌اند و هزینه‌ 8میلیون تومانی برای اعزام او به مسابقات جهانی تایلند را پرداخته‌اند. مسابقه‌ای که باعث شد مدال نقره به دست آورد. علی ساکن فلکه دوم تهرانپارس است، اما با همگروه‌هایش که در محله قلهک زندگی می‌کنند، درددل مشترکی دارد و ترافیک تهرانپارس را بزرگ‌ترین مشکل شهری محل سکونتش عنوان می‌کند. 


امکانات حمل‌ونقل عمومی روبه راه است

«‌ایلیا رضایی» از دانش‌آموزان طلایی تیم المپیاد ریاضی است. برای موفقیت فقط به هوش خود متکی نیست و حسابی اهل تلاش و کوشش است. او می‌گوید: «برای آمادگی در آزمون انتخابی المپیاد، لااقل به اندازه 3 دفتر 200 برگ تمرین حل کردم.» پدر ایلیا یک فعال اقتصادی و دوستی خوب برای پسرش است. تحلیل‌ مسائل اقتصادی یکی از بحث‌های روزمره پدر و پسر خانواده رضایی محسوب می‌شود. پدرش معتقد است جامعه به افراد مدیر نیاز دارد و کسانی که نگاه علمی محض دارند، نمی‌توانند مفید باشند. این نظر پدر، آویزه گوش ایلیاست و سعی می‌کند آموخته‌هایش در علم ریاضی را در مسائل روزمره زندگی‌اش استفاده کند. ایلیا در پایه هفتم دبیرستان «‌‌ماندگار البرز» تحصیل می‌کند و مدرسه او در منطقه 3 قرار دارد. او امکانات حمل‌ونقل عمومی پر و پیمان این منطقه را از نقاط مثبت آن می‌داند و می‌گوید: «برای شهروند تهرانی امکان رفت‌وآمد آسان اهمیت زیادی دارد.»


با دوچرخه رفت‌وآمد می‌کنم

«شایان خالدی» از نوجوانانی است که برای هر مشکل دنبال راه‌حل می‌گردد و برای خلاصی از ترافیک خیابان شهید کلاهدوز، مسیر خانه تا مدرسه را با دوچرخه طی می‌کند. شایان پیش از آنکه وارد گود المپیاد شود، تصور می‌کرد فقط نوجوانان استثنایی می‌توانند در مسابقات جهانی خوش بدرخشند و افتخارآفرین باشند، اما حالا که مدال طلای مسابقات کشوری را به گردن آویخته و برای دست‌وپنجه نرم کردن با ریاضیدانان نوجوان جهان آماده می‌شود و دریافته فقط سعی و تلاش انسان‌های معمولی را استثنایی می‌کند. شایان کلاس نهم است و در دبیرستان ‌‌ثامن‌الائمه(ع) تحصیل می‌کند. مادر شایان می‌گوید: «پسرم یکی از اعضای همراه و دلسوز خانواده است و همیشه تلاش می‌کند در مسئولیت‌های مختلف سهمی داشته باشد.»


بازیگوش اما درسخوان

ظاهر آرام و خندان «‌‌علیرضا الوندی» نشان نمی‌دهد او از دانش‌آموزانی باشد که اول تا آخر کلاس ریاضی آتش می‌سوزاند و بازیگوشی می‌کند. علیرضا باهوش و زرنگ است و وقتی احساس می‌کند آقای معلم از شیطنت‌های او شاکی شده، با نشان دادن شمه‌ای از توانایی خود در فهم مسائل ریاضی دل او را به دست می‌آورد. علیرضا شاگرد مدرسه علامه حلی یک است و در المپیاد جهانی سال 2018 مدال نقره را به دست آورده است. او تصمیم داشت وارد مدارس انرژی اتمی شود و برای موفقیت در آزمون ورودی این مدارس در مطالعه مباحث ریاضی سنگ تمام گذاشته است. در محله تهرانپارس زندگی می‌کند و می‌گوید: «تهرانپارس امکانات رفاهی و آموزشی مناسبی دارد، اما بعضی از معابر اصلی آن مانند بزرگراه شهید باقری ترافیک و آلودگی صوتی زیادی دارد.»


اینجا هوا خوب است

«‌محمدیاسین قاسمی» از معدود پایتخت‌نشینانی است که از آب‌وهوای محل سکونتش رضایت دارد. خانواده قاسمی در محله چاردیواری و ارتفاعات بین کوه‌های فرحزاد و باغ‌های مرادآباد زندگی می‌کنند و این محل از نظر آب‌وهوایی تابع محله‌های اطرافش نیست. به‌طوری که گاهی در ارتفاعات بارندگی شدید است، اما در محله‌های هم‌سطح همسایه‌اش هوا گرم و آفتابی است. مادر محمدیاسین صاحب رتبه 2 کنکور ورودی کاردانی به کارشناسی در دهه 80 بوده و پسرش از امیدهای مدرسه نمونه دولتی «9 دی» برای به ارمغان آوردن یکی از مدال‌های خوشرنگ مسابقات جهانی 2011 تایلند است. مبادی آداب بودن و پایبندی خاص محمدیاسین به موازین شرعی سبب شده مادرش به وجود او افتخار کند. محمدیاسین دوست دارد محله خوش‌آب‌وهوایش که مراکز خرید مناسبی دارد، بوستان‌های بیشتری داشته باشد. 


سطل‌های تفکیک زباله نصب کنید

در میان شاگردان رسول‌زاده، شاید «‌‌ماهان سیفی» مبتکر و پرجنب‌وجوش، تنها دانش‌آموزی باشد که فقط سرش توی حساب و کتاب نیست و علاوه بر ریاضیات به مطالعه علوم دیگر هم علاقه‌مند است. ماهان عاشق مطالعه است و کتابخانه‌اش حدود 200 جلد کتاب گوناگون دارد. ماهان در ابتدای سال تحصیلی در رشته علوم تجربی مدرسه «‌‌اندیشمندان فردا» ثبت‌نام کرده، اما با کم‌شدن تعداد دانش‌آموزان این رشته به اجبار در رشته ریاضی فیزیک ادامه تحصیل داده است. سیفی می‌گوید: «اوایل عقب‌افتادگی درسی زیادی داشتم و نمراتم خوب نبود، اما با کمک آقای رسول‌زاده توانستم پیشرفت کنم و مدال برنز مسابقات کشوری ریاضی را به دست آورم.» خانواده سیفی به تازگی در محله انقلاب ساکن شده‌اند. مادر ماهان می‌گوید: «این محله جمعیت زیادی دارد، اما در خیابان‌های آن سطل‌های تفکیک زباله نصب نشده و در طرح تفکیک زباله از مبدأ فعالیت زیادی انجام نشده است.» شاگردان رسول‌زاده چند روز دیگر راهی تایلند و بلغارستان می‌شوند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :